Archief - Cheap/green File Server

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

laurensvp

Legacy Member
Hallo,
in men htpc zitten momenteel 3 HDD's met films en muziek. Nu wil ik graag een File server opzetten, dat heel de familie eraan kan, en met alle apparaten. Wat is tegenwoordig de goedkoopste en vooraal de "meeste groene (laag verbruik)" oplossing voor dit? Misschien komen er na een tijd nog meer HDD's. De file server zou 24/7 dan aanstaan.

Alvast bedankt!! grtz

iemand ?

mdgf

Legacy Member
Gebruik je htpc als server en zet hem enkel aan als het nodig is met wake on lan?

Lord Kveldulv

Legacy Member
mdgf zei:
Gebruik je htpc als server en zet hem enkel aan als het nodig is met wake on lan?

Is geen slecht idee maar kan onhandig zijn als je op allerlei tijdstippen effe aan uw data wilt. Een minuut wachten om aan één .doc te kunnen is gewoon ambetant.

Qua zuinigheid is er niet veel te zeggen denk ik. Neem een NAS, ze zullen allemaal wel ongeveer evenveel verbruiken? En kies 'green' harde schijven. Die draaien op een lager toerental en zijn zuiniger, stiller, krijgen minder warm. En als je uw NAS zo kunt configureren dat de schijven uitgeschakeld worden na x aantal minuten ongebruikt te zijn dan heb je toch al een goede oplossing imho.

GateWay.be

Legacy Member
inderdaad een nas zetten, wil je toch een pc als server gebruiken, neem dan eentje met een intel atom cpu

laurensvp

Legacy Member
welke NAS raden jullie aan ? Want als je er wilt met 3-4 HDD's, dan kom je toch al op een serieus bedrag.
Wat zijn de voordelen van een NAS tegenover een pc server en omgekeerd?
Wat vinden jullie van zo iets? ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - AMD - CPU Ge
Of zijn hier weinig mogelijkheden mee qua uitbreidingen?

Lord Kveldulv

Legacy Member
Het is te zien wat ge er mee wilt doen en er van verwacht. Is dat puur voor storage => NAS.
Wilt ge ne server met een aantal services of iets om mee te experimenteren => pc'ke als server.
Zo'n atom bordje hangt er tussen in imho. Te licht om echt als server te gebruiken (virtualisatie, AD, vpn,...) en in feite weinig meerwaarde tov een NAS.
Ik gebruik zo'n bordje als HTPC. Werkt echt wreed nice.
Als server heb ik een quad core met 8 GB ram, hardware raid controller met 6 schijven, AIT4 drive,... met daarop 5 gevirtualiseerde servers. Moest ik dat ooit niet meer nodig hebben zou ik voor een NAS gaan. Van Synology hoor ik wel veel goeds.

Denk trouwens ook aan backups. Het is nie simpel en kostelijk om een paar TB's te backuppen maar wat zijn de consequenties als ge heel de boel kwijt zijt op ne keer?

laurensvp

Legacy Member
Hmm wil wel wat experimenteren met server, backup voor men mac, downloads, mss andere services. Kan je mij de beste/voordeligste componenten aanraden voor deze setup? Ik heb al de hard disks. Want ben niet meer mee met de hardware van tegenwoordig. Het moet gewoon zo weinig mogelijk verbruiken, want zal 24/7 draaien denk ik.

sneax

Legacy Member
Een computer ineensteken met intel atom of dergelijke cpu, minimaal aan hardware, alles gekozen op laag verbruik, groene harde schijven (die zowiezo snel genoeg zijn hoor), en dan de computer aan en af leggen met wake-on-lan.

Gebruik de slaapstand, een computer met windows 7 is op _3 a 5 seconden_ uit slaapstand. Als ge dat er nog niet voor over hebt ... en slaapstand verbruikt echt amper nog iets, veel minder dan een 24/7 nas.

En als ge dan ooit is wilt kunt ge uw torrents rechtstreeks laten downloaden via die computer, eventueel met remotelogin (multisession via winpro of anders gewoon logmein of alternatief).

laurensvp

Legacy Member
Bedankt, kan je mss types geven van hardware? Mobo, hoeveel ram? Hoeveel latjes? Welk soort ram? Welke atom cpu? etc etc... alvast bedankt!!

Lan

Legacy Member
Een goede NAS zoals Synology en Qnap kunnen ook al deze services: web site, backup, itunes server, ...
Ze zijn inderdaad niet goedkoop (check altijd op redcoon.be daar zijn de beste prijzen voor NAS) maar vergeet ook het verbruik en lawaai niet. Een goede NAS met 4 schijven verbruikt minder dan 50W, de beste minder dan 30W.

Aanbevolen modellen voor thuisgebruik: Synology 411j (4 schijven), Qnap 410 tot 419P+

Maak je zelf server --> freeNAS operating systeem

laurensvp

Legacy Member
Die QNAP TS-412 ziet er wel nice uit, spijtig genoeg lekker duur. Kweet niet wat het voordeligst uitkomt, want weet echt niet welke componenten ik best koop als ik zelf een pc samen stel.

.conne.

Legacy Member
Veel NAS'en schakelen zichzelf ook uit en schakelen automatisch in wanneer je er probeert naar te connecteren. QNAP doet dat bvb. dacht ik.

laurensvp

Legacy Member
bij die QNAP, nu heb ik bv 3 hdds van 1TB. Maar als er later nu hdd's van 3TB komen, kan ik er dan bv die van 3TB insteken? Of kan die maar een bepaald aantal geheugen aan? Kan deze perfect 1080p materiaal doorstreamen via de router? Of moet ik hem rechtstreeks aan de htpc hangen? Denk dat ik minder problemen en minder verbruik zal hebben met een NAS dan met een zelfgemaakt servertje.

Toevallig die iBood van vandaag. Is deze NAS goed? of kies ik beter voor de QNAP of Synology? Gelieve zo snel mogelijk te antwoorden lol :p

Sphinkx

Legacy Member
Volgens de commentaren die je daar kan lezen toch wel. Ben zelf ook aan het twijfelen...

laurensvp

Legacy Member
De ibood-NAS heeft wel minder functies als de QNAP enzo... Pff twijfel twijfel

Burny

Legacy Member
laurensvp zei:
De ibood-NAS heeft wel minder functies als de QNAP enzo... Pff twijfel twijfel

Koop maar dadelijk iets goeds, kijk welke functionaliteiten je nodig hebt en kies dan uw model. Synology heeft ook zo'n comparison online staan.

laurensvp

Legacy Member
denk dat ik voor de QNAP 412 ga gaan. Is dit goede keuze volgens jullie? Men enige vraag nog is, nu is er een max geheugen van 8 TB denk ik, kan dit uitgebreid worden later? Want denk dat het niet lang meer zal duren of er 5 TB HDD's komen.

Lan

Legacy Member
De 3Tb zijn al uit. Meestal worden de grotere schijven met een kleine vertraging ondersteund in de firmware updates. Koop dus zeker een NAS waar regelmatige firmware updates voor verschijnen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan