Stuyfmans zei:
Zo zie je maar dat zo een 'win-een-winkel' actie zoals daar in Beveren een vergiftigd geschenk is. Vaak gaat dit over uitgestorven stadsgedeelten of geflopte kunstmatige winkel- en/of shoppingcentra.
Er is niks mis met de Warande in Beveren (locatie van de winkel) op zich maar het is gewoon geen goeie locatie voor winkels met nicheproducten. Op die locatie moet je gewoon meer een mainstream winkel openen. Als ik gewoon zuiver op mijn gevoel af ga is een kurkwinkel in Beveren gewoon geen goed idee... Beveren is een dorp, een groot dorp, maar wel gewoon een dorp. Bovendien ondervind de winkelkern van Beveren (net als alle winkelkernen in het Waasland) toch zware concurrentie van het Waasland shopping center waardoor er sowieso ook al minder passage is.
Dit soort nichewinkels heeft een locatie nodig in de buurt van soortgelijke handelszaken en/of fashion winkels. Als je zo'n hele straat met zulke winkels maken mensen daar al eens gemakkelijke een namiddagje van en als ze daar dan toch zijn lopen ze wel eens binnen. Mensen gaan veel minder gericht naar Beveren komen voor juist die ene winkel. Ik snap niet dat je dat als zaakvoerder van zo'n soort zaak zelf niet kan/wil begrijpen?
Daarnaast blijft het mij steeds met verstomming slagen hoe ondernemers vaak niet snappen dat uren geld kosten... véél geld. Die winkel in Beveren is niet gratis, de huur van het pand is gratis. Daar iemand voltijds inzetten om die winkel open te houden kost u gewoon €3000/maand schat ik? Das €36k op jaarbasis dus...
Mijne vorige bazin kon da ook in den tijd: nen helen dag liggen bellen en dan op het einde van de dag zichzelf een schouderklopje geven omdat ze toch €20 van de prijs van een transport gekregen heeft... en dan maar kreften dat ze te veel werk heeft en er niet genoeg uren in nen dag zitten
Je kan dan wel redeneren dat u eigen uren "geen geld" kosten maar het werk dat jij niet doet daar moet je wel personeel voor betalen...
Five-seveN zei:
Heb die aflevering van kurkwinkel nu eens gezien en wel tof programma, ook goed om de lokale handel eens wat te stimuleren.
Alleen ja die kurkaflevering nu, presentator raadt 2 dingen aan:
- de winkel in Antwerpen niet openen
- in zee gaan met terre blue, een firma die hij zelf aangehaald heeft om de tassen te verkopen
- de pop-ups sluiten, maar dat idee had haar vent zelf ook al
Ten eerste, wordt de winkel in Antwerpen het grootste succes dus als ze dat advies van hem toch gevolgd hadden dan hadden ze echt niks gehad want die gratis winkel in Beveren draaide op niks uit. Ten tweede, die firma terre blue dat hij aanhaalt, heeft ervoor gezorgd dat zij enorm veel tijd heeft verloren met re-design en reizen naar Portugal om die ene gast zijn smaak wat te krijgen en nog wat ambetant gaan doen over prijzen tegen die Portugezen, om vervolgens allemaal uit te draaien in niks.
Het enige wat het programma nuttig heeft bijgedragen, is de specialist van VOKA laten zeggen dat het design van de winkel in Antwerpen niet goed was met dat cafe vooraan.
Het niet openen van die winkel in Antwerpen vond ik ook op zen zachtst gezegd bizar. Misschien was dat omdat ze direct zei "Beveren doen we sowieso open want das gratis" en dat hij dan dacht: bon dan moet je al u aandacht daar op richten. Leek mij echter ook een slechte beslissing en das ook gebleken.
Het Terre Blue verhaal: ergens volg ik u daar wel in maar je moet ergens beginnen, op zich is het geen slecht idee en als je dat breder kan uitrollen...
Uiteindelijk ging het over 200 stuks (4*50) en pak gemiddeld €100/stuk. Er werd ook gezegd dat Terre Blue niet akkoord was met marge 1,8. Als ik even reken met de marge van de pottenmakers uit de 2de aflevering bij onze Nederlandse vrienden (2,2) dan wil dat zeggen dat haar verkoopprijs naar Terre Blue toe gemiddeld op €45/stuk ligt. Productieprijs was €18-19? €5200 bruto winst met potentieel op meer is op zich niet awful lijkt mij, uiteindelijk moet ze ook niet elke keer naar Portugal als er voor toekomstige collecties niet ontwerpen moeten gemaakt worden?