Archief - Advies -> pci express vs agp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Aerius

Legacy Member
hello, ik zit dus met het volgende probleem.
Omdat het updaten van computergerief toch wel vrij kostelijk is om alles ineens te vernieuwen, koop ik bv na 2-3 jaar een nieuwe pc , 2-3 jaar later een nieuwe grafische kaart en/of scherm enzovoort.

Een tweetal jaar geleden heb ik ne p4 2.6ghz gekocht en ik had al effe een gforce 4 mx. Het komt er op neer dat vooral de videokaart nu toch wel serieus te kort begint te komen voor bepaalde van mijn favoriete games :(

Maar nu stel ik mij de vraag ?
Met de opkomst van pci express, is het nog wel verstandig om nu een goei graka te kopen voor mijn systeem(agp)(ik had gedacht aan x800) ?.. Want als ik dan over een jaar of 2-3 mijn pc wil upgraden , dan ben ik waarschijnlijk zo goed als verplicht om een moederbord met pci-express te nemen. En bijgevolg ben ik dan niks meer met mijn agp x800. :confused:

Dan stel ik mij de vraag, is het beter om :
a) een agp graka te kopen
b) een pci express graka te kopen (die voordezelfde kaart gemiddeld goedkoper zijn dan de agp-versie ervan)
+ (moederbord & cpu voor 300€ - prijs die ik voor mijn huidige systeem nog zou krijgen. Dus de prijs voor mobo en bv pentium 540 is weinig)
c) iets anders


Ik ben nog student :sad: dus het is niet zo da iemand moet kome zeggen : koop de duurste amd die ge vindt, beste graka opt moment die er is enzovoort... en u probleem is opgelost , want daar ben ik niet echt mee geholpe :D

Kzou graag de beste oplossing hebben voor mijn probleem uiteraard en daarom wou ik effe horen wat jullie in mijn situatie zouden doen.


Aerius

Gothrek

Legacy Member
kijk als ge na 3 jaar uw graka nog upgrade is die toch te snel voor u traag systeem
dus kies u gewoon een degelijke agp kaart

schumi2003

Legacy Member
pic e = toekomst gerricht

komt volgende maand uit op amd mobo dus...

ik zou dus nog die 1ne maand w8 :)

RaDa

Legacy Member
Gothrek zei:
kijk als ge na 3 jaar uw graka nog upgrade is die toch te snel voor u traag systeem
dus kies u gewoon een degelijke agp kaart

man,

alsof een p4 2.6 te oud is voor een recente graka

Aerius

Legacy Member
lol
ene zegt dus a,
nen andere zegt b, (min of meer ;))
en nog ne andere c (hoewel ne ti4200 beter is dan de mijne , toch merci :p :wtf: )

dat geeft dus nog altijd dat ik eve hard twijfel ffs :help:

Gothrek

Legacy Member
Gothrek zei:
kijk als ge na 3 jaar uw graka nog upgrade is die toch te snel voor u traag systeem
dus kies u gewoon een degelijke agp kaart
ik herhaal mij zelf
maar mss voor de mensen dat niet zo goed nederlands kunnen
over 3 jaar is uw pc zodanig traag dat een nieuwe graka gene zin heeft
aangezien heel uwe pc den bottleneck is
snappie

El ByToS

Legacy Member
schumi2003 zei:
pic e = toekomst gerricht

komt volgende maand uit op amd mobo dus...

ik zou dus nog die 1ne maand w8 :)

gij zijt al aant wachte van een systeem te kope van in augustus dus ge kunt blijve wachtte :sleep:

Analog

Legacy Member
ik was zelf ook aant twijfelen

ik wacht gewoon op nforce 4 en tege dan zal ook die ati topreeks van nu naar de 300 - 400 euro zakken (hoop ik met komst van 850enz)

het is stom zoveel geld uit te geven aan gfx card die je niet kan oversteken later (kaart gaat zker nog 2 jaartjes meegaan je cpu dunno :/)

wkvm

Legacy Member
kzit dus mee juist etzelfde, zelfde systeem trouwes, alleen ne gforce 4 ti 4200

Gothrek zei:
ik herhaal mij zelf
maar mss voor de mensen dat niet zo goed nederlands kunnen
over 3 jaar is uw pc zodanig traag dat een nieuwe graka gene zin heeft
aangezien heel uwe pc den bottleneck is
snappie

ik begrijp best wa ge wilt zegge, maar ik denk da ne x800xt wel ne langen tijd ga meegaan ze , kzeg nie da ge er over 5jaar nog games op HIGH settings mee kunt spelen.. Maar over 2 jaar al bottleneck .. ik ga er mee akkoord dat best is da ge zowel cpu & mobo & gfx kaart tegelijk upgrade, maar sommige mensen hebbe daar gewoon de middelen nie voor


Analog zei:
ik was zelf ook aant twijfelen
ik wacht gewoon op nforce 4 en tege dan zal ook die ati topreeks van nu naar de 300 - 400 euro zakken (hoop ik met komst van 850enz)

het is stom zoveel geld uit te geven aan gfx card die je niet kan oversteken later (kaart gaat zker nog 2 jaartjes meegaan je cpu dunno :/)

Dat is hetgeen wakik momenteel ook aant doen ben , begin december zou de x850 uitkomen en dan zulle wsl de prijzen wel iets doen zakken, ik zou zeker wachten tot dan en dan kunt ge nog altijd zien he

bakker

Legacy Member
wkvm zei:
kzit dus mee juist etzelfde, zelfde systeem trouwes, alleen ne gforce 4 ti 4200



uwe ti4200 kunde nog wel ff houden dus daarmee kunde nog lang spelen tot de grafische kaarten goedkoper zijn geworden.

ik zou persoonlijk opteren voor een radeon 9800 pro. deze zijn nog alt goed, zullen nog wel 2 jaar meegaan, kosten 2dehands iet van een 180 eur en nieuw 200 eur ongeveer. en dan kunde binne 2 jaar beter alles ineens upgraden. die cpu zal idd wel beetje traag zijn dan. als ge ziet da halflife nu al zo zwaar is, dan zal je wel kunnen verwachten dat binne 2 jaar alles nog veel zwaarder ga worden.

wkvm

Legacy Member
dieje ti4200 heeft et toch wel lasteg mee veel van de laatste games ze. Kvin da vooral sucke da da geen direct x 9 ondersteunt he .. datte + lage graphics, da neemt heeeeel veel sfeer weg bij heel wa games vind ik

apa

Legacy Member
AGP verdwijnt: dat is een feit! Over het tijdstip waarop het definitief tot het verleden zal behoren kan gediscussieerd worden, maar ik gok dat het tegen je volgende (geplande) upgrade (binnen 2 à 3 jaar) wel degelijk verdwenen zal zijn.

Je staat dus voor 2 mogelijk keuzes volgens mij: ofwel upgrade je nu je mobo+gpu naar PCI-Express, ofwel doe je dat binnen 2 à 3 jaar.

Ikzelf zou de 2de keuze maken (volledige upgrade binnen 2 à 3 jaar). PCI-Express heeft vandaag immers niet veel voordeel t.o.v. AGP, dus daarom moet je het nu in ieder geval nog niet doen. Misschien heeft het binnen 2 à 3 jaar wel voordeel, maar dat kan niemand nu voorspellen. Zelfs als dat zo is, dan verlies je niets door met je full-upgrade te wachten.

Volgens mij is het ook zo dat je huidige CPU (en mobo) tegen je volgende upgrade verouderd zullen zijn. Misschien kan je je volgende upgrade nog wat verder uitstellen door de 2de hands markt in het oog te houden op zoek naar een snellere (en goedkope) Northwood processor (een 3,2 GHz bijvoorbeeld). Dat kan je echter best nu nog niet doen (die cpu's zijn nog te duur), maar beter volgend jaar ofzo. Door die dan te upgraden kan je je oudere cpu nog verkopen en zal je bij je full-upgrade je systeem aan een iets betere prijs van de hand kunnen doen.

Dennis!Pegasus

Legacy Member
Agp moederborden verdwijnen niet meteen hoor. ik zou nu een nieuwe agp graka kopen omdat jouw pc dan nog goei 2-3 jaar meekan. Daarna pas nieuwe cpu, mobo en pci graka. En men moet niet komen klagen dat het idioot is, want als je ne pc kunt beheren en optimaliseren kan je langer toekomen dan verwacht. Ikzelf heb ne pentium III 1ghz met een Ti 4200 graka en 1gb sdram tot vorige week. en daar hebi k unreal 2, far cry en nfsu op kunne spelen van medium tot high quality met goede fps. Nu voor nfsu2 heb ik toch eindelijk een Amd 64 3000+ gekocht en daar kan ik met mijn ti 4200 nfsu2 perfect op spelen evenals doom3 en half life 2
kwestie van afwegen en weten wat je hardware kan en niet zomaar duurdere hardware kopen dan je nodig ehbt.

Greetz

reppeR

Legacy Member
Dennis!Pegasus zei:
Agp moederborden verdwijnen niet meteen hoor. ik zou nu een nieuwe agp graka kopen omdat jouw pc dan nog goei 2-3 jaar meekan. Daarna pas nieuwe cpu, mobo en pci graka. En men moet niet komen klagen dat het idioot is, want als je ne pc kunt beheren en optimaliseren kan je langer toekomen dan verwacht. Ikzelf heb ne pentium III 1ghz met een Ti 4200 graka en 1gb sdram tot vorige week. en daar hebi k unreal 2, far cry en nfsu op kunne spelen van medium tot high quality met goede fps. Nu voor nfsu2 heb ik toch eindelijk een Amd 64 3000+ gekocht en daar kan ik met mijn ti 4200 nfsu2 perfect op spelen evenals doom3 en half life 2
kwestie van afwegen en weten wat je hardware kan en niet zomaar duurdere hardware kopen dan je nodig ehbt.

Greetz

:rofl: sebiet gelooft em et zelf nog

Dennis!Pegasus

Legacy Member
Van mij geloofde wa ge zelf wilt, ma ik ken genoeg mense die per se nen 3ghz hebben en de top graka en nog alles hapert.

***ARF***

Legacy Member
Dennis!Pegasus zei:
Van mij geloofde wa ge zelf wilt, ma ik ken genoeg mense die per se nen 3ghz hebben en de top graka en nog alles hapert.
en daarom zoude gij me uwe pIII en ti4200 alles vloeiend kunne spele :wtf:

Dennis!Pegasus

Legacy Member
Nu niet meer nee, maar om doom 3, hl2 en nfsu2 goed te kunnen spelen heb ik nu een AMD 64 3000+ gekocht. En dat gaat met gemak.

apa

Legacy Member
Dennis!Pegasus zei:
Nu niet meer nee, maar om doom 3, hl2 en nfsu2 goed te kunnen spelen heb ik nu een AMD 64 3000+ gekocht. En dat gaat met gemak.

En FarCry ging wel vlot? Hmm... FarCry is gewoon zwaarder dan HL2 en Doom3...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan