Even paar simpele macro's voor een warrior (een van de meest gespeelde jobs bij noobs), met wat uitleg erbij:
Provoke macro:
Code:
/ja "Provoke" <t>
/wait 30
/echo PROVOKE READY
Uitleg:
Provoken doe je om de aandacht van een monster te trekken, het zal je beginnen aanvallen zodra je provoke gebruikt erop.
Handig dus als jij de sterkste bent in de party, zo bescherm je zwakke tarutaru white mages.
Je kan elke 30 seconden opnieuw provoken, en hoe vaker je provoked, hoe beter, heb je minder kans dat het monster toch iemand anders aanvalt in je party buiten jou.
Provoken heeft dus alleen zin als je in een party met andere mensen zit, of als je snel een monster moet "stelen" vanonder iemand z'n neus.
**************************************************
Target macro:
Uitleg:
Met deze macro kan je snel een monster dat je party aanvalt targetten.
Zo hoef je niet langer op tab te rammen, en zo kostbare tijd te verspillen.
Let wel op! Deze macro target alleen een monster als iemand van je party het monster al heeft geslagen, of er magic heeft op gecast, of als iemand van je party het monster heeft geprovoked.
In gametermen zegt m'n wel eens dat het monster "geclaimed" moet zijn door jouw party dus.
Eenmaal je gaat party'en ga je deze macro bij elke battle gebruiken, dus zet hem op een toets die je makkellijk kan terugvinden, zoals ALT+1.
**************************************************
Weaponskill macro: (in dit voorbeeld voor Fast Blade)
Code:
/p Fast Blade in 3 seconds! <call21>
/wait 3
/ws "Fast Blade" <bt>
Uitleg:
Deze macro kondigt in de party aan dat jij je weaponskill gaat gebruiken.
Zo weten de andere mensen dat ze dus ff moeten opletten, zodat ze kunnen skillchainen.
Een skillchain is het extra effect dat je krijgt wanneer een weaponskill (een weaponskill is een sterke aanval die je een of meerdere keren per gevecht kan uitvoeren) in een bepaalde interval na een andere weaponskill wordt uitgevoerd.
Let wel op, niet alle weaponskills kunnen samen een skillchain maken.
Een voorbeeld van een skillchain is Licquefaction (of hoe het ook alweer geschreven wordt).
Licquefaction krijg je, als er iemand eerst Burning Blade doet, en als er daarna (ongeveer 2 seconden na de impact van Burning Blade) iemand volgt met Fast Blade.
Je krijgt dan ook mooi effectje te zien, en in je chatlog komt te staan dat je dus een Licquefaction hebt uitgevoerd met je partymember, en hoeveel extra schade die deed.
**************************************************
TP report macro: (bij een warrior die Fast Blade gebruikt)
Code:
/p Warrior TP..:: <tp> ::.. Fast Blade
Uitleg:
Als je wil gaan skillchainen (zie bovenstaande uitleg) zal je dus allebei meer dan 100% TP moeten hebben.
Dat kan je van elkaar niet weten, dus moet je het even meedelen, zodat andere mensen rekening met jou kunnen houden en vice versa.
Deze macro geeft in de party weer hoeveel TP jij hebt, en welke weaponskill je van plan bent te gebruiken.
**************************************************
Voila, dat zijn zowat de basis macro's voor een warrior.
Je kan natuurlijk voor alle abilities die je leert een macro maken, maar dat is lang niet altijd nodig/handig.
Ik ga ze hier dan ook niet allemaal uittikken, maar kan wel ff uitleggen hoe je eventueel een macro zelf aanmaakt.
Je gaat allereerst naar je menu, door op - te duwen op je numpad (helemaal rechts boven), en vervolgens nogmaals, dan krijg je tweede menu te zien.
Uit al die opties kies je macro's.
Dan kies je een toets waar je de macro op wil vast leggen, en je kan paar regels macro intikken.
Hier zijn paar richtlijnen:
Job Abilities
Job abilities worden altijd vooraf gegaan als /ja.
Bijvoorbeeld om de berserk ability van een warrior te gebruiken zou je het volgende intikken:
/ja
- Duid aan dat het een job ability is die je wil gebruiken.
"Berserk"
- De job ability die je hier gaat gebruiken moet altijd tussen aanhalingstekens worden gezet, en moet beginnen met een hoofdletter.
<me>
- Duid erop dat de ability op jezelf gaat worden uitgevoerd (je kan alleen berserk op jezelf gebruiken).
Magic Spells
Voor magic is het gelijkaardig, stel dat we poison willen casten op een monster dat we getarget hebben met de muis of via tab.
/ma
- Hier gebruiken we dus /ma omdat het magic is dat we gaan gebruiken.
"Poison"
- De magic staat, net als abilities, tussen aanhalingstekens en begint met een hoofdletter.
<t>
- Wijst erop dat we de actie gaan uitvoeren op het het monster of de persoon die we momenteel hebben getarget, in dit geval dus het monster. (want poison kan je niet zomaar op andere spelers casten).
Opmerking:
<t> Is goeie keuze als je als gewoon monsters gaat aanvallen als eerste, maar <bt> is veiliger als je in een party zit waar je nooit de eerste slag moet toedienen.
Dat is het zowat, ik ben ongetwijfeld dingen vergeten te vermelden, dus als er iemand nog ideeen heeft over iets dat in deze post nog wel bij zou mogen, reply dan ff, en dan fix ik het wel
