Archief - Probleem: Doom III schokt op high-end systeem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Havoc

Legacy Member
Bon, ik heb mij vandaag dus Doom III aangeschaft, installatie ging goed, game opstarten ook, maar spelen: hola! Mijn spel heeft de lichte neiging om elke seconde een schokje te veroorzaken om god weet welke reden. Ook het geluid heeft het moeilijk, soms worden delen van dialogen 2x herhaald (updaten van mijn audio-drivers lukt niet: de recentste drivers geven bij mij een ruis van jewelste). Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Heb ondertussen al vanalles geprobeerd: van 4.7 naar 4.9-drivers, DirectX 9.0b en c, met hardwareversnelling van geluid prutsen, allerlei! tweaks,... niks heeft tot nu toe geholpen :(

Specs:

AMD Athlon64 3000+
MSI K8TNEO (VIA chipset)
1024MB DDR 400 Apacer
ATI Radeon 9800Pro 128MB
Realtek AC'97 onboard sound


Thnx!

Anaranathon

Legacy Member
ik heb gehad da het door men toetsen bord kwam ... gewoon als ik iets type of speelde (met pijkltjes) dan scholte men hele ding :s

Havoc

Legacy Member
Anaranathon zei:
ik heb gehad da het door men toetsen bord kwam ... gewoon als ik iets type of speelde (met pijkltjes) dan scholte men hele ding :s

Hmmz, als ik morgen ander toetsenbord te pakken krijg is proberen, ge weet maar nooit :)

nTFs

Legacy Member
ik had in't begin er ook een beetje last van.
toen las ik ergens dat je de telemeter - indien geïnstalleerd - eens moet uitschakelen en het probleem was opgelost.

Havoc

Legacy Member
nTFs zei:
ik had in't begin er ook een beetje last van.
toen las ik ergens dat je de telemeter - indien geïnstalleerd - eens moet uitschakelen en het probleem was opgelost.

Telemeter staat geïnstalleerd maar niet ingeschakeld, wat hier wel constant draait is ISP Monitor. Allez, weeral nen tip die ik morgen kan uitproberen, mercikes! :)

Morpheus

Legacy Member
volgens mij zou uw onboard sound wel wat problemen kunnen veroorzaken die eigenlijk uw volledige probleemschets zouden kunnen verklaren.

Steek ééns een 5.1 kaart in uw pc (pci), schakel de onboard uit in uwe bios en probeer dan nog eens te gamen

Havoc

Legacy Member
Pardons zei:
srry mazar dat is geen high end systeem :ironic:
en je hebt een 9800pro ati kaart dus ,zowiezo al een minpunt in FPS .
Ram is ook niet schitterend 1024Mb Corsair HSP is al een groot verschil.
Heb je die FPS tweak al geprobeerd?

Nu ook ni overdrijven hé -_- Trouwens, het gaat om die choppy gameplay die ik ook op low heb (ge gaat me toch niet zeggen dat mijn systeem te traag is om op low te spelen, hé?). Dat RAM maakt mss een paar procenten uit het totaal, dus daar gaat eht ook niet aan liggen. Jezus, gij doet precies of mijn systeem nen regelrechte schroothoop is... En ja, FPS tweaks geprobeert, haalt niks uit.

Havoc

Legacy Member
Morpheus zei:
volgens mij zou uw onboard sound wel wat problemen kunnen veroorzaken die eigenlijk uw volledige probleemschets zouden kunnen verklaren.

Steek ééns een 5.1 kaart in uw pc (pci), schakel de onboard uit in uwe bios en probeer dan nog eens te gamen

Okay, zal ik eens proberen!

Genious

Legacy Member
euhm, ge moet er geen 5.1 kaart insteken, doom 3 sound wordt volledig uitgevoerd door de processor, dus is er geen verschil tussen een ubersoundkaat en uw on board sound :)

zeg havoc, op welke settings draait ge het?

major_fool

Legacy Member
mja bij mij hakkelt hem ook vaak zene en ik heb nen amd 2200+,512ddr 333mhz, 5900xt. is nu wel gene super pc maar ik zou het toch een pak beter moeten kunnen draaien. ik moet da hier op 800*600 en medium draaien. mja in een gewoopn gebied waar er geen volk loopt heb ik op 1024 en high gene last, maar tis wanneer er volk op m'n scherm begint te lopen da het hier zit te laggen, mja pech he zolang het maar marcheert.
en ati zijn blijkbaar nieuw drivers aan het maken da zogezegt een grote verbetering moet geven in opengl en doom³ dus, nu hopen voor u da da klopt he :)

Havoc

Legacy Member
Genious zei:
euhm, ge moet er geen 5.1 kaart insteken, doom 3 sound wordt volledig uitgevoerd door de processor, dus is er geen verschil tussen een ubersoundkaat en uw on board sound :)

zeg havoc, op welke settings draait ge het?

Ik zou willen draaien op high, 1024*768 (lijkt me niet onmogleijk voor mijn systeem), atm zit ik echter gewoon te prutsen met medium en low, maar geen enkele setting werkt...

Havoc

Legacy Member
major_fool zei:
mja bij mij hakkelt hem ook vaak zene en ik heb nen amd 2200+,512ddr 333mhz, 5900xt. is nu wel gene super pc maar ik zou het toch een pak beter moeten kunnen draaien. ik moet da hier op 800*600 en medium draaien. mja in een gewoopn gebied waar er geen volk loopt heb ik op 1024 en high gene last, maar tis wanneer er volk op m'n scherm begint te lopen da het hier zit te laggen, mja pech he zolang het maar marcheert.
en ati zijn blijkbaar nieuw drivers aan het maken da zogezegt een grote verbetering moet geven in opengl en doom³ dus, nu hopen voor u da da klopt he :)

Maar als het zelfs op low niet werkt, dan zal het toch niet aan mijn graka liggen? Ik heb een flauw vermoeden richting onboard soundcard die problemen geeft oftewel VIA-chipset die lastig doet...

Havoc

Legacy Member
Pardons zei:
Omg ik je pc'ke is zalig :) maar is geen High end systeem voor Doom3,ik had het beter moeten formuleren :p

High end is dit

AMD 3500+,64
Geforce 6800GT
1024MB ram corsair

Okay, meningsverschil opgelost dan :p

anubiss

Legacy Member
winxp + service pack 2 + 4.8 drivers + paar tweaks = supervlot

De cmd's hieronder staan in mijn autoexec.cfg.
seta com_allowconsole "1"
seta r_displayrefresh "85"
seta com_videoram "128"
seta image_usePrecompressedTextures "1"
seta image_useCompression "1"
seta image_downSizeLimit "512"
seta image_ignoreHighQuality "1"
seta image_downSizeBumpLimit "512"
seta image_downSizeSpecularLimit "128"
seta image_downSizeBump "1"
seta image_downSizeSpecular "1"
seta image_downSize "1"
seta image_forceDownSize "1"
seta image_roundDown "1"
seta image_lodbias "0"
seta r_preload "1"
seta r_useCachedDynamicModels "1"
seta r_skipBump "0"
seta r_skipSpecular "0"
seta r_multiSamples "0"
seta r_shadows "0"
seta r_useOptimizedShadows "1"
seta r_useTurboShadow "1"
seta g_projectilelights "1"
seta g_bloodEffects "1"
seta g_decals "0"
seta g_showBrass "0"
seta g_muzzleFlash "0"
seta g_showPlayerShadow "0"
seta image_anisotropy "1"
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"

Havoc

Legacy Member
Pardons zei:
Heb je geprobeert om op een lagere resolutie te spelen?
terug te installen?

Want als je naar men systeempje kijkt ik heb maar een FX5600 en dat is rommel ter vergelijking van dieje pro.

en ik speel het zonder schokken.

Lagere resolutie ook geprobeerd, herinstall nog niet (ga ik sewes is uitproberen, maar betwijfel of dat veel gaat uithalen).

@Hierboven, thnx, maar heb geen SP2

Prior

Legacy Member
Havoc zei:
Specs:

AMD Athlon64 3000+
MSI K8TNEO (VIA chipset)
1024MB DDR 400 Apacer
ATI Radeon 9800Pro 128MB
Realtek AC'97 onboard sound
Thnx!

uw pc systeem is bijna hetzelfde gelijk ik, behalve je hebt meer ram dan ik 2x dubbel

het ligt zeker niet aan die onboard sound, want ik heb hetzelfde onboard op een abit guru met dual channel zitten

het schokt hier ier ook soms bij me (al dan niet legaal) maar ik heb de settings wat veranderd, ik speel met ne hercules 9800 pro op medium settings, anti-aliasing uit, 1024 x 768 resolutie, en vertical sync staat uit

bij het laden van een level duurt het wat lang, ma als em bezig is, schokt het zo de eerste 15 seconden, ik wacht gewoon 15 seconden met te spelen totdat het lampje nie meer brand van pc (hdd) en dan gaat het gewoon vlot

soms bij een deur, met een special effect, gaat die deur traag ma tis al, ma kom da weinig tegen

uwe ati radeon pro 9800 heeft nen minder betere cooling dan de cooling van hercules op de kaart zelf en daarnaast heb ik nog 4 cooling fans in case (2 vanvoor, 2 vanachteren in chieftec case) om een goeie airflow te laten zetten in pc, want uw kaartje draait wel op volle toeren als doom 3 bezig is

ik denk gewoon dat ge medium settings gaat moeten kiezen om te spelen en bij advanced options schakel je eerst alles uit en doe dan regelmatig een test door bijvoorbeeld iets meer aan te schakelen en kijk of het al dan niet bij één van de geavanceerde video opties gaat waardoor doom 3 bij u ferm schokt


**edit**, heb je je drivers wel goed geinstalleerd, met name ben je recent veranderd van nvidea naar ati en alleen uw nieuwe driver geinstalleerd zonder eerst hdd te formatteren want dat is beste optie, als je schakelt van het ene merk naar ander merk, om dan de nieuwe driver te installen indien zo een geval... :unsure:

PaLaDiN

Legacy Member
Pardons zei:
Omg ik je pc'ke is zalig :) maar is geen High end systeem voor Doom3,ik had het beter moeten formuleren :p

High end is dit

AMD 3500+,64
Geforce 6800GT
1024MB ram corsair

Hij heeft wel degelijk een high-end systeem wat jij daar schrijft noemen ze overkill :D en erbij de next gen gfx card zijn amper beschikbaar eens dat die voll in omloop zijn mag je de 9800 mainstream noemen ;)

On Topic : Defrag je HD is, zie dat er geen nuteloze proggies draaien (norton etc)

Havoc

Legacy Member
tunerman zei:
**edit**, heb je je drivers wel goed geinstalleerd, met name ben je recent veranderd van nvidea naar ati en alleen uw nieuwe driver geinstalleerd zonder eerst hdd te formatteren want dat is beste optie, als je schakelt van het ene merk naar ander merk, om dan de nieuwe driver te installen indien zo een geval... :unsure:

Nop, die Pro is de enige kaart die tot nu toe in deze PC heeft gestoken. Wat betreft prutsen met detail: heb ik gedaan, zelfs alles op low, same prob...

Havoc

Legacy Member
PaLaDiN zei:
Hij heeft wel degelijk een high-end systeem wat jij daar schrijft noemen ze overkill :D en erbij de next gen gfx card zijn amper beschikbaar eens dat die voll in omloop zijn mag je de 9800 mainstream noemen ;)

On Topic : Defrag je HD is, zie dat er geen nuteloze proggies draaien (norton etc)

Hmmz, defraggen, dat gaat ff tijd nemen... :) Nutteloze progs draaien der iig niet, juist dat ding om uw volume te draaien den de klok :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan