Archief - Moeder, waarom verzamelen wij?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rocknsad

Legacy Member
Ik waarschuw jullie nu al! Ik ben in een pessimistische bui...


'k heb daarnet wat zitten opruimen en ordenen in mijn games. Een om eerlijk te zijn wekte het irritatie op.

Ik vraag me echt af waarom ik zo graag 'verzamel':crazy: Op de meeste van de retro games speel ik eenmalig een klein half uurtje ofzo en dan staan ze in de kast...
Op zicht heb ik wel plezier aan het zoeken naar games enzo, maar ik heb nu toch al een vrij groot aantal, en ik heb om eerlijk te zijn niet graag dat de halve living gaming getint is ofzo... En mijn vriendin evenmin.

Voor een échte retro room is het hier te klein. Kzou misschien in de gang een tv'tje en mijn consoles kunnen zetten, maar dat is ook geen zicht...

Dus soms vraag ik mij echt af waarom ik het niet allemaal online zwier en met het geld een weekendje weg ga ofzo... Ik weet toch dat ik nooit van eender welke console een volledige collectie ga hebben, ik verzamel graag maar speel nauwelijks en al bij al staat het hier 'in de weg' (hoewel ik waarschijnlijk curver bakken ga kopen om een aantal dingen in op te slaan zoals Cart only games enzo), het wordt door buitenstaanders vaak aanzien als 'kinderachtig' en al bij al is het niet al te goedkoop...


Hebben jullie ook vaak zo'n bui? Wat denken jullie ervan?

knight-k

Legacy Member
Volg de goude regel.

Quality > Quantity

Wat ben je met een verzameling van 1000+ games waar 90% of meer pure rotzooi is?

ironhorn

Legacy Member
Hier is het om ooit eens te spelen of gewoon te hebben, dunno waarom

Pas ook mijn collectie wat opgeruimd en een gedeelte op kapaza gezwierd (ook om daarmee andere aankopen te financieren)

HARLEY190

Legacy Member
ik zie het als een investering
ik koop ze en ik speel ze en mijn kids hebben er nu ook al plezier van en dan later kunnen ze ermee doen wat ze willen. verder sparen of verkopen

Ingis

Legacy Member
hens mijn enige weblog hier op 9lives
wij hebben dan wel weer het geluk dat we met twee zijn
onze living is tegelijkertijd onze gamesroom al zijn we het er allebei mee eens dat er later een aparte vleugel in ons huis moet komen :p
in het begin wilde ik alle nes games maar ben daar -te grote opluchting van mn vriendin- vanaf gestapt
we verzamelen eigenlijk enkel spellen die we willen spelen (buiten een paar uitzonderingen om een reeks volledig te hebben maar de meeste delen van die reeks spelen we dan wel weer graag)
we moeten ons bij het kopen van ons huis echt richten met de vraag in ons achterhoofd van 'passen daar onze games en later de kinderen wel in?' :p

KillingRaptor

Legacy Member
Ik heb het vroeger ook nog gedaan, een deel van m'n collectie verkocht. Erna had ik er wel spijt van dat ik die had weggedaan, dus sindsdien verkoop ik geen games meer (of ze moeten echt heel slecht zijn). Alles gaan verzamelen doe ik weliswaar niet, enkel de games die ik zeker eens wil spelen of wil hebben. Sega Master System is hierop de uitzondering, als ik er zie van deze tegen een mooie prijs ga ik ze ook meehebben. Reden hiertoe is omdat het m'n eerste console was, nostalgisch gevoel dus.

red Bulleke

Legacy Member
Ik denk er de laatste tijd eerder aan om te stoppen met extra stuff bij te kopen, bv. eens een sabbatjaar inlassen en zien hoe 't me bevalt. Spullen verkopen, daar zie ik echt zwaar tegenop, ik denk dat ik er heel snel spijt zou van hebben.

Langs de andere kant weet ik dat ik zo'n verzamelhobby nodig heb. De kans zit er dus dik in dat ik met totaal iets anders zou beginnen mocht ik het games verzamelen afbouwen of stopzetten. Mijn verlanglijstje qua games is trouwens nog erg lang dus... dilemma :)

Ivm de opmerking van Knight-K: ik volg hem gedeeltelijk... Indien je beperkt zit qua budget of plaats, spring dan heel bewust met je resources om. Zit je op beide vlakken echter wat ruimer, dan kan je uiteraard wat breder gaan. Ik zit ondertussen net over de 2000 games en hoe je het ook draait of keert, er zullen volgens sommigen wel wat "crap" games tussen zitten maar dat zijn net die games die ik dirt cheap heb meegebracht van de massa's rommelmarkten die ik afschuimde voor het retro collecten "in" is geworden :)

Dustar

Legacy Member
Ik heb twee jaar aan een laag pitje zitten te verzamelen, maar sinds een paar weken ben ik toch terug wat meer aan het aankopen geweest.
Hoewel ik me ook wel eens afvroeg waarmee ik soms bezig ben. Net als KillingRaptor is het begonnen uit puur nostalgische redenen; aan mijn Sega Master System heb ik ongelooflijke fijne herinneringen. Zonet de kinderen van m'n vriendin kennis laten maken met Sonic ( SMS ), Alex Kidd en Captain Silver. Ze waren er wel wild van :-)
Toevallig heb ik ooit de hand kunnen leggen op een groot deel van de Mega Drive collectie van een stoppende verzamelaar, waarna ik ook Saturn's en Dreamcast's heb aangekocht.
Maar daarmee stopt het. Nintendo, PS1, Atari, en die dingen komen er niet in. Je moet ergens een grens trekken...
Van alle spellen die ik momenteel bezit zijn er een handvol die ik echt gespeeld heb. M'n core spellen ( aangekocht begin jaren '90) van de SMS uiteraard en nog enkele op de andere console's. 't Gaat me meer om het zoeken en verzamelen van de spellen, en vooral de hardware, zelf. Nuja, met postzegels kon je vroeger ook niet meer doen dan ze enkel met een vergrootglas bekijken.

Firedwarf

Legacy Member
Bij mij gaat het enkel om het verzamelen van de NES ( alles CIB om nostalgische redenen) en XBOX gewoon omdat er op het moment dat ik ermee begon ( wou gewoon een footie kunnen spelen tegen maten op console) niemand xbox verzamelde.

Ik heb pas een hele reeks van mijn collectie verkocht aan red bulleke ( gameboy games) omdat ik me wil toespitsen op deze 2 en DS en PSP UMD Films.

Waarom verzamelen? Wel gewoon de thrill die je krijgt als je rondneust op een rommelmarkt en plots een game op de kop kunt tikken die je niet hebt, het afdingen tot je een prijs bereikt die volgens de verkoper goed is en volgens jou way too good om het te laten liggen... De sfeer die er hangt op fora om games te vinden en te kopen die je nog niet hebt ( en dan gebruik ik ebay niet omdat dit een groot deel van dit avontuur ''verkracht")enfin kortom het verzamelen zelf zorgt ervoor dat ik door blijf gaan. Soms met véél succes soms maanden zonder iets aan te schaffen...

Voor sommige is het een hobby, voor ander hun werk, voor mij mijn levenswijze... Collecten zal ik tot ik niet meer kan, geen geld meer heb, of moet kiezen voor belangrijkere zaken (voor zover ik die nog niet heb moeten kiezen in mijn leven).

Wat betreft mijn collectie... Ik denk dat ik 1 van de kleinste verzamelingetjes heb hier opt forum aangezien ik niet aan sega doe, enkel NES verzamel en enkel XBOX heb. Van nieuwe consoles heb ik enkel de handhelds DS en PSP, ik heb geen ps3,xbox 360 of wii gelijk de meesten hier :) Bij mij gaat het in de eerste plaats dan ook meer om verzamelen dan gamen. Ma gamen is natuurlijk ook wel leuk :p

BiZi

Legacy Member
red Bulleke zei:
Langs de andere kant weet ik dat ik zo'n verzamelhobby nodig heb. De kans zit er dus dik in dat ik met totaal iets anders zou beginnen mocht ik het games verzamelen afbouwen of stopzetten.

True. Moest ik er mee stoppen, ik zou nimmer weten wat te doen op het internet :)

Ik moet wel zeggen dat ik momenteel enkel nog maar kicks krijg van 'duurdere' aankopen. Alles begint nog maar eens vol te staan, dus ik denk dat ik op termijn enkel nog maar voor de high-end collectibles ga gaan... life size busts / knappe 1/4 scales, prop replicas...

Ik denk er trouwens aan om misschien om één platform te verkopen. Puur omwille van gebrek aan interesse & plaats... Maar ik zou begot niet weten wat...

Heb onlangs een 500 dvds verkocht uit men collectie. Heb er nog geen second spijt van gehad.

NES, XBOX 360, beelden blijf ik zowiezo van af

PS2 zit ik aan +500 games, maar het intresseert me geen hol. Enige probleem is dat de waarde van dat platform op het laagste peil zit. Zou beter nog een paar jaar wachten met het verkopen.

XBOX zit ik aan een kleine 300 games, maar die markt is zo dood als iets

SMS zit ik aan +/- 230 games, nog een paar te gaan en ze is compleet... en wat dan?

Firedwarf

Legacy Member
bwa moest ge ooit uw xbox collectie wegdoen... zijn nog wel paar dingetjes die ik mis ;)

waffel

Legacy Member
Haha exact hetzelfde probleem. Ik heb nu eindelijk alles wat ik ooit gespeeld heb in niet-platinum en al die zever. Enja, dat staat hier nu dan hé :lol: Ik moet mij vaak inhouden om iets niet te kopen. Gelukkig geef ik veel geld uit aan andere hobby's (sport, uitgaan, eten, lectuur, vriendin) zodat ik meestal niet genoeg geld heb om efkes van alles aan te kopen :p

Onlangs ben ik wel alles wat ik bezit beginnen downloaden op emulator. Spijtig genoeg draaien de PS2 games aan een te lage FPS om ervan te genieten. Ik weet niet of het aan mijn laptop ligt of mijn emulator :( (La Pucelle Tactics draait aan 70fps, maar een normale 3D game zoals Dynasty Warriors 2 aan 30fps aka slow motion)

PinkyNTheBrain

Legacy Member
BiZi zei:
naaah ben meer ne NES guy :)

hehe same here, ma kheb er 2 en ze zijn het alle2 zowa aant begeven heb ik den indruk :( soms moet ik echt lang prutsen om ze aan de praat te krijgen :p rotdingen.


Zo die toploaders zoals de AVGN er een heeft, zijn die ooit in PAL B versie uitgebracht? nee zeker?

BiZi

Legacy Member
nope, spijtig genoeg niet nee. En zijn nog vrij kostelijk in de States... maar wel de moeite denk ik. Als ik er ooit ene laat overkomen, dan ga ik ineens voor een nieuwe. Maarja, ik haat hardware aan te kopen, neemt veel te veel plaats in :)

@ firedwarf: i know :), anders interesse om wat te ruilen? (your nes vs my xbox?)

Dustar

Legacy Member
BiZi zei:
SMS zit ik aan +/- 230 games, nog een paar te gaan en ze is compleet... en wat dan?

Stoppen en met de SMD beginnen.
Ik koop dan wel de ontbrekende SMS games in m'n collectie van je over ;-)

Exit

Legacy Member
tja, verzamelen is een hobby als een ander
als ge ze (ff) niet meer ziet zitten moet ge dan eerder gaan denken wat ge dan wel gaat doen met de vrije tijd die er zou komen...
iedereen heeft uiteindelijk wel iets dat ie bij houdt/verzameld.

als ge het jarenlang doet is het ook moeilijk om het weg te gaan doen.
als het tegen steekt en de goesting erin verloren geraakt zijt ... tja ...
maar bedenk alvorens ge een beslissing neemt daarin!!

zelf heb ik ook de genoemde problemen hier.
plaats, staat er enkel te staan, geld dat er in zit/kruipt, ...
maar er afscheidt van nemen ... NEEN, amuseer me er nog voldoende mee
(kijken en handmatig aanpassen van de items, nl ombouwen van racewagens enzo)

Rocknsad

Legacy Member
red Bulleke zei:
dat zijn net die games die ik dirt cheap heb meegebracht van de massa's rommelmarkten die ik afschuimde voor het retro collecten "in" is geworden :)


Ik vind het ook wel dat er tegenwoordig te veel concurentie is om rommelmarkten enzo...

Er is in 2004 ooit eens een rommelmarkt geweest in mijn straat, een NES met 7 games en opbergdoos voor 15€ in't begin... te duur voor mij toen. 's avonds nog eens terug gekeerd en alles voor 5€ meegekregen...


Iets zegt mij dat dat nu al na 5 minuten zou weg zijn op een rommelmarkt :)

Muscleduck

Legacy Member
Ik verkoop nooit of nooit games. Ook al zijn het regelrechte miskopen die ik maar 1 keer heb gespeeld. Gelukkig heb ik zo maar 1 spel :)
Ik vind het zonde om games te verkopen. Langs de andere kant koop ik (quasi) geen retro games 'om ze te hebben'. Alleen games die ik vroeger heb gedownload en die ik toch graag origineel zou hebben omdat ik ze zoveel heb gespeeld koop ik. Overlaatst zo Star Wars Jedi Academy en Jedi Ourcast gekocht om die reden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan