Lint
Legacy Member
Ik heb een Abit IC7 moederbord met een P4 2,8 Ghz processor en de standaard Intel koeler ervoor. Ik heb dit al ongeveer een jaar en dit heeft altijd goed gewerkt, tot een maand ofzo geleden. Sinds toen begon mijn cpu temp zwaar te stijgen. Vroeger draaide hij idle aan zo een 40 graden en stressed aan een 50.
Nu draait hij idle aan een dikke 50-55 graden en stressed tot boven de 70 waarna mijn pc automatisch reboot uiteraard. Ik dacht, cpu koeler is versleten of stof ofzo. Dus uiteindelijk nieuwe koeler gaan halen, dezelfde, de standaard intel en hij blijft exact dezelfde temps geven, nu vraag ik mij af, waar kan het in godsnaam nog aan liggen.
Het ligt zeker niet aan de airflow van mijn case ofzo, die is koel genoeg, de rest van mijn componenten zitten om en rond de 20-35 graden.
Ook ben ik nu aan het twijfelen, kan het zijn dat mijn sensor stuk is, omdat als ik mijn pc afsluit terwijl hij aan een temp van goed 60 graden zat, en ik voel dan aan de heatsink of zelfs aan de processor zelf, dat het helemaal niet zo heet voelt, en ik veronderstel toch dat bij 60 graden ik mijne vinger zou verbranden. Ik kan ook mis zijn maar ik veronderstel niet dat dat in +- 30 sec zo sterk kan afkoelen.
Nu draait hij idle aan een dikke 50-55 graden en stressed tot boven de 70 waarna mijn pc automatisch reboot uiteraard. Ik dacht, cpu koeler is versleten of stof ofzo. Dus uiteindelijk nieuwe koeler gaan halen, dezelfde, de standaard intel en hij blijft exact dezelfde temps geven, nu vraag ik mij af, waar kan het in godsnaam nog aan liggen.
Het ligt zeker niet aan de airflow van mijn case ofzo, die is koel genoeg, de rest van mijn componenten zitten om en rond de 20-35 graden.
Ook ben ik nu aan het twijfelen, kan het zijn dat mijn sensor stuk is, omdat als ik mijn pc afsluit terwijl hij aan een temp van goed 60 graden zat, en ik voel dan aan de heatsink of zelfs aan de processor zelf, dat het helemaal niet zo heet voelt, en ik veronderstel toch dat bij 60 graden ik mijne vinger zou verbranden. Ik kan ook mis zijn maar ik veronderstel niet dat dat in +- 30 sec zo sterk kan afkoelen.