Archief - Draadloze router/switch beveiliging...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

WarBlade

Legacy Member
Hoi,

Ik heb een draadloze router gekocht en zou deze graag installeren, maar hoe doe ik dit op een veilige manier?

Ik kan de handleiding volgen, maar hoe ben ik er zeker van dat het netwerk goed beveiligd is eens geïnstalleerd?

Wat ik me ook afvraag:

Internet -> komt rechtstreeks in de draadloze router...
Draadloze router -> verbinding naar een switch dewelke internet doorgeeft aan meerdere computers (via kabel)...

Kan men - moest men op de draadloze verbinding kunnen - via de switch op de aangesloten PC's komen?

Alvast bedankt!

Basil Fawlty

Legacy Member
De beste beveiliging voor een thuisnetwerk krijg je met het aanzetten van WPA2, waarbij je een goede sleutel kiest als wachtwoord. Dus een lange serie van letters, cijfers, speciale tekens, enz. die niet logisch is. Dat blijkt in praktijk vooralsnog erg moeilijk te kraken.

Als iemand verbinding maakt met je wireless, zal hij standaard toegang krijgen tot je netwerk zoals elke andere PC. Als je op die PC's bestanden deelt, worden die ook met die clients gedeeld. Je kan dan wel werken met wachtwoorden enz.

The Monopoly Guy

Legacy Member
WPA2 is idd de beste beveiliging
De meeste routers hebben een quick start waarmee je alles kan instellen in een paar minuten oa wireless passwoord etc

TehJoker

Legacy Member
en sommige routers hebben ook een modus waarbij je het MAC-adres moet ingeven van de draadloze apparaten voordat ze toegang kunnen krijgen. (dit noemt MAC-filter bij mijn router, 'k weet niet hoe dit genoemd word bij andere routers / in het algemeen)
Dit is wel ietsje moeilijker (vooral voor de niet-gevorderde gebruiker) maar veiliger dan dit kan al moeilijk.

Hierbij natuurlijk ook WPA2 enzo doen voor beveiliging zelf.

Basil Fawlty

Legacy Member
Een MAC-filter is zéér onveilig! De MAC-adressen van de verbonden apparaten kunnen eenvoudig onderschept worden, waarna iemand die toegang wil krijgen tot jouw netwerk gewoon zijn MAC-adres spooft. Als je het gebruikt in combinatie met een WPA2 sleutel kan het geen kwaad uiteraard, maar een MAC-filter als enige beveiliging is eigenlijk vrijwel zo goed als geen beveiliging. Het houdt alleen de leken tegen die alleen op verbinden klikken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan