Archief - AMD CPU Temperaturen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Hi,

deze week een nieuw systeem gekocht, voor het eerst alles apart aangeschaft en zelf in elkaar geknutseld. Mijn CPU fan draait meestal hoge toeren en ik denk dat mij CPU (als ik game) ook redelijk hoge temperaturen heeft.

Het gaat om een AMD Phenom ii x4 965 (3.4Ghz). Mooi ding zeiden ze me in de winkel, vergelijkbaar met een Intel i7...
Nu, als ik Crysis 2 draai op 1920x1080 hardcore settings (de hoogste) dan draait mijn CPU tot wel 70°. En zelfs als ik WoW speel (lichter spel) gaat gij tot 63-65° soms.

Is dit een normale temperatuur? Want ik heb gezien op de site dat er staat maximum 62°. Ook heb ik ergens gelezen dat AMD's wel tot 70 kunnen, dat je pas moet zorgen maken als je erboven komt...
(Ook draait mijn stock CPU-fan op 6500-6900 rpm, dat lijkt me nogal veel, niet?)


Bedankt voor jullie hulp
- Cpt. Awesome

TrsH

Legacy Member
is idd een hoge temperatuur... enkele dingen checken zoals koeler goed gemonteerd?
warme kamer?
goede airflow?

zet eens derest van uw specs hier...

de i7 doet die amd de nek om in gelijk wat, zelfs al gebruik je maar 2 cores ervan bij manier van spreken ;)


alsook hoeveel heb je voor dat systeem betaald? ik denk dat (als ze zeggen dat die amd beter is dan een i7) je serieus bij de ballen gegrepen bent.

mdgf

Legacy Member
de i7 doet die amd de nek om in gelijk wat, zelfs al gebruik je maar 2 cores ervan bij manier van spreken
:offtopic: Maar een 965 is zijn geld wel veel meer waard dan de i7 die 2.5-10x zo veel kost.

70° is inderdaad nogal warm, zeker ervanuitgaande dat de cpu nog niet eens 100% belast zal worden door een game.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Ja dat dacht ik dus ook.
De rest van m'n systeem is:
-Gigabyte Moederbord
-AMD Phenom
-Ati Radeon 6850 hd 1GB
-8 GB RAM

Heb 1 grote fans voor air intake en 1 grote voor output die denk ik op 1000-1200 rpm draaien. Die zijn zeer stil, maar de tower zelf heeft ook helemaal niet warm.
De fan op m'n CPU is de stock versie, die volgens mij wel goed vastzit. Als ik niets doe en hem op 6000+ rpm laat draaien koelt m'n CPU toch 20° af. Dan zit gij rond de 40° dus.

Wat ze mij in computerwinkel zeiden is dat hij vergelijkbaar was met i7, nu niet direct de beste, maar toch... De CPU koste me ook maar 109 euro, wat toch goedkoop is ivm met Intel, niet?
Het Systeem in totaal heb ik wat rondgezocht en onder de 500 euro kunnen houden, met alles nieuw behalve HDD. Dit is toch redelijk goedkoop voor wat ik heb gevonden??

Anders nog suggesties over dingen die ik kan doen?


Edit:
-Airflow kan ik inderdaad nog verbeteren denk ik, er zitten namelijk paar kabels niet zo ver van m'n intake fan.
-Kamer zit aan de zuidkant, wat ervoor zorgt dat ik praktisch hele dag zon heb in m'n kamer. Als ik vergelijk met de thermometer beneden schat ik zo een 22-25° in mijn kamer ...

MrKend54l

Legacy Member
Kan je geen ventilator op je kamer plaatsen?
Lijkt me ook niet echt aangenaam om op een kamer van 25 graden te spelen.

Cpt. Awesome

Legacy Member
@ MrKend54l
Haha ja een ventilator heb ik, maar staat meer op mij gericht dan op mijn PC. ;)

Ik heb ondertussen wat verder gezocht, ben op een systeem van corsair gebotst met all-in-one watercooling. Het gaat over de Corsair H70.

Ik lees in verschillende reviews/comments dat je best je fan aan de achterkant van je PC (dichts bij je CPU dus) omdraait en gebruikt om koele lucht op je CPU te blazen (aangeraden door corsair). Hoe graakt je warme lucht dan weg? Moet je dan je fan aan de voorkant ook omdraaien?
REVIEW H70

Ook las ik dat het systeem op "full" nogal wat geluid maakt. Is dit in vergelijking met andere watercoolingsystemen of in vergelijking met de stockfans/aftermarketfans?? Want mijn AMD stockfan maakt nogal wat geluid op 6k rpm.

Iemand ervaring met die systeem? Of ervaring met watercooling en die zijn gedacht hierover wil zeggen?

(Systeemspecs staan nogaltijd hierboven)

Thanks
-Cpt. Awesome

Aap

Legacy Member
Cpt. Awesome zei:
@ MrKend54l
Ik lees in verschillende reviews/comments dat je best je fan aan de achterkant van je PC (dichts bij je CPU dus) omdraait en gebruikt om koele lucht op je CPU te blazen (aangeraden door corsair). Hoe graakt je warme lucht dan weg? Moet je dan je fan aan de voorkant ook omdraaien?

Wat aangeraden is door corsair negeren, 't misschien een paar graden verschillen maar niet gigantisch veel.

Ook las ik dat het systeem op "full" nogal wat geluid maakt. Is dit in vergelijking met andere watercoolingsystemen of in vergelijking met de stockfans/aftermarketfans?? Want mijn AMD stockfan maakt nogal wat geluid op 6k rpm.

Neem dan de H60 die minder lawaai maakt. Maar deze heeft iets minder goede prestatie vergeleken met de H70. Normaal gezien is er een soor "adapter" meegeleverd voor "low" en "high". Dus je kunt zelf kiezen dewelke de betere is. De "high" zal meer lawaai maken maar de prestaties zullen beter zijn.

Ter verduidelijking: ik heb geen ervaring met deze toestellen maar ik heb wel enkele reviews gelezen.

Cpt. Awesome

Legacy Member
@Aap

Ik zal morgen eens de H60 bekijken. De H70 zal idd mss een beetje overkill zijn voor mij systeem (sinds ik niets overclock).

Wat aangeraden is door corsair negeren, 't misschien een paar graden verschillen maar niet gigantisch veel.

Dat dacht ik ook op 1 review gezien te hebben, dat het maar een graad of 3-4 scheelt. Maar nu enkel om het eens te weten, de mensen die dit dan wel omdraaien en intake vanachter hebben, waar gaat hun warme lucht dan naar buiten? Want mij case heeft maar 2 fans en ik zie niet direct een rooster zitten ergens.

-Cpt. Awesome

filoe

Legacy Member
Heb een goed jaar de 965 ook zitten, maar aub doe die stock koeler weg want dit ding werkt aan geen kanten en maakt nog eens lawaai dat niet mooi is.

Koop een alternatief en je bent van je probleem af.

Ik heb deze erop voor weinig geld en hij draait stabiel 4x3800Mhz :-)

mdgf

Legacy Member
De H60 en H70 zijn hun geld NIET waard, voor minder geld (<60&#8364;) heb je een Thermalright Silver Arrow die een stuk beter koelt en véél stiller is met de stockfans.
Die wannabe- kant-en-klare-waterkoelingstoestanden zijn meer voor de look en omdat ze minder plaats inpakken (indien je geheugen met grote (nutteloze) heatsinks hebt zitten).

Waarom ook zoveel geld daaraan uitgeven, dat zijn high end koelers, met een Arctic-Cooling Freezer 7 Pro Rev.2, Cooler Master Hyper 212 Plus of iets dergelijks ga je meer dan genoeg hebben zolang je niet te al zot wilt overklokken. Een mugen 2 wordt hier het meest aangeraden maar dat lijkt me serieuze overkill in uw situatie.
Die hyper 212+ gebruikt net zoals de betere koelers 12mm fans dus die kun je gemakkelijk vervangen mocht je het nog te luid/warm vinden.
(sinds ik niets overclock).
Ja hallo, koop uzelf dan een koeler van 15&#8364; ofzo hé.

Caracalla

Legacy Member
Maat van ik hier op assebroek heeft nog een cooler liggen die past.

Thermaltake big typ 120.
'k Weet dat hij hem wegdoet voor neit al te veel geld.

Liep op z'n e8500 @4,0 Ghz nog altijd niet boven de 60° full load. lol :)
En die koeler is ook zeer stil.
Brackets voor AM2/AM3 zijn meegeleverd.

Koeler kostte in de tijd iets van 55 euro.
Denk dat hij hem nu wegdoet voor 15 euro.

Stuur me een PM anders, gezien je van Damme bent :) 't Is niet ver.

Cpt. Awesome

Legacy Member
Heh, wel bedankt voor jullie hulp en mening.
Zoals ik al zei dit is mijn eerste systeem dat ik zelf in elkaar stak. Met dat alles nog zo nieuw is ben ik nog niet van plan te overclocken, dat komt later wel van pas.

Ik zal nog eens wat opzoeken over de namen die hier genoemd zijn als alternatief.

@Caracalla: bedankt voor het aanbod, maar ik zoek nog eerst even of er geen interesante nieuwe koopjes zijn. Ik ben niet zo voor 2e)hands dingen, zelfs van mensen die ik ken die er goed zorg voor dragen :p
Als ik toch nog interesse heb laat ik het je weten!

Cheers.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan