Archief - Configureren van netwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Forza

Legacy Member
Ben niet zeker of het hier juist staat maar hier gaan we dus:

Ik moet een netwerk verdelen in subnetten en alle hosts configureren.
Elke host heeft een fixed ip address.

schemanetwerk.jpg



Dat is zowat het schema van het netwerk

Nu heb ik al wat geprobeerd om het zo efficient mogelijk te verdelen maar denk dat ik er niet echt iets van bak.

Ik dacht gwn het ip-adress te verdelen in het volgende

http://users.telenet.be/forzza/7subnetten.JPG


Maar dat lijkt me mss iets te simpel?
Want dan slaag ik de WAN's precies over..

Hoe begin ik hieraan?



mvg

Aap

Legacy Member
Ik zie dat de subnetten niet even groot zijn. Maar die /28 en /29 storen mij. Ik zou twee /28 maken, het is meer logisch en properder. (misschien ook minder problemen met routing protocollen) Als ik me niet vergis moeten de blokken min of meer kloppen.

Welk routing protocol moet je gebruiken?

Wat bedoel je met wan overslaan? Het is toch een wan ip adres dat je subnetten? (dat leid af ik uit uw afbeelding)

Je hebt wel een rare manier van noteren ik zou het meer logisch tekenen: bijvoorbeeld: (exclusief broadcast adres)
128 (144.123.160.0)
64 (144.123.161.0 en volgende)
32
32
32
16
16
= 256 (/23) in het totaal, dus perfect opgevuld. Deze methode kun je gebruiken om gemakkelijk een blokkenschema te maken.

Ik geraak niet wijs uit uw eerste afbeelding.

't is een eind geleden dat ik nog moest subnetten, dus kunnen er fouten in zitten

De oefening trouwens niet realistisch, er zullen niet veel bedrijven zijn die een WAN adres zullen toekennen aan een doodsimpele host.

Forza

Legacy Member
Mss wordt het zo wat duidelijker :)

Scenario

You are recruted as an network technician in the company University.

Your first job is to configure all the hosts in a network. You have to assign fixed ip addresses to
every host in the network. You must use IP version 4. Before you implement this network, you
have to test your network on a simulation tool: Packet Tracer 4.1.

The company made already an analysis of the network. The results of this analysis you’ll find it
here.

So you start your job with the following data.

The company has establishments at 4 different places, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven
and Nijmegen. There is a WAN connection between Rotterdam and Nijmegen, between
Amsterdam and Nijmegen, between Eindhoven and Nijmegen, between Rotterdam and
Eindhoven.

In the Amsterdam establishment are the Board of directors. In Amsterdam we need 17 pc.

In the Rotterdam establishment are the logistical service and the stock management. For
the logistical service we need 5 pc and for the stock management we need 15 pc.

In the Nijmegen establishment are the production department and the sales department.
For the production department we need 150 pc and for the sales department we need 20
pc.


In the Eindhoven establishment are the financial services and the administration. For the
financial services we need 8 pc and for the administration we need 33 pc.

The ip address you can use is: 144.123.160.0 /23. You have to divide the address space so
efficient as possible. You have to use Variable Length Subnet Mask.

Aap

Legacy Member
Nu snap ik het! je hebt nog 4 /30 nodig voor de 4 kantoren. (of 4 /31 maar dit wordt normaal niet aangeleerd)

Ik denk dat je zelf de rest kan oplossen.

Maar packet tracer??? Dump die brol gebruik bijvoorbeeld dynamips of een echte router/switch. (een volledige switch is niet ondersteunt door dynamips maar je kunt veel er mee doen) Je zal beperkt bijleren met packet tracer.

Forza

Legacy Member
Nee eigenlijk snap ik het nog niet hoor :)

Is het de bedoeling dat ik het gegeven IP dan eerst subnetteer in 4 kantoren:

4steden.jpg


zo dus

En dan elk gekregen ipadress daar nog is onderverdelen maar dan krijg ik foutmeldingen bij het subnetten...

Forza

Legacy Member
denk gwn het IP protocol?

Of zou het beter zijn om maar in 4 subnetten te verdelen aangezien er maar 4WAN's zijn en in de opdracht staat om je netwerk zo efficient mogelijk op te maken.

Zo:
4steden.jpg

Aap

Legacy Member
Forza zei:
denk gwn het IP protocol?

Ik raad je aan om het volgende te lezen:

Routing protocol - Wikipedia, the free encyclopedia

En lees aub het volgende ook:

http://computernetworkingnotes.com/ccna_certifications/vlsm.htm

Of zou het beter zijn om maar in 4 subnetten te verdelen aangezien er maar 4WAN's zijn en in de opdracht staat om je netwerk zo efficient mogelijk op te maken.

Nee dat is niet efficient. Je verliest teveel ongebruikte hosts (ip adressen ) omdat deze gebruikt worden door de routers onderling en niet de hosts die er achter liggen.+ je hebt de andere subnetten nodig. Je hebt sowieso 7 + 4 aparte subnetten nodig.

Alleerste voorbeeld is redelijk goed in orde. Alleen heb je nog 4 aparte /30 hebben (voor de 4 subnetten).

Eigenlijk is het simpel. Aanschouw het volgende:

H1 - R1 - R2 -H2

H = host R = Router - = subnet

Er zijn dus 3 subnetten, één tussen de eerste host en de eerste router, tussen de twee routers en één tussen de tweede router en de tweede host.

Waarom heeft een router minstens twee interfaces nodig? één voor de host en één voor de routers onderling.

In uw voorbeeld zijn er 4 routers, dat is dus minstens 4 subnetten voor de routers alleen al.

Forza

Legacy Member
Aap zei:
Eigenlijk is het simpel. Aanschouw het volgende:

H1 - R1 - R2 -H2

H = host R = Router - = subnet

Er zijn dus 3 subnetten, één tussen de eerste host en de eerste router, tussen de twee routers en één tussen de tweede router en de tweede host.

Waarom heeft een router minstens twee interfaces nodig? één voor de host en één voor de routers onderling.

In uw voorbeeld zijn er 4 routers, dat is dus minstens 4 subnetten voor de routers alleen al.

Dus als ik u volg zoiets dan?

Alee ask t e beetje begrijp zowiets dan?

11subnetten.JPG

Forza

Legacy Member
Aap zei:
Dat ziet er al veel beter uit!
Zou het kunnen dat er ergens iets fout loopt omdat er vanuit nijmegem drie WAN's vertrekken?

Ok ben nu bezig met in packet tracer te prullen maar das ook ni alles ze...

Hier is mijn opstelling:
voorbeeld%201.JPG


Wat geef ik in voor van mijn router naar mijn switch te gaan?
Is dit bij

Static IP
http://users.telenet.be/forzza/static routing.JPG

Maar dan weet ik niet wat next hop betekend?

Of moet ik gewoon bij de Fast Ethernet een ip adres invullen?

http://users.telenet.be/forzza/fast ethernet.JPG

Aap

Legacy Member
Je moet een routing protocol gebruiken of anders heb je teveel statische routes. Routing protocol; zie link in één van mijn eerdere berichten

Met packet tracer zal ik je niet helpen, dat is brol.

Je zal je switch moeten configureren ook.

Next hop = normaal gezien IP adres van volgende router

Voor de rest zou ik het zelf moeten uitzoeken maar daar heb ik geen goesting achter. Ik heb al goed op het spoor gezet, de rest zoek je zelf. Je opstelling is verkeerd, je hebt 4 routers met de namen van de steden! En sommige steden hebben meer dan één subnet.

Forza

Legacy Member
Ja daar wringde het schoentje dus... Dan gaf hij een subnet error overlaps...

Maar ik snap t niet meer... Hoeveel routers moet ik dan hebben?
Mss is t tijd dat ik ga slapen :) ben er de hele dag mee bezig en nu begint alles door elkaar te lopen..

Moet ik dan voor elke verbinding een andere router nemen?

Vb:

R1= Nijmegem - Amsterdam
R2= Nijmegem - Eindhoven
R3 = Nijmegem - Rotterdam
R4 = Rotterdam - Nijmegem
R5= Rotterdam - Eindhoven
R6= Amsterdam -Nijmegem
R7=Eindhoven - Rotterdam
R8= Eindhoven - Nijmegem

?

[B]Rocketeer

Legacy Member
Nijmegen 150pcs = 144.123.160.0/24
Eindhoven 33pcs = 144.123.161.0/26
Nijmegen 20pcs = 144.123.161.64/27
Amsterdam 17pcs = 144.123.161.96/27
Rotterdam 15pcs = 144.123.161.128/27
Eindhoven 8pcs = 144.123.161.160/28
Rotterdam 5pcs = 144.123.161.176/29

WAN-link Amsterdam-Nijmegen = 144.123.161.192/30
WAN-link Eindhoven-Nijmegen = 144.123.161.196/30
WAN-link Rotterdam-Nijmegen = 144.123.161.200/30
WAN-link Rotterdam-Eindhoven = 144.123.161.204/30


Subnets op reserve binnen de 144.123.161.0/24 range:
144.123.161.184/29
144.123.161.208/28
144.123.161.224/28
144.123.161.240/28


Ff vlugvlug gedaan opt werk, dus hoop dat het juist is :D

*edit*
Lol, zie net uw schema van uw eigen subnetting.
Is wel in orde :p

Mijn manier is gewoon iets 'cleaner' omdat ik 1x een subnet overhou voor 6 hosts (144.123.161.184/29), terwijl jij 2 subnets overhoudt voor 2 hosts (144.123.161.200/30 en 144.123.161.204/30).
Mijn subnet kan ik nog opdelen achteraf in 2x 2 hosts. Jij kan geen onderverdeling meer doen.

Maar daar gaan ze niet over struikelen vermoed ik
*edit*

*edit2*
Nog wat verder liggen lezen, want ge moet het precies ook in de praktijk 'opstellen'.
Switch Amsterdam: 1 VLAN
Interface Router naar switch: 1 subinterface (altijd goed voor uitbreiding later, gewoon subinterface bijcreëren)

Andere switches: 2 VLANS
Andere routers: 2 subinterfaces voor de interface van de router naar de switch toe.

Switch moet geen IP-adres hebben, je kan er wel 1 geven maar dan enkel in een totaal andere range (vb 144.123.162.x/xx). Voor manangement doeleinden, gewone gebruikers mogen geen access hebben. Maar dit is al "out-of-scope" voor uw scenario hoor :)

Als routing protocol OSPF of EIGRP nemen
*edit2*
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan