Archief - Server settings tutorial

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

RpR

Legacy Member
Eerst en vooral wil ik dus verduidelijken dat dit een informatieve post is en niet voor reclame te maken :)

Eerst een paar basis begrippen verduidelijken:
sv_minrate x --> Bepaalt de minimun rate dat een client moet gebruiken.
sv_maxrate x --> Bepaalt de maximun rate dat een client kan zetten.
sv_maxupdaterate x --> Bepaalt de maximun cl_updaterate dat een client kan zetten.

Een basis server.
Runt meestal aan 50 fps gemiddeld.
sv_minrate 2000 (oude CLANBASE setting)
sv_maxrate 9999 (oude CLANBASE setting)
sv_maxupdaterate 30 (standaard setting)
sv_minupdaterate 20 (standaard setting)

sv_minrate 2000 is SLECHT. Reden: men kan lage rates nemen zodat men het rate hacks effect krijgt.
--> Personen die flitsen en moeilijk te raken zijn.
sv_minrate 15000 zou al een pak helpen. Best is iedereen verplichten om met de zelfde rates te spelen, maar dan krijg je het gezeik van mijn bandbreedte etc.

sv_maxrate was meer dan voldoende toen bijna iedereen nog met 56Kb modems speelde.
Nu met breedband moet men zeker als sv_maxrate 25000 nemen.

sv_maxupdaterate 30
Dit is de standaard HLDS setting die eigelijk ook gemaakt is voor de 56Kb modem tijd :)
Deze setting zou 101 moeten zijn zodat de personen die cpl/sk/... gui spelen (dus de rates 25000/101/101 spelen) niet voor niets deze settings gebruiken.
sv_maxupdaterate bepaalt hoeveel keer de server pakketjes verstuurd met info. Hoe hoger dit ligt hoe meer pakketjes je KUNT ontvangen. KUNT! Want als je cl_updaterate 30 laat staan krijg je maar 30 pakketjes binnen en laat je client de andere gewoon vallen.

sv_minupdaterate 20
Zie sv_minrate maar toepast op sv_maxupdaterate ipv sv_maxrate :)

Waarom gebruiken de meeste servers de basis settings?
Als men
sv_maxrate 25000 gebruikt heeft men meer bandwith nodig. Sommige server providers verbieden hogere rates maar er zijn ook server providers die deze wel toelaten, maar toch zetten ze in de cfg de basis settings aangezien een speler die niets van server settings kent dit toch niet wijzigt (hierdoor besparen deze providers veel op bandwidth).
sv_maxupdaterate 101 dit gebruikt men meestal niet omdat het meer cpu vergt. Hoe minder cpu gebruik hoe meer cs servers er op 1 zelfde server kunnen draaien.

boosted servers.
Dit zijn servers die aan meer SERVERfps draaien. De server fps zijn een beetje te vergelijken als de client fps.
De server "bekijkt" het spel aan zoveel fps, een normale server draait aan gemiddeld 50 FPS. Men spreekt van gemiddeld 50 omdat de fps schommelen tussen 20 en 100 afhankelijk van de berekeningen die nodig zijn. Wanneer er bijvoorbeeld 10 man op hetzelfde moment op elkaar schieten dan zakt de FPS van de server dramatisch, terwijl wanneer er niets gebeurt zal de server fps maximaal zijn
Waarom sprak ik van bekijken? De server stuurt informatie naar de client via pakketen (Hoeveel is afhankelijk van sv_maxupdaterate) deze pakketen bevatten informatie van wie waar staat + wie hoeveel damage krijgt.
De info van de server is de enige die telt! De client "gokt" deze waarden al op voorrand en past de gegevens aan zodra hij deze van de server krijgt (Als je dit niet wil moet je cl_lc 0 & cl_lw 0 zetten, je zult een soort van lag krijgen omdat de client nu wacht op de informatie van de server voor hij iets toont).

Maar nu terug naar de eigelijke zaak! Waarom is meer fps beter.
Als men een basis opstelling heeft maar met de juiste rate waarden
sv_maxrate 25000
sv_maxupdaterate 101

De server fps droppen naar 50 fps, resultaat is dat er per 2 pakketen dezelfde informatie gaat worden verstuurd omdat de server nog geen andere berekeningen heeft kunnen doen.
Commentaar hierop zou kunnen zijn:
waarom dan geen sv_maxupdaterate 50?
Simpel omdat dit weer minder informatie geeft wat tot rare toestanden leid zoals doodvallen achter hoek terwijl men door deze niet kan wallbangen.

Een boosted server draait best gemiddeld rond 200-300 fps. Waarom?
Als deze server zakt doordat er 10 mensen op elkaar aan het schieten zijn dropt deze naar een level van 100 fps waardoor men nog altijd ALLE berekeningen kan doen.
Dit noemt men reg (komt van registration).

Een boosted server zal dus logischerwijs een veel betere reg hebben als de standaard servers.

Hoe controleer je deze verschillende settings?
- sv_maxrate en sv_minrate kan je doormiddel van een server tool zien
- sv_maxupdaterate kan je alleen nakijken met rcon
- de server fps zijn alleen maar te bekijken door rcon stats en niet door stats in de client! Dit geeft een valse waarde (Ik denk zelf client stats :))

LANS:
CPL/ESWC/WCG gebruiken allemaal boosted servers op lan.
Hopelijk gaan Belgische lans dit eindelijk ook beginnen doen zodat de lan ervaring eens optimaal is.
Een standaard server op lan is zelf slechter dan een boosted server op internet(Wel gehost ergens in Benelux!

Boosted servers zijn te verkrijgen bij:
Boosted servers zijn onder andere te verkrijgen bij:
http://gameservers.linuxsystems.be
van andere weet ik het niet.

PS: Nog meer informatie maar dan wel in het Engels vind je op:
http://www.teamnoa.net/?q=forum&id=2202

Smokey_3800

Legacy Member
thx man :niceone: --> sticky maybe

dat klopt dan toch niet met dit:

LAN

rate 20000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 400.05
cl_updaterate 100.05
cl_cmdbackup 2
cl_resend 6
cl_dlmax 128
cl_latency 0
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

65K Modem

rate 4000
cl_rate 2000
cl_cmdrate 32
cl_updaterate 25
cl_cmdbackup 8
cl_resend 3
cl_dlmax 56
cl_latency -200
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

ISDN

rate 4000
cl_rate 2000
cl_cmdrate 32
cl_updaterate 25
cl_cmdbackup 8
cl_resend 3
cl_dlmax 56
cl_latency -200
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

D-ISDN

rate 9000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 50
cl_updaterate 33
cl_cmdbackup 60
cl_resend 1.5
cl_dlmax 128
cl_latency -30
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

S-DSL

rate 9000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 50
cl_updaterate 33
cl_cmdbackup 60
cl_resend 1.5
cl_dlmax 128
cl_latency -30
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

A-DSL

rate 12000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 40
cl_updaterate 30
cl_cmdbackup 2
cl_resend 2
cl_dlmax 512
cl_latency -20
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

Cable

rate 9000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 40
cl_updatrate 25
cl_cmdbackup 40
cl_resend 2
cl_dlmax 128
cl_latency -50
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

Q-DSL

rate 12000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 400
cl_updaterate 35
cl_cmdbackup 60
cl_resend 2
cl_dlmax 512
cl_latency -40
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

DSL mit FP

ate 12000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 40
cl_updaterate 30
cl_cmdbackup 2
cl_resend 2
cl_dlmax 512
cl_latency -20
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

Default

rate 2500
cl_rate 9999
cl_cmdrate 30
cl_updaterate 20
cl_cmdbackup 2
cl_resend 6
cl_dlmax 128
cl_latency 0
ex_interp 0.1
ex_extrapmax 1.2

RpR

Legacy Member
Gewoon al om te bewijzen dat sticky ook niet in orde is zou ik eens voorstellen op een paar commando's te leten :)
ex_interp 0.1 is totaal verkeerd voor alle rates :)

lees die link onder aan de post voor de info over ex_interp :)
om kort samen te vatten ex_interp 0 of 1/cl_updaterate :)

Xavve

Legacy Member
RpR zei:
Gewoon al om te bewijzen dat sticky ook niet in orde is zou ik eens voorstellen op een paar commando's te leten :)
ex_interp 0.1 is totaal verkeerd voor alle rates :)

lees die link onder aan de post voor de info over ex_interp :)
om kort samen te vatten ex_interp 0 of 1/cl_updaterate :)

kspeel al jaren op interp 0.1, nergens last van ondervonden...

Fraggie

Legacy Member
op het eind van een tut, heb je normaal een resultaat, jij geeft gewoon info & dan moet je het zelf uitzoeken (maw zet er es een duidelijk voorbeeld bij)

+ volgens mij onbreekt er een belangrijk cmd iets met sys_.. (tijdje geleden juist het zelfde moeten opzoeken voor iemand)

& ik ben het nie eens met al je punten,
ofwel zet je er bij dat het voor een war server is van max 10man
want met zo'n bandwidth verbruik zal je zeker meer mogen betalen

BDP

Legacy Member
Het is idd mss handig om eens een "goede" server.cfg te posten voor zowel een boosted als non-boosted server.Daar kan je dan mss de beste client settings bijzetten als voorbeeld naar de spelers die op de server moeten spelen.

Nu geef je zaken op die deels waarheid bevaten , maar langs de andere kant geen concrete bewijzen bevatten.

Toch een goede topic en zeker nuttig om eens te testen :)

RpR

Legacy Member
Fraggie zei:
op het eind van een tut, heb je normaal een resultaat, jij geeft gewoon info & dan moet je het zelf uitzoeken (maw zet er es een duidelijk voorbeeld bij)

+ volgens mij onbreekt er een belangrijk cmd iets met sys_.. (tijdje geleden juist het zelfde moeten opzoeken voor iemand)

& ik ben het nie eens met al je punten,
ofwel zet je er bij dat het voor een war server is van max 10man
want met zo'n bandwidth verbruik zal je zeker meer mogen betalen

sys_ticrate voor het instellen voor de max server fps.


BDP zei:
Het is idd mss handig om eens een "goede" server.cfg te posten voor zowel een boosted als non-boosted server.Daar kan je dan mss de beste client settings bijzetten als voorbeeld naar de spelers die op de server moeten spelen.

Nu geef je zaken op die deels waarheid bevaten , maar langs de andere kant geen concrete bewijzen bevatten.

Toch een goede topic en zeker nuttig om eens te testen :)
Voor boosted servers heb je ofwel een externe booster nodig ofwel linux versie -pingbooster 3 :)

cfg is gewoon de bovenstaande waarden op hun max zetten zoals in de tekst beschreven staat. + die sys_ticrate 10000 (Haalt em er het maximun uit), niet aan te raden met boosted servers maar wel voor de standaard servers die niet die externe booster of booster draaien :)

BDP

Legacy Member
Ikzelf bezit de boosted server van Matrix , dus voor mij zou het handig zijn moest ik nu eens een deftige cfg hebben voor die server , en uiteraard de goede client settings om het meeste uit de server te halen .

Dus als u denkt ons daarbij te kunnen helpen,zou dit voor ons een hele hoop betekenen , aangezien we nu nogal aant k**ten zijn met onze instellingen.

Mvg ,

RpR

Legacy Member
BDP zei:
Ikzelf bezit de boosted server van Matrix , dus voor mij zou het handig zijn moest ik nu eens een deftige cfg hebben voor die server , en uiteraard de goede client settings om het meeste uit de server te halen .

Dus als u denkt ons daarbij te kunnen helpen,zou dit voor ons een hele hoop betekenen , aangezien we nu nogal aant k**ten zijn met onze instellingen.

Mvg ,
dit in server.cfg zetten
sv_maxrate 25000
sv_maxupdaterate 101
sys_ticrate 300

BDP

Legacy Member
RpR zei:
dit in server.cfg zetten
sv_maxrate 25000
sv_maxupdaterate 101
sys_ticrate 300

Staat er in dat artikel niet dat 20000 de max is , en al wat er over gaat enkel zorgt voor performance loss en cpu overbelasting ?

Eveneens staat in het artikel dat sys_ticrate ergens tussen de 100-180 moet staan om het beste resultaat te halen ...
Wie of wat moeten we nu aannemen dat het beste is ? En welke client settings moeten we daar dan bij gebruiken , om er het optimale uit te halen ?

Mvg ,

myst

Legacy Member
jah, da zouwek ook graag keer wete wa de beste settings zijn voor die linuxsystem server. We hebben em nog maar 1 week ofzo en die settings trekken op niks, nog niks aan veranderd nogtans. Gewoon hij regt niet. Gelieve te helpen :)

Xavve

Legacy Member
myst zei:
jah, da zouwek ook graag keer wete wa de beste settings zijn voor die linuxsystem server. We hebben em nog maar 1 week ofzo en die settings trekken op niks, nog niks aan veranderd nogtans. Gewoon hij regt niet. Gelieve te helpen :)

kheb zo bijna een jaar een server bij Matrix gehad en nooit ergens last van gehad. Regde perfect, goeie pings enzo.
Hebde Matrix al es gepm'd?

BDP

Legacy Member
myst zei:
jah, da zouwek ook graag keer wete wa de beste settings zijn voor die linuxsystem server. We hebben em nog maar 1 week ofzo en die settings trekken op niks, nog niks aan veranderd nogtans. Gewoon hij regt niet. Gelieve te helpen :)


De server die wij rente kunde in de verste verte niet vergelijken met de standard server die jullie huren.
Daarom had ik graag een beetje meer uitleg gehad ipv een hoop text met een link die de eerste post gewoon compleet tegenspreekt :s

Smokey_3800

Legacy Member
BDP zei:
De server die wij rente kunde in de verste verte niet vergelijken met de standard server die jullie huren.
Daarom had ik graag een beetje meer uitleg gehad ipv een hoop text met een link die de eerste post gewoon compleet tegenspreekt :s
en gij komt dat hier aan de noobcommunity vragen :wtf:

BDP

Legacy Member
Smokey_3800 zei:
en gij komt dat hier aan de noobcommunity vragen :wtf:

Hehe , nee ... ik stel vast dat de topic starter er denkt meer over te weten , dus zou het aangenaam zijn dat die persoon ons zou kunnen helpen :crazy:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan