Archief - Ervaringen met aannemers

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tweak37

Legacy Member
Post hier je ervaringen, frustraties,... over aannemers of andere bedrijven waarmee je hebt gewerkt tijdens je (ver)bouw project.

mac-bc

Legacy Member
Remake zei:
Liggen je verwachtingen niet gewoon buiten de mogelijkheden?

Geef anders om te beginnen eens wat voorbeelden van wat jij allemaal al hebt meegemaakt, om te verantwoorden dat je alle bouwvakkers mentaal gehandicapten noemt?

Heb je een paar uur tijd? Ik zal anders gewoon de voorbeelden opgeven van de laatste week:

- Vorige week check ik de chapewerken. Daarbij zijn de mondelinge afspraken bij het voorafgaand werfbezoek niet nagekomen: de chape rond de deksels van de septische put en een ander deksel zijn niet recht afgewerkt maar ertegen gesmeten. Het ligt daar nu half afgebrokkeld. Aan de kelder is het ook niet recht afgewerkt maar leunt het tegen de randisolatie een wijde bocht. Ik had nochtans letterlijk gevraagd of ik zelf geen constructietje moest maken zodat hij er tegen kon chappen. Dat was zogezegd niet nodig.
- Een multiplex plaat die beschimmeld is door waterinsijpeling aan een plat dak. Niemand die weet van waar het komt.
- Ramen zijn een maand te laat. Dus een maand langer huur voor ons.
- Eén raam was te groot opgemeten. Consequentie: opnieuw doorlooptijd van 2 à 3 maand voor nieuwe bestelling of stuk muur afslijpen waardoor deze niet langer mooi uitgelijnd staat met een ander raam in de gevel. Om van alle miserie verlost te zijn heb ik dan maar voor het laatste gekozen.
- Twee glazen pasten niet in het kader, verkeerd doorgegeven. Moeten opnieuw besteld worden.
- Om bovenstaand probleem tijdelijk op te lossen had hij random houten planken gebruikt van de werf. Deze bleken van een andere aannemer te zijn, die ze de volgende dag nodig had. :wtf:
- Bij hevige regen sijpelt er water tussen het kader en de EPDM
- Rolluiken hebben vertraging. Voor één rolluik zijn hun stellingen ontoereikend hoog en wil dit pas plaatsen als de stelling van de buitengevel er staat.
- Een aannemer heeft de bescherming van de OSB-platen losgemaakt om hun werken uit te voeren maar daarna niet terug afgeschermd waardoor erop geregend is. Gelukkig nu zelf gezien en terug vast gezet.
- Ik bel naar de binnenbepleistering: minimaal 3 weken vertraging "door Corona".
- Ik bel naar de buitengevelisolatie: minimaal 3 maanden (!) vertraging. Jawel, u hoort het goed. Werkt maar met 2 en 1 is voor onbeperkte tijd uitgevallen.
- Desco heeft ons een doucheputje verkocht (die notabene al geplaatst werd door de loodgieter) maar bij offerte-aanvraag bij de mannen die de Mortex komen plaatsen zeggen die allemaal dat ze de waterdichtheid met dat putje niet kunnen verzekeren. Daarvoor moeten we een douchegoot gebruiken. Die laatste wordt meestal aan de kant gestoken maar de afvoer zit al in het midden van de douche vast in de chape en in de beton. Zal Desco die er terug komen uitschieten? Ik denk het niet.
- Afval? Dat dumpen we toch gewoon random op de werf en in de tuin?
- Enzovoort, ik ben vast nog één en ander vergeten.

Lang verhaal kort: iedere keer als ik een voet op de werf zet, komt er nieuwe miserie op mij af. Ik krijg er een degout van om nog naar de werf te gaan eerlijk gezegd. Telkens achter het gat de boel opkuisen, telkens achter het gat wat dingen afwerken of oplossen, telkens achter het gat bellen, discussiëren, kwaad moeten worden, ... Ik betaal fortuinen, het vreet al mijn energie op en het resultaat slaat nergens op.

mac-bc

Legacy Member
Nog één anekdote die voor mij alles samenvat:

Ik ben slechts van één aannemer 100% tevreden: mijn elektricien, die toevallig ook een goede kennis is. Iemand met passie en liefde voor zijn vak. Een perfectionist ook. Wellicht niet toevallig is hij ook de enige (voor zover ik weet) die 2 jaar geleden een depressie had omwille van alle miserie op de werven. Een half jaar out geweest. En eerlijk? Ik begrijp het maar al te goed als ik nu even dat wereldje aanschouw van binnenin. Ik mag er niet aan denken dat deze zwarte periode in mijn leven de standaard werkomgeving zou worden. Man man.

De enige manier om niet depressief te worden is dus om het zich ook allemaal wat minder aan te trekken. Hopelijk wordt hij nu niet zoals de rest.

Pieterjan94

Legacy Member
Als ik een euro kreeg per persoon die ik al heb horen klagen over zijn nieuw dak, ik kon de mecenas zijn van BeyondGaming.
Een dakbedrijf legt toch meer dan 1 dak per maand, onbegrijpelijk hoe vaak daar constructiefouten e.d. voorkomen.

Vitabis

Legacy Member
Ik kan, na 3 verbouwingen gedaan te hebben en met ongeveer 15 aannemers in totaal samengewerkt te hebben, Mac-BC heel zeker bijstaan.
De goeie kan ik op 1 hand tellen. Zoveel fouten dat er gebeurd zijn, waarvan ik echt denk van "allee gvd moet ik daar zoveel voor betalen".
Rechtzaak gehad en zo....
En ik ben zeker nie te veeleisend of niet den eerste den beste aangenomen.
Ik zeg zeker niet dat ik het beter kan, maar voor zoveel geld dat het allemaal kost, verwacht ik wel dikwijls wat betere kwaliteit en service.

Lode16

Legacy Member
mac-bc zei:
- Desco heeft ons een doucheputje verkocht (die notabene al geplaatst werd door de loodgieter) maar bij offerte-aanvraag bij de mannen die de Mortex komen plaatsen zeggen die allemaal dat ze de waterdichtheid met dat putje niet kunnen verzekeren. Daarvoor moeten we een douchegoot gebruiken. Die laatste wordt meestal aan de kant gestoken maar de afvoer zit al in het midden van de douche vast in de chape en in de beton. Zal Desco die er terug komen uitschieten? Ik denk het niet.

Waarom zou Desco dat putje er moeten komen uitschieten? Lijkt me niet meer dan normaal dat die mannen van de Mortex de waterdichtheid niet garanderen als ze het niet zelf doen.

mac-bc

Legacy Member
Lode16 zei:
Waarom zou Desco dat putje er moeten komen uitschieten? Lijkt me niet meer dan normaal dat die mannen van de Mortex de waterdichtheid niet garanderen als ze het niet zelf doen.

Neeneen, het punt is dat Desco ons een doucheputje heeft verkocht waarvan nu dus blijkt dat deze niet geschikt is voor het type douche die we willen. Is Desco incompetent of liegen de drie partijen van de Mortex onafhankelijk van elkaar? Het kan mij als klant, als leek, ... niet schelen. Dat ze het onderling uitvechten.
Maar hoe komt het dat dat allemaal zo flou is en niet op elkaar afgestemd? Schrijf er als bouwsector desnoods een handleiding voor: "hoe bouw ik in een douche in Mortex?" zodat het voor alle partijen duidelijk is. Dat is toch geen rocket science denk ik?

Misschien moeten ze wat minder tijd steken in lobbyen bij de regering voor allerlei gunstmaatregelen en wat meer tijd steken in handleidingskes schrijven of referentiedocumenten waar iedereen kan op terugvallen. Het is maar een tip van een buitenstaander...

coffee_snorting

Legacy Member
mac-bc zei:
Neeneen, het punt is dat Desco ons een doucheputje heeft verkocht waarvan nu dus blijkt dat deze niet geschikt is voor het type douche die we willen. Is Desco incompetent of liegen de drie partijen van de Mortex onafhankelijk van elkaar? Het kan mij als klant, als leek, ... niet schelen. Dat ze het onderling uitvechten.
Maar hoe komt het dat dat allemaal zo flou is en niet op elkaar afgestemd? Schrijf er als bouwsector desnoods een handleiding voor: "hoe bouw ik in een douche in Mortex?" zodat het voor alle partijen duidelijk is. Dat is toch geen rocket science denk ik?

Misschien moeten ze wat minder tijd steken in lobbyen bij de regering voor allerlei gunstmaatregelen en wat meer tijd steken in handleidingskes schrijven of referentiedocumenten waar iedereen kan op terugvallen. Het is maar een tip van een buitenstaander...

Zijt ge dan zelf om dat doucheputje gegaan? En bij Desco specifiek gezegt dat het voor een mortex douche is? Mortex is ook weer zoiets speciaals. Beetje raar dat de mortexmannen hun waterdicht product niet betrouwen. Dus dan moet er iets met dat doucheputje mis zijn. Wie heeft dat besteld en wie heeft dat geïnstalleerd?

Remake

Legacy Member
mac-bc zei:
Misschien moeten ze wat minder tijd steken in lobbyen bij de regering voor allerlei gunstmaatregelen en wat meer tijd steken in handleidingskes schrijven of referentiedocumenten waar iedereen kan op terugvallen. Het is maar een tip van een buitenstaander...

Zucht.
Ik had nu net begrip gekregen voor je standpunt, maar dan kom je weer met zo'n dingen af. Kan je nu eens nooit op een normale manier je punt duidelijk maken?

coffee_snorting

Legacy Member
Hebt ge een opleveringsdatum bij de ramen laten zetten? Indien ja kan je eisen dat ze uw extra huur betalen. Indien neen, zal er in hun algemene voorwaarden wel staan dat ze niet gebonden zijn aan blabla.

Ik snap uw frustratie op sommige punten maar andere dingen dan ook weer niet ze. Heb je die afvalopruiming besproken? Indien ja, laat een andere firma of container komen en laat de factuur opsturen naar de ander. Stuur een factuur voor die kapotte osb naar diegene wiens fout het is. Edpm nog niet afgewerkt? Stond dat zo in de offerte? nog niet gebeurd zoals afgesproken -> ingebreke stellen

Maak het niet moeilijker dan het is en jaag u niet op in dingen die niet erg zijn.

Lode16

Legacy Member
mac-bc zei:
Neeneen, het punt is dat Desco ons een doucheputje heeft verkocht waarvan nu dus blijkt dat deze niet geschikt is voor het type douche die we willen. Is Desco incompetent of liegen de drie partijen van de Mortex onafhankelijk van elkaar? Het kan mij als klant, als leek, ... niet schelen. Dat ze het onderling uitvechten.
Maar hoe komt het dat dat allemaal zo flou is en niet op elkaar afgestemd? Schrijf er als bouwsector desnoods een handleiding voor: "hoe bouw ik in een douche in Mortex?" zodat het voor alle partijen duidelijk is. Dat is toch geen rocket science denk ik?

Misschien moeten ze wat minder tijd steken in lobbyen bij de regering voor allerlei gunstmaatregelen en wat meer tijd steken in handleidingskes schrijven of referentiedocumenten waar iedereen kan op terugvallen. Het is maar een tip van een buitenstaander...

Waarom niet gewoon de douchegoot gebruikt die u werd aangeraden door de mannen van Mortex? Lijkt mij dat je beter op voorhand had afgestemd met uw mortex installateurs waar de afvoer en dergelijke moest komen. Je kan je evengoed afvragen waarom jij of je loodgieter niet het juiste putje hebben geplaatst ipv de schuld te leggen bij iemand anders.

mac-bc

Legacy Member
Lode16 zei:
Waarom niet gewoon de douchegoot gebruikt die u werd aangeraden door de mannen van Mortex? Lijkt mij dat je beter op voorhand had afgestemd met uw mortex installateurs waar de afvoer en dergelijke moest komen. Je kan je evengoed afvragen waarom jij of je loodgieter niet het juiste putje hebben geplaatst ipv de schuld te leggen bij iemand anders.

coffee_snorting zei:
Zijt ge dan zelf om dat doucheputje gegaan? En bij Desco specifiek gezegt dat het voor een mortex douche is? Mortex is ook weer zoiets speciaals. Beetje raar dat de mortexmannen hun waterdicht product niet betrouwen. Dus dan moet er iets met dat doucheputje mis zijn. Wie heeft dat besteld en wie heeft dat geïnstalleerd?


Uiteraard hebben we bij Desco gezegd dat het voor een inloopdouche is. Specifiek mortex? Dat weet ik niet meer of dat ter sprake kwam. Hoe kan ik nu weten als klant en als leek dat dat een relevant gegeven is? Wie is hier eigenlijk de specialist? Van mij mogen ze alles weten hoor, ik heb niets liever dat ze veel vragen. Meestal maak ik zelfs AutoCAD-tekeningen of SketchUp visualisaties om zoveel mogelijk informatie op een dienblaadje aan te reiken.
Maar als ze nalaten om dergelijke (blijkbaar) relevante vragen te stellen, waarom ga ik dan naar Desco en betaal ik indirect hun personeel i.p.v. alles gewoon online te bestellen?

En dat is dus mijn frustratie:
- ofwel hang ik de gierigaard uit, probeer ik alles voor de goedkoopte te doen, bestel ik alles zelf, installeer ik alles zelf en dan moet ik er maar leren mee leven dat ik op dergelijke problemen stoot. Geen enkel probleem.
- ofwel betaal ik premium prijzen, uurtarieven alsof ze 5 jaar gedoctoreerd hebben of alsof ze hofleverancier zijn, zodat ik het kan laten doen en zodat ik, de onwetende klant, ontzorgd ben. Geen enkel probleem.

Het is het één of het ander. De realiteit is dat je premium prijzen betaalt maar dat de uitvoering vaak zwaar te wensen overlaat en je er verdomme nog meer stress van hebt dan wanneer je het allemaal zelf zou gedaan hebben. Want niet alleen het probleem is voor jou, je mag ook nog eens alle kwade telefoons doen, facturen protesteren, en alle zever die erbij komt.

Mocht ik op mijn werk diezelfde foute informatie verspreiden, diezelfde slechte uitvoering afleveren, diezelfde klantonvriendelijkheid aan de dag leggen, ... We mogen de firma hier opdoeken binnen een paar maanden. Met schaamrood op de wangen geven wij fouten toe waarbij we alles in het werk stellen om de klant zo snel en correct mogelijk verder te helpen. Met vaak nog een commerciële geste. Je wil immers de naam van uw firma niet besmeuren.
Ofwel zit ik in een extreem naïeve sprookjesbranche, ofwel heeft de bouwsector een groot kwaliteits-en mentaliteitsprobleem. Ik denk eerder het laatste.

Waarom geldt dit principe niet in de bouw? Waarom is reputatie niet belangrijk in de particuliere woningbouw? Daar kom ik straks op terug als antwoord op Remake.

mac-bc

Legacy Member
coffee_snorting zei:
Hebt ge een opleveringsdatum bij de ramen laten zetten? Indien ja kan je eisen dat ze uw extra huur betalen. Indien neen, zal er in hun algemene voorwaarden wel staan dat ze niet gebonden zijn aan blabla.

Een heel begrijpelijke en zelfs logische reactie van u, maar jammer genoeg niet realistisch. Levertermijnen zwart op wit garanderen wil geen enkele aannemer. Als je dat als voorwaarde stelt, heb je dus geen aannemer. Zo simpel is het.

coffee_snorting zei:
Ik snap uw frustratie op sommige punten maar andere dingen dan ook weer niet ze. Heb je die afvalopruiming besproken? Indien ja, laat een andere firma of container komen en laat de factuur opsturen naar de ander. Stuur een factuur voor die kapotte osb naar diegene wiens fout het is. Edpm nog niet afgewerkt? Stond dat zo in de offerte? nog niet gebeurd zoals afgesproken -> ingebreke stellen

Maak het niet moeilijker dan het is en jaag u niet op in dingen die niet erg zijn.

Allez komaan, dat is toch ook niet realistisch. Factuurtje sturen en de kous is af? Sure. Daar zal juist niets mee gebeuren tot je het in proces trekt. Als ik jouw adviezen zou volgen zou ik momenteel al aan een rechtszaak of 20 zitten. Simultaan. En dat zou dan mijn probleem van overmatige stress, miserie en kosten moeten oplossen? Ik denk eerder het omgekeerde. En dat weten ze maar al te goed.

Je kunt hoogstens uw factuur betwisten. Maar als je de relatie met uw aannemer al te veel verzuurd, ligt uw werf wel stil ondertussen. Andere aannemer heeft een wachttijd van 6 maanden. Wie zal die uitputtingsslag het langste volhouden denk je, wanneer je met een zuigeling op een klein appartementje zit in afwachting dat je terug in uw gerenoveerd huis wil intrekken? En dat weten ze maar al te goed.

mac-bc

Legacy Member
Remake zei:
Zucht.
Ik had nu net begrip gekregen voor je standpunt, maar dan kom je weer met zo'n dingen af. Kan je nu eens nooit op een normale manier je punt duidelijk maken?

En waarom is reputatie niet belangrijk in de particuliere woningbouw?
En waarom wil niemand die levertermijnen zwart op wit op papier zetten?
En waarom zijn velen zo klantonvriendelijk?

Omdat de markt is scheefgetrokken. Teveel vraag, te weinig aanbod. Ze zitten in de machtspositie en ze doen wat ze willen bij manier van spreken. Vandaar vind ik het onbegrijpelijk dat de overheid de sector zo stiefmoederlijk behandeld. Nu recent nog de sloop en heropbouw van 21% BTW naar 6% BTW onder andere "om de bouwsector te steunen tijdens Corona". Terwijl elke aannemer die ik spreek zegt dat ze het nog nooit zo druk hadden omdat er zoveel mensen veel thuis zitten, thuis werken, ... het reisbudget op overschot hebben en dus verfraaiingswerken willen uitvoeren. De scheeftrekking wordt nog erger.

Ik hoop dat dit een voldoende verklaring is voor mijn uitspraken.

zarathustra

Legacy Member
mac-bc zei:
Waarom geldt dit principe niet in de bouw? Waarom is reputatie niet belangrijk in de particuliere woningbouw?

Waarom dat niet geldt? Omdat iedereen wil (ver)bouwen en er te weinig mensen zijn die het willen/kunnen doen. Het is bijna een geste dat ze uw job komen doen.

prijs u gelukkig dat je in een situatie zit waar je alles nog zelf zou mogen doen moest je willen. Als ik iets van elektriciteit of loodgieterij zelf doe heb ik het vlaggen als het uitkomt. Moet er geen tekeningetje bij maken hoe dat de attitude en prijzen van die 'vakmensen' in Noorwegen beïnvloedt zeker?

dimmer -> gewone schakelaar? Oh, reken 300-500 euro

mac-bc

Legacy Member
zarathustra zei:
Waarom dat niet geldt? Omdat iedereen wil (ver)bouwen en er te weinig mensen zijn die het willen/kunnen doen. Het is bijna een geste dat ze uw job komen doen.

Exact ook mijn analyse.

Geen nood dus aan een overheid die dit nog meer wil opkloppen. Men zou beter inzetten op kwaliteitsverhoging en meer instroom.

zarathustra zei:
prijs u gelukkig dat je in een situatie zit waar je alles nog zelf zou mogen doen moest je willen. Als ik iets van elektriciteit of loodgieterij zelf doe heb ik het vlaggen als het uitkomt. Moet er geen tekeningetje bij maken hoe dat de attitude en prijzen van die 'vakmensen' in Noorwegen beïnvloedt zeker?

dimmer -> gewone schakelaar? Oh, reken 300-500 euro

Oei oei, dat is schandalig. Maar leidt dit dan niet tot meer kwaliteit?

zarathustra

Legacy Member
mac-bc zei:
Exact ook mijn analyse.

Geen nood dus aan een overheid die dit nog meer wil opkloppen. Men zou beter inzetten op kwaliteitsverhoging en meer instroom.



Oei oei, dat is schandalig. Maar leidt dit dan niet tot meer kwaliteit?

In theorie ja maar voor sommige dingen is kwaliteit ook relatief natuurlijk. Zal een grote ingewikkelde job goed gedaan zijn? Waarschijnlijk. Maar ik ben er nog geen enkele tegen gekomen die mee denkt en iets zal doen dat niet de (15 jaar geleden) standaard is. Ze hebben weinig reden om innovatief te zijn of competitief te zijn want er is een tekort en je moet langs hen passeren.

en zoals gezegd, als je een klein dingetje moet laten doen willen ze eigenlijk niet komen dus ze rekenen goed door.

Brecht

Legacy Member
mac-bc zei:
Exact ook mijn analyse.

Geen nood dus aan een overheid die dit nog meer wil opkloppen. Men zou beter inzetten op kwaliteitsverhoging en meer instroom.

dat is het probleem, dag van vandaag wordt je scheef aangekeken als je niet door studeert, de oorzaak hiervan ligt bij de maatschappij, niet bij de bouw op zich. technische richtingen lopen leeg, of ze doen er paar jaar hogeschool bij en willen niet meer met hun handen werken.
ook een deel van het probleem zijn die allochtone arbeiders, hetzij oostblokkers, hetzij noord afrikanen, heb al ondervonden dat die over het algemeen toch een lagere kwaliteitsstandaard hebben, en gewoon hun goesting doen en dan achteraf zit je met de miserie.. der zullen natuurlijk ook wel uitzonderingen zijn, maar van die die bij ons al de revue al gepasseerd zijn..

Gromker

Legacy Member
Brecht zei:
dat is het probleem, dag van vandaag wordt je scheef aangekeken als je niet door studeert, de oorzaak hiervan ligt bij de maatschappij, niet bij de bouw op zich. technische richtingen lopen leeg, of ze doen er paar jaar hogeschool bij en willen niet meer met hun handen werken.
Voor een groot deel dit. Een goede werkman is al moeilijk te vinden, een goeie waar ook wat verstand inzit nog moeilijker. En dat laatste wordt echt met het jaar belangrijker, zeker in technieken, want zelfs veel architecten zijn tegenwoordig niet meer mee en ergens in de lijn moet iemand de losse steken best opvangen eer het te laat is.
Ik schat, afgaande op wat ik al gezien/gehoord heb bij werkgevers*, dat ongeveer 1 op 10 "starter" blijft/voldoet en daarvan mss nog eens 1/10 bekwaam is om door te stromen tot ploegbaas/leider.


*altijd wel bij veeleisende bedrijven gewerkt waar alleen goed ook goed was, geen kantjes aflopen. Anderen zijn blijkbaar iets ... lakser in hun normen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan