Archief - MAC G3, anyone ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Teknyske

Legacy Member
Configuratie:
Apple PowerMac G3
Midi-Tower-formaat
300 MHz PowerPC-CPU
384 MB RAM
60 GB HD (IDE)
Floppy drive
Graka ATI met adapter voor aansluiting VGA-monitor
ingebouwde netwerkkaart + soundcard + video in/out card
CD-drive en eventueel CD-writer
Apple keyboard (QWERTY) en muis (ADB)

Het was een van de eerste MACs waarin je ook gewone PC-onderdelen kon gebruiken:
- SDRAM-PC100/133 geheugen
- IDE HDs en optical devices
- PCI-kaarten.

Heb er zelf ondermeer het volgende in geïnstalleerd (en dit krijg je er dus ook bij):
- Realtek 8139 10/100 netwerkkaart.
- USB2-controller kaartje.
- USB-to-PS2 adapterke hetgeen toelaat een PS2 toetsenbord en muis te gebruiken.

Op de volgende WIKI-pagina staat alles mooi uitgelegd...
KLIK

Gebruiksklaar ! Staat OSX 10.2.8 op (Darwin-kernel)

Heb dit systeem vooral gebruikt om wat met MAC OS te experimenteren.
Daarvoor is ie dan ook ook ideaal !

Staat hier nu vooral stof te verzamelen...

Meeneemprijs: 65 euro ?
Lager bieden mag ook, ik zie dan wel waar we geraken...

Af te halen in Vilvoorde.
Verzending kan ook, op kosten van koper.

Teknyske

Legacy Member
Hupper-de-hup !

Wie wil er een MAC G3tje om mee te experimenteren ?

Teknyske

Legacy Member
tijgerke zei:
kunt u enkele fotos uploaden?

Ja, kan zeker hoor, maar zal wel voor morgen zijn...

Het is U eerder om foto's van de de I/O-poorten en het "interieur" te doen neem ik aan ?

In afwachting en voor alle duidelijkheid:
Het is er zo eentje als de "Power Macintosh G3 (Beige)" uit het WIKI-artikel waarnaar de link uit mijn OP verwijst.
KLIK

PS-kes:
- Er zit nog een onboard SCSI-controller in die MAC ook !
- Documentatie / manuals heb ik ook nog in PDF-formaat.
- Installatie-CDs voor het OS zitten er ook bij.

Dit is echt een buitenkansje om wat te experimenteren met een MAC !
Voordeel is ook dat je standaard-PC-onderdelen kan gebruiken in dit modelleke !

Hup ! Bieden maar !

Teknyske

Legacy Member
UP !

Nog iemand interesse in deze MAC G3 ?
Zo ja, bieden maar !
Ga dit niet al te lang meer open laten staan...

Hoogste bod is momenteel 35 eurokes.

whocares

Legacy Member
is het mogelijk dat daar maar 6GB harde schijf in zit ipv 60GB?

Teknyske

Legacy Member
whocares zei:
is het mogelijk dat daar maar 6GB harde schijf in zit ipv 60GB?

Oorspronkelijk misschien wel,
maar ik heb die schijf in elk geval vervangen door een HD van 60 GB (IDE, Maxtor, 7200 rpm, nagenoeg geruisloos).
Dus het gaat hier niet om een typefout, de capaciteit van de HD is wel degelijk 60 GB !

Zoals gezegd, het makkelijke aan dit modelleke is dat ie ook overweg kan met heel wat PC-onderdelen, waaronder IDE-HDs.

whocares

Legacy Member
Teknyske zei:
Oorspronkelijk misschien wel,
maar ik heb die schijf in elk geval vervangen door een HD van 60 GB (IDE, Maxtor, 7200 rpm, nagenoeg geruisloos).
Dus het gaat hier niet om een typefout, de capaciteit van de HD is wel degelijk 60 GB !

Zoals gezegd, het makkelijke aan dit modelleke is dat ie ook overweg kan met heel wat PC-onderdelen, waaronder IDE-HDs.

ah, ok, sorry, standaard was dit normaal gezien 6GB ;)

Teknyske

Legacy Member
whocares zei:
ah, ok, sorry, standaard was dit normaal gezien 6GB ;)

Geen probleem.

Ik zou zeggen: indien geïnteresseerd, breng een bod uit !

Bieden wordt afgesloten nu woensdag 26/12 om 22u !

chris7ophe

Legacy Member
Ik denk dat ik mijn bod ga annuleren, ik dacht dat alles zou werken met 10.2.8 maar ik lees nu juist dit:

The G3 officially supports up to Mac OS X 10.2.8, although some devices will not work under Mac OS X, such as the floppy drive, the video features of the "Wings" personality card, and the 3D graphics acceleration functions of the onboard ATI Rage series video.

Geen 3D accleration en geen floppy ????

Teknyske

Legacy Member
chris7ophe zei:
Ik denk dat ik mijn bod ga annuleren, ik dacht dat alles zou werken met 10.2.8 maar ik lees nu juist dit:

The G3 officially supports up to Mac OS X 10.2.8, although some devices will not work under Mac OS X, such as the floppy drive, the video features of the "Wings" personality card, and the 3D graphics acceleration functions of the onboard ATI Rage series video.

Geen 3D accleration en geen floppy ????

De link naar die wiki-pagina is 8 dagen geleden gepost...
Pas nu heb je dat gelezen ?

Maar om op jouw vragen te antwoorden:
- Dat is geen probleem !
Je kan er zowel Mac OS X 9 als 10.2.8 op draaien, zelfs in dual-boot !
- En wat die floppy-drive betreft:
Wie gebruikt dat in feite vandaag de dag nog ?
Lijkt mij straf dat het daarvan af zou hangen he... ;)

35 euro voor zo'n volledige MAC om naar hartelust mee te experimenteren, dat is in feite peanuts !

mythe

Legacy Member
@Teknyske: misschien dat 35 euro wel weinig is, maar ge gaat PC met dezelfde kracht ook nietmeer kunnen verkopen voor 60 ze ;).

Teknyske

Legacy Member
mythe zei:
@Teknyske: misschien dat 35 euro wel weinig is, maar ge gaat PC met dezelfde kracht ook nietmeer kunnen verkopen voor 60 ze ;).

Er is blijkbaar wat verwarring rond die prijs...

Als meeneemprijs had ik weliswaar vermeld: 65 euro.
Maar ik had ook gezegd:
Lager bieden mag ook, ik zie dan wel waar we geraken...

Dus voor alle duidelijkheid:
Voor 35 euro mag die volledige MAC G3 van eigenaar veranderen wat mij betreft !

Lijkt mij toch niet overdreven gezien de volledigheid...

mythe

Legacy Member
Teknyske zei:
Voor alle duidelijkheid:
Voor 35 euro mag die MAC G3 van eigenaar veranderen wat mij betreft !

Lijkt mij niet overdreven als experimenteer-systeem...
Ow, zo, sry, mijn vergissing.
Zou die nog perfect draaien op leopard? Want anders wil ik ook wel 35 geven :).

Teknyske

Legacy Member
chris7ophe zei:
allee dan, kan je die dualboot erop zetten voor mij ?

Ik zal er morgen eens naar zien.

Wanneer kan je hem komen ophalen ?
In het weekend ergens of zo ?

chris7ophe

Legacy Member
Wel ik werk in Evere, dus dat zou makkelijk zijn het na het werk te komen ophalen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan