Archief - CPU clockt vanzelf onder

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FantastiQ

Legacy Member
Hey, ik heb dus een tijd geleden mn E8400 van 3.0 GHz naar 3.6 geclocked,
dus als ik CPU-Z of Coretemp open zie ik soms dat mn MHz van 3599 wel eens naar 2399 dropt daar naast staat (399x6.0) en als hij op 3599 MHz draait is dit 399(x9.0) ik neem dus aan dat het mn multiplier is dat constant veranderd?
Ik heb al liggen googlen en heb in m'n BIOS C1E afgezet, Speedstep ofzo heb ik niet gevonden in m'n bios en bij configuratiescherm heb ik bij energiebeheer ingesteld dat het op hoge prestaties zou moeten werken, nu speel ik games en als ik bvb Counter-Strike Source draai werkt mn CPU dus niet voluit en heb ik framedrops terwijl ik zou willen dat mn CPU gewoon op 3599MHz draait als ik dit spel speel, als iemand een oplossing weet laat het aub weten!

thanks.

T-T

Legacy Member
denk niet dat de framedrops daar aan zulle liggen, ik laat C1E gewoon aanstaan voor energibesparing, heeft niets van invloed op m'n performance, en eigelijk als je een spel speelt zal je cpu sowieso de multiplier van 9 gebruiken, dus daaraan zal het niet liggen.

mss temp problemen van je graka ed ?
of es andere drivers proberen, ook zien dat er niets in de achtergrond begint te draaien terwijl je speelt.

FantastiQ

Legacy Member
Elke keer als m'n fps lager als normaal is zie ik dat em op 2.4 GHz draait, anders is em altijd 3.6, en temps zen ni overdreve hoog komen niet boven 50

sneax

Legacy Member
De lagere FPS is hoogstwaarschijnlijk vanwege uw grafische kaart die even heel veel werk heeft. De grafische kaart zal ervoor zorgen dat uw fps drastisch daalt.

Uiteraard heeft de CPU dan ook minder werk en zal hij tijdelijk omschakelen naar een lagere snelheid. Dit heeft echter geen effect op de FPS. Vanals de workload weer de 100% nadert begint de cpu meteen weer harder te werken. Dit wordt waarschijnlijk op hardware niveau geregeld en gebeurt dus vliegensvlug, ik zou mij ni meteen ergens zorgen om maken.

Dit is een vermoeden natuurlijk, probeer eens met performance graphs in-game te zien en mss met een workload monitor voor de videochip (als da bestaat).

FantastiQ

Legacy Member
Counter Strike Source is een CPU based game, dus mn fps wordt echt grotendeels door mn CPU bepaalt

T-T

Legacy Member
is dit dan enkel bij CS of ?...
ander probeer is in je console van CS r_primitives op 2 te zetten als dat mogelijk is tenminste, geen idee wat de cmd's presies zijn voor CS, maar je kan es proberen.

dit werkte bij mij voor rtcw, standaard stond r_primitives op 0 en kreeg ik ook enorme FPSdrops.

levent

Legacy Member
Ik heb da ook waarom dat em verlaagt van ghz das een stroomspaar systeem ik heb de e8500 en bij mij gebeurde da ook als em even denkt van ik heb niet zo veel nodig downclockt hij eigelijk voor ene heele kleine periode maar als iemand weet hoe je dit correct kan uitzetten zou fijn zijn
en t-t kan jij een e8500 overclocke met standaar koeler?
ik heb een E8500 op een P5QLD PRO mobo van asus
en ddr2 2gb(verdeeld over 2latjes en binnekort 4gb aan 4 latjes) ofwel op 333 dualchanneling ofo iet of wel op 666 mhz (kweet tis traag )

Wasbeer

Legacy Member
advanced cpu settings in bios zetten en daar speedstep uitzetten en c1e

croimans

Legacy Member
en A20m indien aanwezig in bios uit uitschakelen, is een optie die je cpu doet trottelen, kunt mss ook even googlen op "core parking" en dat ook uitschakelen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan