bk323150
Legacy Member
Pieps mensen,
Ik zal eerst de situatie even uit de doeken doen. Ik ben een dik jaar geleden met onderscheiding afgestudeerd als graduaat/bachelor in de informatica. Ik had de droom van mijn hobby mijn beroep te maken en dat is ook gelukt.
Nu een dik jaar later is het een serieuze nachtmerrie geworden. Ik voel van mezelf dat ik niet pas in heel die IT wereld. Ik doe mijn job niet graag, kan niet goed met collega's overweg en ik wil al helemaal niet zoals hen worden. Het blijft een wereld van nerds, en daar wil ik niet bijhoren.
Ik wil dus een totaal andere job, en daarbij heb ik altijd een zwak gehad voor de politie. Bij de calverie, als zwaantje op de moto of als hondenbegeleider is de nieuwe natte droom. De site van jobpol heeft me al enorm geholpen en ik weet al precies hoe de selecties en opleidingen te werk gaan.
Wat blijkt nu het vervelende te zijn? Met een A1 diploma heb je in principe recht tot het middenkader, maar dat kan enkel als er vacatures zijn. Ik zou dus bij het basiskader moeten gaan waar permanente rekrutering is. Het is dan ook pas na 6 jaar ancienniteit dat ik bij het middenkader kan gaan (met alle voordelen vandien). Verder ga ik ook een heel pak minder verdienen. Ik verdien nu 1500 netto, en heb een dikke bedrijfswagen. In het basiskader val ik terug op 1250 netto, en moet ik zelf nog een auto onderhouden. Ik heb ook andere financiele verplichtingen (hypotheek), en als ik bij het basiskader ga zal het erg moeilijk worden om hieraan te blijven voldoen.
Wat zijn de nadelen?
- Ik ga een pak minder verdienen
- Geen bedrijfswagen meer
- Onregelmatige uren
- Mijn diploma wordt nutteloos
Voordelen?
+ Tussenkomst in openbaar vervoer
+ Job die me echt aanspreekt (deed de IT eerst ook!)
+ Veel afwisseling
Ondanks dat ligt mijn inschrijvingsdossier klaar om opgestuurd te worden, maar toch zijn er nog twijfels. Daarom graag ervaringen van die bij de politie zijn (geweest). Hoe is het nu om effectief daar te werken? Zou je er opnieuw voor kiezen? Geef eens anekdotes van wat je meemaakt? Geeft het je genoeg voldoening? Etc...? Met andere woorden, is het voor mij de moeite waard om over te stappen, wetende dat ik het financieel erg zwaar te verduren ga krijgen?
Verder nog even praktisch... Is het mogelijk om vrijwel meteen na de opleiding als hondebegeleider, zwaantje of calverie aan de slag te gaan? Werkt dit via interne bevordering? Wat zijn dan de criteria?
Alvast merci!
Ik zal eerst de situatie even uit de doeken doen. Ik ben een dik jaar geleden met onderscheiding afgestudeerd als graduaat/bachelor in de informatica. Ik had de droom van mijn hobby mijn beroep te maken en dat is ook gelukt.
Nu een dik jaar later is het een serieuze nachtmerrie geworden. Ik voel van mezelf dat ik niet pas in heel die IT wereld. Ik doe mijn job niet graag, kan niet goed met collega's overweg en ik wil al helemaal niet zoals hen worden. Het blijft een wereld van nerds, en daar wil ik niet bijhoren.
Ik wil dus een totaal andere job, en daarbij heb ik altijd een zwak gehad voor de politie. Bij de calverie, als zwaantje op de moto of als hondenbegeleider is de nieuwe natte droom. De site van jobpol heeft me al enorm geholpen en ik weet al precies hoe de selecties en opleidingen te werk gaan.
Wat blijkt nu het vervelende te zijn? Met een A1 diploma heb je in principe recht tot het middenkader, maar dat kan enkel als er vacatures zijn. Ik zou dus bij het basiskader moeten gaan waar permanente rekrutering is. Het is dan ook pas na 6 jaar ancienniteit dat ik bij het middenkader kan gaan (met alle voordelen vandien). Verder ga ik ook een heel pak minder verdienen. Ik verdien nu 1500 netto, en heb een dikke bedrijfswagen. In het basiskader val ik terug op 1250 netto, en moet ik zelf nog een auto onderhouden. Ik heb ook andere financiele verplichtingen (hypotheek), en als ik bij het basiskader ga zal het erg moeilijk worden om hieraan te blijven voldoen.
Wat zijn de nadelen?
- Ik ga een pak minder verdienen
- Geen bedrijfswagen meer
- Onregelmatige uren
- Mijn diploma wordt nutteloos
Voordelen?
+ Tussenkomst in openbaar vervoer
+ Job die me echt aanspreekt (deed de IT eerst ook!)
+ Veel afwisseling
Ondanks dat ligt mijn inschrijvingsdossier klaar om opgestuurd te worden, maar toch zijn er nog twijfels. Daarom graag ervaringen van die bij de politie zijn (geweest). Hoe is het nu om effectief daar te werken? Zou je er opnieuw voor kiezen? Geef eens anekdotes van wat je meemaakt? Geeft het je genoeg voldoening? Etc...? Met andere woorden, is het voor mij de moeite waard om over te stappen, wetende dat ik het financieel erg zwaar te verduren ga krijgen?
Verder nog even praktisch... Is het mogelijk om vrijwel meteen na de opleiding als hondebegeleider, zwaantje of calverie aan de slag te gaan? Werkt dit via interne bevordering? Wat zijn dan de criteria?
Alvast merci!



