Archief - Werkelijke kosten inbrengen de moeite waard door Corona thuiswerk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rubenvb

Legacy Member
Hi 9livers,

Ik kwam deze vraag tegen over de situatie in het VK:
https://money.stackexchange.com/que...uct-my-rent-from-taxes-when-working-from-home

Ik vroeg me af of het de moeite waard zou zijn om "werkelijke beroepskosten" in te geven volgend jaar (dus voor inkomstenjaar 2020) gezien het thuiswerk.
In eerste instantie zou ik denken dat die bedragen belachelijk klein gaan zijn en nooit aan het forfaitaire bedrag gaan geraken, maar het is nu toch al wel meer dan een half jaar gaande.
Ik weet alleen niets van wat er juist voor hoeveel in rekening kan gebracht worden, maar ik denk bvb aan gebruik bureau, keuken?, computer, aankoop extra informaticamateriaal/bureaustoel, elektriciteit, verwarming, etc.
Valt er hiervan überhaupt iets in te brengen?

Ja, dit is natuurlijk een beetje freeloading op de staat en de huidige situatie, en ik verwacht eerlijk gezegd dat de in te brengen kosten nog niet in de verste verte aan het forfaitaire bedrag zullen komen dat je sowieso toch al "krijgt" (om en bij de €4000 euro als ik me niet vergis).
Ik kan het gewoon niet realistisch uitrekenen want ik ben geen boekhouder.
Om met een concrete simpele situatie te kunnen werken: kantoormedewerker die enkel computer gebruikt voor werk.

Kan iemand hier een duidelijk getal op plakken?

DogFacedGod

Legacy Member
rubenvb zei:
Hi 9livers,

Ik kwam deze vraag tegen over de situatie in het VK:
https://money.stackexchange.com/que...uct-my-rent-from-taxes-when-working-from-home

Ik vroeg me af of het de moeite waard zou zijn om "werkelijke beroepskosten" in te geven volgend jaar (dus voor inkomstenjaar 2020) gezien het thuiswerk.
In eerste instantie zou ik denken dat die bedragen belachelijk klein gaan zijn en nooit aan het forfaitaire bedrag gaan geraken, maar het is nu toch al wel meer dan een half jaar gaande.
Ik weet alleen niets van wat er juist voor hoeveel in rekening kan gebracht worden, maar ik denk bvb aan gebruik bureau, keuken?, computer, aankoop extra informaticamateriaal/bureaustoel, elektriciteit, verwarming, etc.
Valt er hiervan überhaupt iets in te brengen?

Ja, dit is natuurlijk een beetje freeloading op de staat en de huidige situatie, en ik verwacht eerlijk gezegd dat de in te brengen kosten nog niet in de verste verte aan het forfaitaire bedrag zullen komen dat je sowieso toch al "krijgt" (om en bij de €4000 euro als ik me niet vergis).
Ik kan het gewoon niet realistisch uitrekenen want ik ben geen boekhouder.
Om met een concrete simpele situatie te kunnen werken: kantoormedewerker die enkel computer gebruikt voor werk.

Kan iemand hier een duidelijk getal op plakken?

"Freeloading op de staat" Het is je recht om dat stelsel te gebruiken. :p

Maar

Je moet niet enkel boven je forfaitaire kosten zitten maar ook de mogelijke nettovergoedingen die je krijgt voor je thuiswerk in rekening brengen.

Als je bijvoorbeeld 50€ per maand al krijgt als nettovergoeding voor telewerk, dan moet je
Werkelijke beroepskosten > 600€ + forfaitaire beroepskost (max 4.810 voor inkomstenjaar 2019) + vrijstelling woon-werkverkeer

En onder bureaukosten valt inderdaad bureaumeubilair, een deel van de elektriciteit, deel van de verwarming, de afschrijving van het beroepsgedeelte van de woning, internet, IT-materiaal als je werkgever dat niet voorziet, een extra scherm voor je laptop,

Ik denk dat er op een paar nieuwswebsites een simulator bestaat.

Nineshots

Legacy Member
Als je al nettovergoeding krijgt voor thuis te werken, lijkt het mij ook niet haalbaar om daar 'werkelijk' boven te zitten.

hey69

Legacy Member
Juist omdat je geen woon werk met auto doet is het nog moeilijker om boven je forfait te komen.

Straddle

Legacy Member
De forfait is een paar jaar terug verhoogd geloof ik, waardoor het de moeite nauwelijks is om je eigen onkosten te bewijzen (tenzij ze heel groot zijn).
Ik pendelde vroeger 200km per (heen en terug) naar mijn werk, dat was wel interessant tegen 0,15€/km om het in te brengen, maar nu zie ik niet welke kosten je al zou moeten aanhalen om hier aan te komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan