Dieter85 zei:
Als ik zoiets zie stel ik me altijd de vraag: WHY ON EARTH moet heel die achtbaan uit hout gemaakt worden, hebben ze daar een half regenwoud voor gekapt ofzo? Is dat nu echt nodig? Paar stalen buizen zoals die Goliath in Walibi Nederland en je hebt hetzelfde? Of is dit juist milieu vriendelijk hout? : )
Dat is inderdaad "milieuvriendelijk hout" dat uit aangeplante dennenbossen komt, speciaal gekweekt voor de bouwsector.
Het stalen alternatief:
Nugoed, parken bouwen houten achtbanen omdat ze gewoon heel anders aanvoelen dan hun stalen varianten. Ze worden ook beschouwd als "nostalgisch", even terug in de tijd.
In veel parken staan nog stokoude houten achtbanen, die effectief zijn gebouwd in een tijd dat er nog geen stalen alternatief bestond, maar ook in gloednieuwe parken worden er nog gebouwd, gewoon omdat ze zo origineel zijn.
En geef toe, ze zien er meestal wel erg mooi en imposant uit:
Mammut, Tripsdrill (Duitsland)
Wanneer je spreekt over het "gevoel", heb je het echter wel over de track. Die bestaat immers ook uit hout (op een dun laagje staal loopvlak na).
En dan is het toch wel een klein beetje heel logisch, en vooral heel authentiek dat ook de structuur uit hout bestaat, niet?
Sterker nog, kiest een park tóch voor staal - goedkoper en duurzamer - dan wordt die gewoon ontworpen zodat het er toch een beetje als een houten baan uitziet:
The Voyage, Holiday World (Indiana, USA)
Zelfs een van de oudste en bekendste houten achtbanen die er nog is, de Cyclone in Coney Island (geopend in 1927 !), heeft een stalen ondersteuning:
Cyclone, Astroland Coney Island (NY, USA)
Nu weer even over de track. Houten track heeft enorm veel nadelen. Zo moet een park dagelijks (!) de volledige baan (!) controleren op losse bouten. En in sommige bochten moet men ook de baan invetten, of terug ontvetten, afhankelijk van het weer.
In de wintermaanden worden er soms hele stukken track vervangen.
Bandit, Movie Park (Duitsland)
Een bedrijf dat instond voor het onderhoud van oude, houten achtbanen was het telkens-opnieuw-vervangen van steeds-weer-dezelfde bochten zodanig beu, dat het alternatieven heeft ontwikkeld voor de typische houten track, gaande van een dikker stalen loopvlak, tot gewoon volledig stalen versies. Ze werden ingezet in bochten en afdalingen waar de krachten het hoogst zijn.
Men had echter al snel door dat je die bochten en afdalingen nu ook een klein beetje zotter kon maken:
Texas Giant, Six Flags over Texas
Of gewoon heel veel zotter:
Twisted Colossus, Magic Mountain (California, USA)
Houten achtbanen die worden omgebouwd met volledig stalen track zijn nu wel geen "houten" achtbanen meer. De trein rijdt immers op volledig stalen rails, en da's het enige wat uiteindelijk telt wanneer je je een onderscheid moet maken tussen houten en stalen achtbanen.
Anywaaaayyyy... de achtbaan waar je op reageerde is er zo eentje. Het gros van de ondersteuning is van een achtbaan die opende in 1991. In sommige bochten werd er gesnoeid, op sommige heuvels werden een paar etages bijgetimmerd.
Er zijn echter ook parken die een volledige nieuwe achtbaan laten bouwen door deze fabrikant... en dan wordt er soms wél een volledig nieuw ontwerp gebruikt, dat minder hout vereist:
Goliath, Six Flags Great America (Illinois, USA)
Fun fact: bovenstaande is eentje met de "verstevigde houten rails" en wordt wél als houten achtbaan beschouwd.