En Portzky heeft nog een opmerkelijke hypothese. “Als ik met Nederlandse collega’s spreek, typeren zij ons vaak als hardwerkende Vlamingen, die willen presteren en allemaal een groot huis en een mooie wagen willen hebben. In Nederland bestaat die drive veel minder. Dat speelt ook mee.”
In combinatie met (sociale) media die een bepaald beeld geven van de ideale men, het doorgedreven idee van de homo universalis:
Het idee dat ontstaat uit de media, is dat je niet meer mee bent als je
- geen marathon kan lopen (zie de limieten als maar verder en verder gaan. Vroeger was een marathon een prestatie, nu begint men 100km runs al als iets normaals te vinden. Dat terwijl de meerderheid niet eens 5km haalt
.). De media geeft ook een stem aan succesvolle athleten.
- geen vier talen kan, niet gewerkt/gestudeerd hebt in het buitenland, niet genoeg landen bezoekt in de wereld (Instagram, Facebook,...)
- niet een blog schrijft/ een succesvolle instagram hebt / ...
- niet op het ideale gewicht zit (zie al die "ik ben zoveel kilo afgevallen in zoveel weken"-artikels, zie al die dieet-boeken,...
- Geen succes in de liefde hebt (Van Tinder tot Temptation Island)
- niet werkt als freelancer (Zie al die artikels over freelancers, hipsterzaken oprichten,...) of succesvol bent in je carrière. Wie krijgt er aandacht in de media? De Couckes, Musks, Gates, Bezos,...
Combineer dat met het groeiend aantal mogelijkheden aan escapisme waar mensen verslaafd aan geraken. (Van drugs tot videospellen)
Best begrijpelijk dat meer en meer mensen zich niet meer "goed genoeg" voelen, geen zelfvertrouwen meer heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=MtSE4rglxbY