Archief - Cpu temp te hoog na vervanging koeling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lint

Legacy Member
Ik heb een Abit IC7 moederbord met een P4 2,8 Ghz processor en de standaard Intel koeler ervoor. Ik heb dit al ongeveer een jaar en dit heeft altijd goed gewerkt, tot een maand ofzo geleden. Sinds toen begon mijn cpu temp zwaar te stijgen. Vroeger draaide hij idle aan zo een 40 graden en stressed aan een 50.
Nu draait hij idle aan een dikke 50-55 graden en stressed tot boven de 70 waarna mijn pc automatisch reboot uiteraard. Ik dacht, cpu koeler is versleten of stof ofzo. Dus uiteindelijk nieuwe koeler gaan halen, dezelfde, de standaard intel en hij blijft exact dezelfde temps geven, nu vraag ik mij af, waar kan het in godsnaam nog aan liggen.
Het ligt zeker niet aan de airflow van mijn case ofzo, die is koel genoeg, de rest van mijn componenten zitten om en rond de 20-35 graden.
Ook ben ik nu aan het twijfelen, kan het zijn dat mijn sensor stuk is, omdat als ik mijn pc afsluit terwijl hij aan een temp van goed 60 graden zat, en ik voel dan aan de heatsink of zelfs aan de processor zelf, dat het helemaal niet zo heet voelt, en ik veronderstel toch dat bij 60 graden ik mijne vinger zou verbranden. Ik kan ook mis zijn maar ik veronderstel niet dat dat in +- 30 sec zo sterk kan afkoelen.

Davion

Legacy Member
Probeer eens een BIOS-update.
Is u kast goed uitgekuist van stof enz ?

Lint

Legacy Member
Davion zei:
Probeer eens een BIOS-update.
Is u kast goed uitgekuist van stof enz ?
Bios update had'k al gedaan ( had'k moeten zeggen ) haalde niks uit, en stof is het probleem niet nee.
En over het feit van een kapotte sens, in de bios staat rebooten/afsluiten op een bepaalde temp niet aan, en toch reboot hij automatisch rond de 70 graden. Ik ben hier geen grote specialist in maar is dat niet omdat de cpu zich ophangt bij die temp en dan het systeem reboot, of maw werkt de sens dan toch?

vinteg

Legacy Member
bij mijn weten heeft een intel proc een ingebouwde treshhold temp, maar normaal zou hij eerst moeten throtlen naar een lagere speed, en als hij dan nog warmer wordt sluit hij zichzelf af
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan