Archief - Cd-rom wordt niet gevonden (win98)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wafelijzer

Legacy Member
ik zit met een raar probleem ...

oud systeem, P3.
ik installeer win98, alles gaat goed ...

dus hij kan de cd-rom lezen en openen etc ...

maar eens 'in' windows 98, bij deze computer: gaan cd-rom station meer te vinden ?!?

de cd-rom speler werkt nog perfect, want gaat open en wordt gedecteerd tijdens de boot.

Ik denk dat dit ergens een hardware matig probleem is, omdat er aan cd-rom station toch niets te instaleren valt ? (denk ik toch, )

wat zou het probleem kunnen zijn ? ik heb al eens andere kabels gebruikt en de jumper in alle mogenlijke posities gestoken maar niets hielp.

Op dezelfde pc, maar met winXp dedecteerd hij wel de cd-rom.


wie mij kan helpen zal ik zeer dankbaar zijn :)

wafelijzer

Legacy Member
nog ff vermelden dat ik al eens een voleldige format heb gedaan,e n hetzelfde probleem krijg. dus zonder iets van software geinstalleerd te zijn.

kan het liggen aan het feit dat ik rounded cables gebruik ?

:( ben ten einde raad een het komen

BraveHeart

Legacy Member
Probeer eens gewone IDE flatcables en kijk of daarmee het probleem is opgelost, die rounded cables kunnen nogal voor 'prul' zorgen als het kabels zijn van een exotisch-no-name merk.
(Dat heb je vaak met die dingen die je vindt in warenhuizen waar ze pc gerief verkopen vb Carrefour)

Een PIII ondersteunt ook geen Ata kabels met 80aders voor ATA-66+ harde schijven.
Tenzij het moederbord die schijven aankan in het ATA-66+ protocol werkt een 80aderige IDE kabel wel, anders heeft het geen nut.

Bepaalde moederborden maken daarmee ruzie en laten de IDE hardware doorslaan (verkeerde dedectie/het niet werken van de hardware, spontane reboots).
Blijf met een oud PIII systeem bij gewone IDE kabels als het moederbord geen ATA-66+ herkent bij harde schijven die daar op aangehangen zijn, zeker voor CD-stations is een 80aderige IDE kabel totaal zinloos.
Een 40polige standaard IDE kabel kan je overal vinden en is meer dan zwaar genoeg voor een cd-rom/brander op aan te sluiten.

wafelijzer

Legacy Member
een gewone windows 98.

ik heb braveheart zijn advies gevolgt maar dat heeft niets geholpen.

In bios werkt hij en vind het de cd-rom, windows wordt zelf geinstalleerd vanaf die cd-rom speler. en plots, waneer ik in win98 start gaat het niet meer ... :(

zou een mobo bios update helpen ?

of moet ik uitkijken naar win98SE (waar vind je dat nog in hemelsnaam ?)

Exit

Legacy Member
98 SE enkel 2de hands, van iemand lenen of eens "zoeken" maar da zal nie veel uitmaken

staat cdrom bij hardwareaparaaten?

doe es bij wijze van test als ge uw pc aanzet en voor ie 98 boot, de cdrom open ... laat dan 98 boooten en dan zou ie die moeten sluiten, dan weet ge da win er dus wel min of meer me werkt

wafelijzer

Legacy Member
ok, thx voor de tip. ga ik straks proberen.

neen, de cd-rom staat nergens weergegeven. ook niet bij hardware of gevonden 'nieuwe' hardware ofzo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan