Archief - Zelfherkenning bij honden?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ElBramo

Legacy Member
Kzit hier in mijn cursus sociale psycho te lezen en ik vroeg mij af of honden beschikken over enige vorm van zelfherkenning/zelfperceptie. Volgens het boek is dat niet het geval, enkel bij hogere zoogdieren zoals de mens en de mensapen. Maar ik heb echt het gevoel dat mijn hond zichzelf herkent in een spiegel...
Want wnn het buiten donker is en het glas spiegelend wordt zit mijn beestje dus naar buiten te gapen en als ik dan een plotse beweging maak ofzo, ziet ze mij in de reflectie en draait ze haar om om naar mij te kijken. Ze negeert zichzelf volkomen in de spiegel, maar ze ziet mij wel. Dat betekent toch dat ze zichzelf ziet en weet dat het geen andere hond is?:oink:

Kan dat ook niet afhangen van ras tot ras (mijn hond is een Border Collie). Net zoals je intelligente hondenrassen hebt en minder intelligente?

Anyway, als iemand soortgelijke ervaringen heeft met zijn hond/andere huisdier, ben ik geïnteresseerd.

denkimi

Legacy Member
ik heb een mechelaar en dat schijnen redelijk intelligente honden te zijn, en ik denk wel dat ze beseft dat ze zichzelf ziet de spiegel. ze is in ieder geval toch totaal niet geinteresseerd in haar spiegelbeeld maar wel enorm in andere honden.

maar ik kan ook mis zijn natuurlijk

Thales

Legacy Member
mijn hond is al 15 jaar en toe ie overlaatst voorbij da glasraam van de oven liep begon die heel raar te doen. te kwispelen, te snuffelen aan da raam en zelf een soort van "lachen"
massas coole hond :p

ElBramo

Legacy Member
Ja, dat betekent dat uwen hond geen zelfherkenning heeft :p Die denkt dat er een soortgenootje in uwen oven zit :)

Arifiene

Legacy Member
men kat heeft het alleszins niet :p
die probeert 'de kat in de spiegel' altijd te pakken door achter de spiegel te gaan kijken :p

cowmans

Legacy Member
Een hond beschikt normaal niet over zelfherkenning. In een recent artikel las ik echter dat olifanten wel een vorm van zelfherkenning hebben. Dit is een vrij belangrijke ontdekking ,want tot voor kort dacht men dat alleen de mens en bepaalde apensoorten deze gave hadden.

Raukaris

Legacy Member
Stond iets van in de krant overlaatst, olifanten hebben dat blijkbaar wel.

Ze hadden een spiegel voor een olifant gezet en die olifant raakt zichzelf aan met zijn slurf en dat was blijkbaar het bewijs van zelfherkenning.

/edit nvm got beat to it :p

SecondAccount

Legacy Member
den-kimi zei:
ik heb een mechelaar en dat schijnen redelijk intelligente honden te zijn, en ik denk wel dat ze beseft dat ze zichzelf ziet de spiegel. ze is in ieder geval toch totaal niet geinteresseerd in haar spiegelbeeld maar wel enorm in andere honden.

maar ik kan ook mis zijn natuurlijk
maja ma nen hond ga ni af op wa ze zien eh, aleja toch ni bij ander honden, meestal toch hun reukzin enz :/ (kan er gans tegezitte ze :p)

Anoniem04

Legacy Member
Als die 2 van ons puppy's waren herkende die zichzelf ook niet, maar ondertussen weten die dat al dat ze dat zelf zijn.

Die beesten dromen ook soms precies :unsure: Die slapen wel, maar hebben soms "stuiptrekkingen" en piepen kort, allebei :p

SharkyXTS

Legacy Member
Dillyracer zei:
Die beesten dromen ook soms precies :unsure: Die slapen wel, maar hebben soms "stuiptrekkingen" en piepen kort, allebei :p
Die dromen inderdaad nogal grappig, onze hond zit dan te grollen, te blaffen (weliswaar met z'n mond toe wat leuke geluidjes teweeg brengt) en dan nog met die stuiptrekkingen erbij: hilarisch om te zien gewoon :).

Onze hond herkent zichzelf trouwens in de spiegel, denk zelfs al van de eerste keer. Ik weet nog dat m'n kat nogal zot zat te doen als ze zichzelf zag in de spiegel, terwijl onze hond daar niks merkwaardigs aan vond.

Dieleman_F

Legacy Member
Ik denk dat jullie nogal optimistisch zijn over jullie honden, het zijn blijkbaar allemaal genien in hun soort :p

TekkaBlade

Legacy Member
Zelfherkenning moet je nog anders interpreteren...

mocht je subtiel een kleuring aanbrengen op je hond, dan zou hij dat niet merken in de spiegel dat er plots een rode kleuring op z'n snuit staat.
Een peuter zou al vewonderd kijken in de spiegel en denken 'wat is die rode vlek daar op mij' terwijl die hond daar absoluut geen besef van zal hebben.

servi

Legacy Member
het feit dat honden geen rood kunnen zien, kan al wel veel verklaren :p

grungywout

Legacy Member
Ja, ik denk dat veel mensen hier inderdaad hun honden een beetje overschatten :p . Dat een hond gewoon is geraakt aan zijn spiegelbeeld wilt nog altijd niet zeggen dat hij zelfbewust is, hij heeft enkel geleerd dat zijn reflectie geen andere hond is en dat erop in te gaan geen enkele zin heeft (een beetje zoals je hem ieder ander trucje kan aanleren).

denkimi

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Zelfherkenning moet je nog anders interpreteren...

mocht je subtiel een kleuring aanbrengen op je hond, dan zou hij dat niet merken in de spiegel dat er plots een rode kleuring op z'n snuit staat.
Een peuter zou al vewonderd kijken in de spiegel en denken 'wat is die rode vlek daar op mij' terwijl die hond daar absoluut geen besef van zal hebben.

het zou die hond gewoon geen ene moer kunnen schelen dat de een rode kleur op zijn snuit staat, moest ge nu nog eten op zijn snuit plakken dan zou ge pas een ernstige test kunnen uitvoeren.

Raukaris

Legacy Member
den-kimi zei:
het zou die hond gewoon geen ene moer kunnen schelen dat de een rode kleur op zijn snuit staat, moest ge nu nog eten op zijn snuit plakken dan zou ge pas een ernstige test kunnen uitvoeren.

Het moet wel iets zijn dat hij alleen kan zien en niet ruiken geloof ik..

TekkaBlade

Legacy Member
servi zei:
het feit dat honden geen rood kunnen zien, kan al wel veel verklaren :p

Een andere kleur dan... whatever


den-kimi zei:
het zou die hond gewoon geen ene moer kunnen schelen dat de een rode kleur op zijn snuit staat, moest ge nu nog eten op zijn snuit plakken dan zou ge pas een ernstige test kunnen uitvoeren.

dan zou ie enkel geprikkeld worden door het eten, niet door zijn eigen spiegelbeeld.
Hij ziet het eten dan misschien wel in de spiegel, maar hij zal nog steeds niet beseffen dat het op hem zelf plakt, behalve met z'n reukorgaan.
Allesbehalve een goede test dus.

Een test waar je uiterlijk iets verandert zonder dat het testsubject het door heeft is de best mogelijke proef. Ook mag er geen sprake zijn van andere zintuigelijke stimulatie zoals geur in uw geval.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan