Archief - CPU Temperaturen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jaegger159753

Legacy Member
Hey

Ik wou gisteren een video renderen in Sony Vegas en tijdens het renderproces sloot mijn pc gewoon af.

Ik veronderstelde dat dit te maken had met de CPU die overheat, dus ik had wat gegoogled en een programma geinstalleerd (Core Temp 1.0) om mijn CPU temperaturen te meten.

Tot mijn grote verbazing waren alle cijfers belachelijk hoog (en kheb niets openstaan van games of programmas etc behalve deze 9lives site).
Core1: 71 graden
Core2: 73 graden
Core3: 77 graden
Core4: 77 graden

Toen ik nen gamestream ging volgen om de temps te testen, ging de temperatuur richting de 85 per core.

Ik ken nu niet veel van cpu's, maar volgens mij horen de temperaturen tussen de 40 en 50 te liggen? :/
Mijn CPU: Intel Q6600 2.6 ghz Quad core
De cooling is een standaard coolingsystem dat erbij kwam toen ik de pc kocht.

Ik moet wel zeggen, dat ik een half jaar geleden, mijn pc eens had uitgekuist, stof vd cooler eraf etc, maar terwijl ik het deed, had ik 1 vd 4 pinnen kapotgedaan van mijn cooler (het wou niet meer deftig klikken). Mijn pc werkte dan ook niet, tot mijn pa had liggen prutsen om toch maar het beste te maken van die kapotte pin waarna mijn pc uiteindelijk terug werkte. Kort hierna, had ik een boel videos gemaakt in Vegas, allemaal zonder probleem.

Wat stellen jullie voor? Onmiddelijk ne nieuwe cooler aanschaffen of valt dit nog op te lossen op een andere manier? (ik vind het vreemd dat ik met zulke hoge temperaturen nooit eerder problemen had, zelfs na dat kapotte pin-verhaal)

Psy

Legacy Member
Temps zijn idd wel vrij hoog maar redelijk "normaal" (in de zin van +/- 70C) voor een q6600 met stock cooler, feit dat uw pa die cooler "gefixed" heeft lijkt me niet echt aan de orde, veel verschil zou ge met een normale stockcooler niet merken.
Alhoewel ik net lees dat ge al richting 85C ging, das toch al wat teveel van't goeie, de DIE temp voor die cpu's is 95C dacht ik.
Enige manier om die temps te doen droppen is ne aftermarket cooler erop te zetten. (en zowiezo zorgen voor een beetje airflow in uw case)

Jaegger159753

Legacy Member
DIE temp? Wat bedoelt ge daarmee? Dat de CPU "crasht" waardoor de pc afsluit?

*EDIT: kheb net nog eens ne video proberen te renderen met die coretemp aan en alle cores gingen van 70 naar de 95, 2 zelfs 100 graden.... jezus (en dit was dan nog met 1 kant van mijn case eraf)

Psy

Legacy Member
Dan zal er toch zeker iets niet correct zijn met die cooler, beetje losgekomen opnieuw of zo, want zelf voor stockcooler zijn zo'n temps niet normaal zenne.

Vriend had hier z'n scythe mugen 2 eens verkeerd geinstalleerd, zat niet echt goed vast, cpu temp was 65C in bios, toen opnieuw geinstalleerd op de correcte manier, 38C in bios, scheelt dus al rap 30C als de cooler er niet correct op zit.
Dat voorbeeld genomen, zou ge in principe onder load maar aan 65-70 mogen zitten, wat volgens mij al een veel correctere temp is voor een stockcooler.

MrZodiac

Legacy Member
koelpasta en koeler vervangen....

Als de koeler los is geweest zonder de pasta te vervangen, zit er sowieso lucht tussen. En als de koeler niet vast genoeg tegen de cpu aandruk (door bvb. een afgebroken pin of dergelijke), ga je ook slechte koeling hebben.

en dit was dan nog met 1 kant van mijn case eraf
en wie zegt dat een pc zonder kant beter zou koelen? geen kant = geen airflow...

edit: mijn Q9400 draait op 45 a 50°C

Jaegger159753

Legacy Member
Dan zal het dat wel zijn!

Die pasta, kan ik zeker bij eender welke computerwinkel vinden, en de prijs zal toch ook niet meer dan 10 euro zijn veronderstel ik?

Bedankt voor de replies in ieder geval!

Psy

Legacy Member
koelpaste is tussen de 5 & 10eur, vergeet wel niet als ge u een nieuwe koeler koopt van eerst die paste die eventueel al op de koeler zit er proper af te vegen vooraleer ge de koelpaste toepast (al zit daar bij aftermarket koelers meestal niks op)

Normaal hebben de meeste winkels wel zoiets in huis

MrZodiac

Legacy Member
Jaegger159753 zei:
Dan zal het dat wel zijn!

Die pasta, kan ik zeker bij eender welke computerwinkel vinden, en de prijs zal toch ook niet meer dan 10 euro zijn veronderstel ik?

Bedankt voor de replies in ieder geval!


Spijtig dat je in Brasschaat woont, heb hier nog koelers en pasta liggen. (koeler + pasta zit rond de 10 a 15 euro). Als je een goede koeler kan kopen (bvb: Thermaltakeusa*»*Cooler*»*CPU Cooler*»*Intel Socket LGA 775 of ander gekende merken) dan zit er normaal koelpasta bij. Let wel, hoe beter de koeler hoe duurder. Heb me ooit een Zalman gekocht en die gaat al 3 pc's mee, dus dat was de meerkost zeker waard.

amdr

Legacy Member
Kdenk dat ik hier nog ne cooler van ne Q9505 heb liggen, kweet niet of die er gaat oppassen bij u? Heb hier ook nog wel een tubeke pasta van Zalman liggen denk ik.

Als ge een pmke stuurt kunt ge die wel voor een 15€ komen afhalen. Mss weet iemand hier of die koeler er bij hem gaat oppassen?

Jaegger159753

Legacy Member
Ik ben vandaag gelijk nen nieuwe cooler gaan halen bij ne winkel in de straat.

Nu schommelen de temperaturen tussen de 50 en 55 graden.

Dat zijn goede temperaturen, neem ik aan?

Psy

Legacy Member
das toch al een stuk beter :)
is dat under load of gewoon idle in windows?
en wat voor cooler, zelfde als ervoor of een soort aftermarket cooler?

Jaegger159753

Legacy Member
Psy zei:
das toch al een stuk beter :)
is dat under load of gewoon idle in windows?
en wat voor cooler, zelfde als ervoor of een soort aftermarket cooler?
Ehm, under load (met gamen tussen de 60-65, maar met renderen van videos in Sony Vegas tussen de 80 & zelfs 90)

Geen idee wat nen aftermarket cooler is, maar kheb gewoon aan de winkeleigenaar gevraagd wat hij me zou aanraden, en twas eentje van coolermaster (60 euro), 4-5x zo groot als mijn vorige.

FlameDB

Legacy Member
Inderdaad. Oude koelpasta goed afgekuist met alcohol? Dan gewoon druppel ter grootte van een rijstkorrel in centrum van u cpu heatsink, koeler erop en goed aanschroeven. Hebt ge een direct heatpipe touch cooler gekocht dan mag die koelpasta druppel 2x zo groot zijn.

Welk type ist van koeler?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pedroo

Legacy Member
Och neje, den jeagger :D Peter hier! MOetek is langskome man? :p ik fix da allemaal voor u!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan