Archief - Retrogames op PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dr. Sheldon Cooper

Legacy Member
De laatste dagen ben ik sterk aan het twijfelen om mij een gamepc van het jaar 2007 ofzo aan te schaffen met Windows XP. Reden hiervoor zou zijn dat ik vroeger toch een heleboel games op PC speelde. Nu ben ik al een jaar of 4 overgestapt op mac, en nog steeds met veel plezier. Hebben jullie eigenlijk ook een PC staan die enkel voor jullie games dient?

Games die ik mij dan allemaal zou proberen spelen, legally dan wel. Zal wel een heleboel games gedownload staan hebben van vroeger.

- Unreal Tournament
- Command & Conquer (Heb the first decade box al)
- Dune 2000 en Battle for Dune
- GTA: Vice City & GTA: San Andreas
- The Sims
- Lord of the Rings: Battle for Middle Earth (ook al gekocht)
- Warcraft 3 (heb de battlechest daar al van)
- NFS: Most Wanted
- Starcraft & StarCraft 2 (heb ik beide al gekocht liggen, speel ik op mac)
- The Curse of Monkey Island
- Quake 3
- Rollercoaster Tycoon 1 & 2 (ook de box liggen)
- Fallout 2 (ook ooit legaal gekocht)
- Counter Strike: Source (Steam gold account heb ik al)
- Doom (heb ik al op SNES en PSX maar speelt voor geen kloten)
- Wolfenstein 3D
- Age of Empires
- Civilization IV
- Theme park

Nuja, twijfel twijfel want het gaat natuurlijk een pak geld kosten... :p

red Bulleke

Legacy Member
Ik overweeg dat ook regelmatig, maar 'k zou dan wel ouder gaan naar een 486 dx4 100mhz of een first gen Pentium I met win95

't enige wat me wat zorgen baart is het systeem up & running te houden en eventuele spare parts te vinden indien er wat knalt...

kristofb

Legacy Member
Spare parts vinden voor zo'n oude machines is niet moeilijk hoor, eBay staat er vol van :)

Bamboebahr

Legacy Member
kheb dat al van meerdere mensen gehoord dat ze daar speciaal een oude bak voor kopen, hoewel het ook perfect kan met een huidige pc met win 7 ;)

Ingis

Legacy Member
perfect gaat het zeker niet.. zo kan ik bv niet saven bij bv Discworld, of ik heb geen geluid of of... ideaal is het zeker niet

hebben er ook al vaak aan zitten denken... heb nog een aantal adventures en point'n'clicks liggen die ik weer wil spelen... al zal het pas kunnen wnr we een eigen huis hebben :p geen plek nu :(

sluysen

Legacy Member
Bamboebahr zei:
kheb dat al van meerdere mensen gehoord dat ze daar speciaal een oude bak voor kopen, hoewel het ook perfect kan met een huidige pc met win 7 ;)

ik krijg sommige minder oude spellen amper draaiend op iets > xp

XIII bv wil gewoon zelfs niet installeren op 7, en das een spel van 2003 dacht ik.

Ik zou me in principe eens moeten bezig houden met al mijn big box games eens te proberen installeren (nu is het maar af en toe eentje die ik echt meteen wil spelen dat ik test)

microsoft games werkt dan wel weer perfect :p AOE I installeert en draait perfect op 7 x64 :)

Dr. Sheldon Cooper

Legacy Member
Windows 7 is pure kak dus dat ga ik zeker niet in huis halen. Windows XP is ideaal om oude games op te spelen imo :)

Thorstein

Legacy Member
:applause:Dosbox:applause:
Als je wat geduld hebt deze juist in te stellen, draaien die oude dos games er perfect mee.
voor oudere windows games :
Bekende games met een fanbase hebben vaak ook onofficiële patches.
Met kennis op te doen en veel geduld draaien al mijn oude PC games op Win 7 .
Maar dat is zelden een Easy way
Vista is een ander verhaal.

sluysen

Legacy Member
ik gebruik eigenlijk D-fend, zou moeten dosbox zijn maar met een grafische interface erbij..

Thorstein

Legacy Member
Yup alleen vindt ik de echte dosbox dat je nog commands moet geven wel een deel van de Retro experience.but hey je gaat zo ver als je zelf wil ;)

=Ermac=

Legacy Member
sluysen zei:
XIII bv wil gewoon zelfs niet installeren op 7, en das een spel van 2003 dacht ik.

Installing XIII in Windows Vista
This is how I managed to install XIII on Windows Vista (64 bit). The problem I had was that the setup program started to uninstall XIII after I put in CD 2 (asking Do you want to keep your saved games?). This most likely has to do with the copy protection which the game uses. Patch 1.3 removes CD checks from the game (but not from the installer, of course).

1. Create a directory XIII on your hard drive. Copy each of the CD's into it's own directory within the XIII directory so that the contents of CD1 is in XIII\CD1.
2. Open up the task manager (press Ctrl+Alt+Del), it will be used later. Choose the tab Processes.
3. Right-click on the file setup.exe in the directory XIII\CD1 and choose Properties. Select the tab Compatibility, check the box to run the program in compatibility mode and from the drop-down box, choose to run the program in compatibility mode for Windows 98/ME.
4. Run setup.exe (which you just set the compatibility mode for). Keep an eye on the process setup.exe (alternatively named setup.exe *32 or similar) in the task manager. If a lot of these processes pop up, rename setup.exe to something else temporarily (keep the processes running in the meantime), that should stop the process from respawning.
5. The setup will now launch and you can proceed as normal.
6. If the setup program asks for the location of setup.exe, rename the file which you renamed in step 4 back to setup.exe and continue.
7. The setup will now proceed normally.
8. When the installation is complete, you can remove the XIII folder, including the folders to which you copied the contents of the CD's to, from your hard drive.
9. Install any patches (you will probably at least want to install the 1.3 patch).
10. Play!

If the setup still won't work, try closing down any programs which you have running and then try again. Alternatively, if you have any CD drive emulators, such as Daemon Tools or Alcohol 52%, you may want to temporarily uninstall these.

Ik kon het spel ook maar op 1 core runnen.Veel ctd's als ik die op 2 cores speelde.

Patches : Opaquit's XIII Files - XIII Patch, Platform 03, SPADS 2, XIII Knowledge Base, XIII Screenshots (alleen de XIII Official Patch 1.3)
Deze week woensdag uitgespeeld btw.Echt een knap spel en der waren nog een paar mensen online.

Thin Liz

Legacy Member
Thorstein zei:
Yup alleen vindt ik de echte dosbox dat je nog commands moet geven wel een deel van de Retro experience.but hey je gaat zo ver als je zelf wil ;)

Jup, waar is de tijd dat je bij het opstarten je RAMgeheugen zag optellen met zo'n aftands PC-speakertje op de achtergrond en nadien in DOS prompt vloog :love: En dan zitten rommelen in de CMOS-settings... terwijl nu de meesten het waarschijnlijk in Keulen horen donderen als je het over CMOS hebt :)

sluysen

Legacy Member
die fix had ik ook gevonden maar het werkte precies niet. Ik rename het en start het opnieuw, en tis weer van da (duust keer setup32)

zal het nog eens opnieuw proberen.

kristofb

Legacy Member
Thin Liz zei:
Jup, waar is de tijd dat je bij het opstarten je RAMgeheugen zag optellen met zo'n aftands PC-speakertje op de achtergrond en nadien in DOS prompt vloog :love: En dan zitten rommelen in de CMOS-settings... terwijl nu de meesten het waarschijnlijk in Keulen horen donderen als je het over CMOS hebt :)

Bedoel je niet rommelen in de BIOS? :)

sluysen

Legacy Member
de eerste pc dat wij hadden, had een "turbo" knop :cool:

dacht van 66mhz naar 133mhz fzo :D

KillingRaptor

Legacy Member
En dat is de reden waarom ik enkel op consoles game, dan ben ik zeker dat het werkt. :p

Nee maar er zijn wel goeie games op PC gekomen, gelukkig worden er veel geport naar console ook. Overigens, in de beginpost Curse of Monkey Island maar niet Secret of Monkey Island en LeChuck's Revenge? Tsk tsk tsk...

Thin Liz

Legacy Member
kristofb zei:
Bedoel je niet rommelen in de BIOS? :)

Dat zal technisch wel correcter zijn inderdaad :) Vroeger altijd in verwarring omdat daar ''CMOS-settings'' verscheen...

sluysen

Legacy Member
iemand enig idee hoe ik fallout 1 kan doen werken? gewoon installeren werkt niet want m'n pc is te nieuw zegt hij :D

en d-fend zegt dat het ook niet lukt omdat het een windows programma is :wtf:

/edit
installeren werkt maar de kleuren trekken op geen f**k, 256k kleuren heb ik aangevinkt maar doet ook niets

red Bulleke

Legacy Member
Ik blijf alleszins bij mijn mening dat je dergelijke games enkel correct kan ervaren op de machine waarvoor ze destijds gemaakt zijn, voor zover ze toen al vlot aan de praat te krijgen waren.
Heb zo'n liefde-haat relatie met pc gaming... mijn retro-loving hartje heeft zin om de vele pareltjes op pc uit te proberen maar 't gedacht van configureren, geklooi met drivers enz alleen al... 'k Heb daar allemaal veel te weinig tijd voor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan