Archief - Check mijn overclock

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

V_A_L

Legacy Member
Ok, ik weet dat niemand mij kan zeggen hoever ik kan overklokken, maar ik zou mijn timings en snelheden willen laten controleren en misschien kan iemand mij wat tips geven om nog hoger te gaan.

Dit is momenteel mijn stabiele overklok, getest met Aquamark3, super_pi en 3dmark03:

AMD 3500+ NewCastle
asus a8v deluxe
Corsair Value Ram pc3200 SPD: 2.5-3-3-8
Core speed: 2500
VCore: 1.550V
VDimm: 2.8V
Multiplier: 10
HTT: 250 (maal 4 in bios)
RAM: 208.3 Mhz met 2.5-3-3-7-10
Burst length: 4
2T command: disabled

Thx.

Fr@gsta

Legacy Member
holly smokes Batman!

2500mhz en slechts 1.55Vcore, niet mis.

Sacristar

Legacy Member
V_A_L zei:
RAM: 208.3 Mhz met 2.5-3-3-7-10
ik veronderstel dat je eignenlijk 2.5-3-3-10 bedoelt? Zoniet dan zet je (enkel bij A64) die 4de waarde (cycle time ofzo, dunno, die vergeet ik altijd :crazy: ) beter op 10.

cas(1ste waarde) 2 zal er wellicht niet inzitten.
ras to cas delay (2de waarde) geeft maar wijnig presatiewinst if any maar je kan proberen die op 2.5 te krijgen of zelfs 2 te krijgen.
ras precharge (3de waarde) levert ongeveer evenveel presatiewinst op als lagere cas waardes en is dus wel de moeite waard maar wellicht zal je dat niet lager krijgen als 2.5 als je het al lager krijgt...

V_A_L

Legacy Member
kristos zei:
ik veronderstel dat je eignenlijk 2.5-3-3-10 bedoelt? Zoniet dan zet je (enkel bij A64) die 4de waarde (cycle time ofzo, dunno, die vergeet ik altijd :crazy: ) beter op 10.

cas(1ste waarde) 2 zal er wellicht niet inzitten.
ras to cas delay (2de waarde) geeft maar wijnig presatiewinst if any maar je kan proberen die op 2.5 te krijgen of zelfs 2 te krijgen.
ras precharge (3de waarde) levert ongeveer evenveel presatiewinst op als lagere cas waardes en is dus wel de moeite waard maar wellicht zal je dat niet lager krijgen als 2.5 als je het al lager krijgt...

Thx, kzal uwe raad s toepassen.
2.5-3-3-7-10 is idd CAS-TRP-TRCD-TRAS-TRC
Als ik die 7 op 10 zet, op hoeveel zet ik die 10 dan?
Wat is dan de timing voor TRFC?

Idd, CAS 2 ziter niet in. Ik geraak zelfs niet met 200 Mhz op CAS 2.

V_A_L

Legacy Member
Damn,

vandaag weer 3dmark03 getest en pc reboot (of keert terug naar windows) telkens na 5 min. Pc is wel stabiel bij super_pi en aquamark3. Aan wat zou dat liggen? Temps te hoog? Full load is cpu 51°C en mobo 42 °C.
Kheb ook al geprobeerd om VCore te verhogen naar 1.575C of 1.6V, maar dat maakt em niet stabieler, alleen warmer.
Binnen enkele weken ga ik om een Zalman 7700Cu en een NV5 silencer. Kzou dus graag weten of mijn temps nu met boxed cooler te hoog zijn.
Zoniet, hoe kan ik mijn pcke dan stabieler maken?
Er is wel genoeg airflow in mijn case (6 casefans)

Sacristar

Legacy Member
hebde iet aan uw timings veranderd?

aquamark en superpi(1M) zijn geen goeie indicators voor een stabiel systeem.

prime95, memtest68+, pcmark04, superpi(32M), en alle 3dmarks (2keer na elkaar minimum) zijn veel betere om uit te vissen of uw systeem stabiel draait.

en ik zou die cpu niet boven de 55°C stressed laten worden..

Alzheimer

Legacy Member
kristos zei:
ik veronderstel dat je eignenlijk 2.5-3-3-10 bedoelt? Zoniet dan zet je (enkel bij A64) die 4de waarde (cycle time ofzo, dunno, die vergeet ik altijd :crazy: ) beter op 10.

cas(1ste waarde) 2 zal er wellicht niet inzitten.
ras to cas delay (2de waarde) geeft maar wijnig presatiewinst if any maar je kan proberen die op 2.5 te krijgen of zelfs 2 te krijgen.
ras precharge (3de waarde) levert ongeveer evenveel presatiewinst op als lagere cas waardes en is dus wel de moeite waard maar wellicht zal je dat niet lager krijgen als 2.5 als je het al lager krijgt...
Sorry, maar zowat alles is ernaast.

CAS latency is op A64 niet zo belangrijk.
RAS to CAS is hetgene dat de grootste prestatiewinst oplevert, en valt niet met halfjes in te stellen.
RAS precharge is ook niet met halfjes in te stellen.

Cycle time is nog steeds het snelst op 5.
Snelste settings zijn 2-2-2-5-7-12.

V_A_L

Legacy Member
kristos zei:
hebde iet aan uw timings veranderd?

aquamark en superpi(1M) zijn geen goeie indicators voor een stabiel systeem.

prime95, memtest68+, pcmark04, superpi(32M), en alle 3dmarks (2keer na elkaar minimum) zijn veel betere om uit te vissen of uw systeem stabiel draait.

en ik zou die cpu niet boven de 55°C stressed laten worden..

Khad sinds mijn vorige stabiele 3dmark03 niks aan mijn timings veranderd.
Ben nu aan het uitvissen of het mijn timings zijn. Kheb juist 2 nieuwe 3dmarks03 gedraaid met 3-4-4-10-14-16 (CAS-TRP-TRCD-TRAS-TRC-TRFC) en beiden waren ze weer niet stabiel. 1e bench was afgewerkt, maar 3dmark gaf melding dat er een fout gebeurd was. 2e bench kreeg ik een blue screen.
Mag ik besluiten dat het niet de timings zijn?

Sacristar

Legacy Member
eerst is op default zetten (3-4-4-8?), 't kan best zijn dat uw geheugen die hoge timings niet leuk vindt. (geheugen met bh-5 doet bijvoorbeeld geen cas 3 ...)

en eerst is zien ofdat het nog altijd instabiel is als ge uw ram trager doet draaien dmv de cpu/ram divider.


maar 't kan best zijn dat het uw ram niet is...

V_A_L

Legacy Member
kristos zei:
eerst is op default zetten (3-4-4-8?), 't kan best zijn dat uw geheugen die hoge timings niet leuk vindt. (geheugen met bh-5 doet bijvoorbeeld geen cas 3 ...)

en eerst is zien ofdat het nog altijd instabiel is als ge uw ram trager doet draaien dmv de cpu/ram divider.


maar 't kan best zijn dat het uw ram niet is...

Idd, pcke is stabiel in 3dmark03 als ik ram op standaard timings 2.5-3-3-8 @200Mhz zet. Speed is dan 2400. Multi 10. HTT 240. Kzou er eigenlijk wel graag 2500 uit krijgen.

Dirkxke

Legacy Member
kristos zei:
hebde iet aan uw timings veranderd?

aquamark en superpi(1M) zijn geen goeie indicators voor een stabiel systeem.

prime95, memtest68+, pcmark04, superpi(32M), en alle 3dmarks (2keer na elkaar minimum) zijn veel betere om uit te vissen of uw systeem stabiel draait.

en ik zou die cpu niet boven de 55°C stressed laten worden..

ik vertrouw nie in die progskes. een goed ouderwets potje cs 1.6 haalt bij mij keer op keer een onstabiel systeem eruit. of eens goed defraggen + een virusscan om da geheugen is goed vol en leeg te trekken...

Doom3 heeft hier uren gegaan maar na 5 min cs 1.6 was het gedaan, bsod en reset.
raar maar waar, maar aan de hand van een uur cs 1.6 kan ik op mijn pc zeggen als die stabiel is ja of nee :)

Sacristar

Legacy Member
ik speel geen CS :) maar andere games halen mijn pc ook wel onderuit, of op zen minst crash to desktop...
V_A_L zei:
Idd, pcke is stabiel in 3dmark03 als ik ram op standaard timings 2.5-3-3-8 @200Mhz zet. Speed is dan 2400. Multi 10. HTT 240. Kzou er eigenlijk wel graag 2500 uit krijgen.
ma nu wete nog ni of het aan uw ram of aan uw cpu ligt...

ge zult toch met die cpu/ram divider moeten werken om dat uit te vissen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan