Archief - Deeltjes moederbord staan scheef

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-BVR-

Legacy Member
Hallo

Ik was zojuist heel m'n case aan het leeghalen omdat ik een nieuwe case en voeding verwacht, en terwijl ik dit aan het doen was merkte ik op dat er deeltjes van het mobo scheef staan. Het gaat om http://i51.tinypic.com/208zk2b.jpg <- deze deeltjes (alles iemand hier de naam van weet mag hij het ook zeggen - op de foto staan ze NIET scheef)

Nu weet ik niet of het door de zwaartekracht en de leeftijd komt (bord is al vrij oud, ik gok een 6-tal jaartjes) en of dat zelfs mogelijk is (dat die deeltjes wat gaan 'hangen' en door het uitzetten van de warmte en het dan weer afkoelen scheef komen te staan). Óf dat ik er per ongeluk tegen ben gestoten. In principe maakt dat niet echt uit uiteraard.

Uit een reflex heb ik deze zachtjes terug recht geduwd, maar nu ik er achteraf aan denk, was dat misschien niet zo'n goed idee. Heb ik hier goed aan gedaan? Kan dat kwaad dat ze scheef hangen?

Jullie gaan zeggen 'test het dan', maar dat gaat momenteel niet want ik heb geen PSU meer. Woensdag wel. Ik zou wel moeten weten of dat de mogelijke levensduur van mijn moederbord kan beperken? Dat ik ergens voor moet oppassen ofzo?

Het gaat om een P5N-e sli icm een Q6600 (+ TX3 koeler), als dat uitmaakt.

Bedankt.

Shift

Legacy Member
Het kan helemaal geen kwaad als ze scheef staan, zolang ze verbonden zijn.
Als de verbinding breekt is het gedaan, dus niet teveel aan prutsen..

En volgens mij zijn dat condensators ofzo (niet zeker) :)

pstubru

Legacy Member
Het zijn inderdaad condensatoren zoals Yank bevestigt in zijn link. Btw wat scheef staat laat je best scheef staan : het risico om ze af te breken is groter dan het belang hoe recht/scheef ze staan :p

uni1313

Legacy Member
Yank zei:
Wat scheef staan kan geen kwaad, het wordt wel een probleem als ze 'bol' beginnen staan en - nog erger - beginnen te lekken.
Blown, Burst and Leaking Motherboard Capacitors - A Serious Problem? - PCSTATS.com

Nu ja, de laatste paar jaar heb ik dat al niet meer gezien, vroeger wel vaak bij goedkopere bordjes zoals ASRock en ECS.

Enkel bij goedkope borden? Vergeet het maar, ik heb ondertussen al 2 borden van Asus en 1 van Sapphire in de vuilnisbak mogen kieperen wegens lekkende condensatoren of problemen met mosfets. Onder andere een Asus A8R32-MVP Deluxe - dus geen budgetmodellen en nooit overclocked. Vandaag koop ik voor het assembleren van pc's enkel nog Ultra-durable borden van Gigabyte.

Vorige maand nog een Sapphire Crossfire A9RD580 vervangen door een Asrock 785G - ja mijn cpu is nog van 2006 maar hij kan nog wel een jaartje mee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan