Archief - cl2.5 vs cl3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rom

Legacy Member
Paar dagen geleden bestelde pc afgehaald. Normaal 2 latjes 512 van Apacer (CL2.5). Omdat ik al zo lang wachtte (veel onderdelen niet in stock), hebben ze me voorgesteld om Kingston (pc3200) in plaats te geven aan 'dezelfde prijs'. Ik uiteraard akkoord.

Nu na paar dagen check ik toevallig eens en blijkt Kingston cl3 te zijn!!!
(prijs was uiteindelijk de werkelijke prijs van de Kingston cl3).

Is het de moeite om die latten terug te brengen en voor een meerprijs dan toch CL2.5 van Kingston te nemen? (per lat van 512: cl2.5 kost +-100 euro, cl3 kost +- 70 euro.)

Ik speel de last-gen games, maar ben niet van plan zwaar te oc'en, en liefst ook geen zware upgrades meer in de komende 12 maand.

ter info: rest systeem:
Maxtor 200 GB 7200 RPM 6Y200M0 SATA
AMD MSI K8N NEO2 PLATINUM S939 WIFI
AMD Athlon 64 3500+ Boxed S939
Radeon 9800pro

Xeon?

Legacy Member
rom zei:
Paar dagen geleden bestelde pc afgehaald. Normaal 2 latjes 512 van Apacer (CL2.5). Omdat ik al zo lang wachtte (veel onderdelen niet in stock), hebben ze me voorgesteld om Kingston (pc3200) in plaats te geven aan 'dezelfde prijs'. Ik uiteraard akkoord.

Nu na paar dagen check ik toevallig eens en blijkt Kingston cl3 te zijn!!!
(prijs was uiteindelijk de werkelijke prijs van de Kingston cl3).

Is het de moeite om die latten terug te brengen en voor een meerprijs dan toch CL2.5 van Kingston te nemen? (per lat van 512: cl2.5 kost +-100 euro, cl3 kost +- 70 euro.)

Ik speel de last-gen games, maar ben niet van plan zwaar te oc'en, en liefst ook geen zware upgrades meer in de komende 12 maand.

ter info: rest systeem:
Maxtor 200 GB 7200 RPM 6Y200M0 SATA
AMD MSI K8N NEO2 PLATINUM S939 WIFI
AMD Athlon 64 3500+ Boxed S939
Radeon 9800pro

goh waarom zou je zo'n dure latjes kope als je toch niet van plan bent om te overclocken... ik heb ocz's genomen omdat ik wou overclocken, en eig hebbe ze mij ook latjes met baggere timings aangesmeerd...

maja, ik zou het laten die latjes zulle wel rap genoeg gaan

calimero

Legacy Member
tis niet omdat ze cas3 zijn da ge ze niet aan 2.5 kunt draaien, probeer dat eens..
mijn latjes zijn ook cas3 maar draaien aan 2.5.

Fr@gsta

Legacy Member
cas latency speelt zo geen belangrijke rol
Ras to ras (Trrd) en ras to cas (Trcd) hebben meer invloed op de performance.

Patman

Legacy Member
Xeon? zei:
goh waarom zou je zo'n dure latjes kope als je toch niet van plan bent om te overclocken... ik heb ocz's genomen omdat ik wou overclocken, en eig hebbe ze mij ook latjes met baggere timings aangesmeerd...

maja, ik zou het laten die latjes zulle wel rap genoeg gaan
ou geheugen = pc4000 !
die bestaan gewoon nog nie met strakke timings

ik heb ier normaal xll 2-2-2-5 maar die ware kapot en nu hebbe ze ter vervanging ff 3-3-3-8 geg tot ze trug uit rma zijn


véél merk je er niet van
in 2k1 500 ptn
in 2k3 300 ptn
in 2k5 400 ptn

niet echt veel dus !

apa

Legacy Member
Fr@gsta zei:
cas latency speelt zo geen belangrijke rol
Ras to ras (Trrd) en ras to cas (Trcd) hebben meer invloed op de performance.

Waar haal je dat uit? Heb je hier reviews over? Links?
Ik had altijd begrepen dat CAS-latency steeds het belangrijkste is omdat het de wachttijd is die bij iedere memory-access gewacht moet worden. De andere latencies zijn niet altijd van toepassing, maar enkel bij bepaalde geheugentoegangen.

System Spider

Legacy Member
zet da gewoon op cas 2.5, kheb die zelfde latjes, en bij mij draaien die zelf aan 2.5-3-3-11 @ 220mhz... (ook cas3 pc3200 van kingston)

BraveHeart

Legacy Member
Als je in je bios gaat prutsen qua instellingen, draai je best memtest 86+
Draai dat een 2 loops en als uw beeld blauw blijft zonder rode regels tekst mag je blij zijn dat uw pc ook gegarandeerd op die settings stabiel zal blijven draaien.

Uw geheugen op lagere timings zetten en zien dat uwe pc boot zonder problemen wil niet zeggen dat uw ram dat uren kan volhouden, daarom bij iedere aanpassing eens een 2tal loops laten draaien met memtest 86(+)

Zeker als je je geheugen gaat zetten op timings waar het niet voor bedoeld is, zo ook de voltage :)

Zeker met een OC moederbord is het opletten, heb ik zelf ondervonden met mijn pc dat p&p niet altijd plug & play is :p

Fr@gsta

Legacy Member
apa zei:
Waar haal je dat uit? Heb je hier reviews over? Links?
Ik had altijd begrepen dat CAS-latency steeds het belangrijkste is omdat het de wachttijd is die bij iedere memory-access gewacht moet worden. De andere latencies zijn niet altijd van toepassing, maar enkel bij bepaalde geheugentoegangen.

Dat haal ik uit uren A64Tweaker gebagger. Cas latency is niet meer zo belangrijk, zowel op het P4 platform(wat al langer bekend was) als op het A64 platform. Bij A64 komt dit vooral omdat de memory controller onboard zit en de vertragingen of latencies daardoor sowieso minimaal zijn. Natuurlijk is 2-2-2-5 altijd sneller dan 2.5-3-3-7. Trcd en Trrd zijn infeite even belangrijk geworden. Waarom denk je dat EB geheugen dan zo populair was? Niet omdat het cas3 had, maar wel omdat de trcd en trrd 2 waren.
TCCD evenaart niet de prestaties van BH-5/BH-6 op gelijke clocks, toch haalt het zijn achterstand qua timings in door iets hoger af te klokken.

Cranox

Legacy Member
Bij een A64 is dit idd minder van belang , bij een xp xxxx+ is dit wel belangerijker

Daikatana

Legacy Member
njah als ik oc en ik wil dezelfde superpi alen op cl 3 als op cl 2.5 maggek tochwel 100 mhz hoger gaan ze

xpr·k

Legacy Member
Daikatana zei:
njah als ik oc en ik wil dezelfde superpi alen op cl 3 als op cl 2.5 maggek tochwel 100 mhz hoger gaan ze


niet dat zo'n getal iemand hier iets zegt of uberhaubt veel betekend .
Zoals reeds gezegd , cas op A64 heeft veel minder invloed en probeer eerst eens of ze op cas2.5 draaien want die kans is vrij reeel .

SkullZ

Legacy Member
je kan ze in je bios op 2.5 zetten zonder problemen, meestal toch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan