Archief - Werken bij de politie, ervaringen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bk323150

Legacy Member
Pieps mensen,

Ik zal eerst de situatie even uit de doeken doen. Ik ben een dik jaar geleden met onderscheiding afgestudeerd als graduaat/bachelor in de informatica. Ik had de droom van mijn hobby mijn beroep te maken en dat is ook gelukt.

Nu een dik jaar later is het een serieuze nachtmerrie geworden. Ik voel van mezelf dat ik niet pas in heel die IT wereld. Ik doe mijn job niet graag, kan niet goed met collega's overweg en ik wil al helemaal niet zoals hen worden. Het blijft een wereld van nerds, en daar wil ik niet bijhoren.

Ik wil dus een totaal andere job, en daarbij heb ik altijd een zwak gehad voor de politie. Bij de calverie, als zwaantje op de moto of als hondenbegeleider is de nieuwe natte droom. De site van jobpol heeft me al enorm geholpen en ik weet al precies hoe de selecties en opleidingen te werk gaan.

Wat blijkt nu het vervelende te zijn? Met een A1 diploma heb je in principe recht tot het middenkader, maar dat kan enkel als er vacatures zijn. Ik zou dus bij het basiskader moeten gaan waar permanente rekrutering is. Het is dan ook pas na 6 jaar ancienniteit dat ik bij het middenkader kan gaan (met alle voordelen vandien). Verder ga ik ook een heel pak minder verdienen. Ik verdien nu 1500 netto, en heb een dikke bedrijfswagen. In het basiskader val ik terug op 1250 netto, en moet ik zelf nog een auto onderhouden. Ik heb ook andere financiele verplichtingen (hypotheek), en als ik bij het basiskader ga zal het erg moeilijk worden om hieraan te blijven voldoen.

Wat zijn de nadelen?
- Ik ga een pak minder verdienen
- Geen bedrijfswagen meer
- Onregelmatige uren
- Mijn diploma wordt nutteloos

Voordelen?
+ Tussenkomst in openbaar vervoer
+ Job die me echt aanspreekt (deed de IT eerst ook!)
+ Veel afwisseling

Ondanks dat ligt mijn inschrijvingsdossier klaar om opgestuurd te worden, maar toch zijn er nog twijfels. Daarom graag ervaringen van die bij de politie zijn (geweest). Hoe is het nu om effectief daar te werken? Zou je er opnieuw voor kiezen? Geef eens anekdotes van wat je meemaakt? Geeft het je genoeg voldoening? Etc...? Met andere woorden, is het voor mij de moeite waard om over te stappen, wetende dat ik het financieel erg zwaar te verduren ga krijgen?

Verder nog even praktisch... Is het mogelijk om vrijwel meteen na de opleiding als hondebegeleider, zwaantje of calverie aan de slag te gaan? Werkt dit via interne bevordering? Wat zijn dan de criteria?

Alvast merci!

VenilixTheHoly

Legacy Member
waarom zoek je geen werk in de IT wereld bij een ander bedrijf?
Er zijn ongetwijfeld wel andere plaatsen waar het misschien beter is.

bk323150

Legacy Member
Dat heb ik dus al gedaan. Ik dacht eerst ook dat het aan mijn toenmalige werkgever lag. Ik ben dan naar een andere gegaan, met betere voorwaarden. Maar ook hier heb ik een identiek gevoel als toen.

Het is niet het bedrijf waar ik niet in pas, het is effectief de IT omgeving. Ik merk dit ook aan het feit dat ik al mijn interesse in IT begin te verliezen, omdat ik er gewoon TE veel mee te maken krijg.

bk323150

Legacy Member
Voorgaand topic had ik trouwens al gezien, maar dat ging niet zozeer over de ervaringen bij politie. Dat ging meer over wat je moet doen om bij de politie te gaan. Deze info staat ook allemaal op jobpol

Ik leg hier uitgebreid de hele specifieke situatie uit, met de vraag of de moeite die overstap met zich meebrengt het waard is. Toch een heel verschil.

Gamb|t

Legacy Member
bk323150 zei:
Pieps mensen,

Ik zal eerst de situatie even uit de doeken doen. Ik ben een dik jaar geleden met onderscheiding afgestudeerd als graduaat/bachelor in de informatica. Ik had de droom van mijn hobby mijn beroep te maken en dat is ook gelukt.

Nu een dik jaar later is het een serieuze nachtmerrie geworden. Ik voel van mezelf dat ik niet pas in heel die IT wereld. Ik doe mijn job niet graag, kan niet goed met collega's overweg en ik wil al helemaal niet zoals hen worden. Het blijft een wereld van nerds, en daar wil ik niet bijhoren.

Ik wil dus een totaal andere job, en daarbij heb ik altijd een zwak gehad voor de politie. Bij de calverie, als zwaantje op de moto of als hondenbegeleider is de nieuwe natte droom. De site van jobpol heeft me al enorm geholpen en ik weet al precies hoe de selecties en opleidingen te werk gaan.

Wat blijkt nu het vervelende te zijn? Met een A1 diploma heb je in principe recht tot het middenkader, maar dat kan enkel als er vacatures zijn. Ik zou dus bij het basiskader moeten gaan waar permanente rekrutering is. Het is dan ook pas na 6 jaar ancienniteit dat ik bij het middenkader kan gaan (met alle voordelen vandien). Verder ga ik ook een heel pak minder verdienen. Ik verdien nu 1500 netto, en heb een dikke bedrijfswagen. In het basiskader val ik terug op 1250 netto, en moet ik zelf nog een auto onderhouden. Ik heb ook andere financiele verplichtingen (hypotheek), en als ik bij het basiskader ga zal het erg moeilijk worden om hieraan te blijven voldoen.

Wat zijn de nadelen?
- Ik ga een pak minder verdienen
- Geen bedrijfswagen meer
- Onregelmatige uren
- Mijn diploma wordt nutteloos

Voordelen?
+ Tussenkomst in openbaar vervoer
+ Job die me echt aanspreekt (deed de IT eerst ook!)
+ Veel afwisseling

Ondanks dat ligt mijn inschrijvingsdossier klaar om opgestuurd te worden, maar toch zijn er nog twijfels. Daarom graag ervaringen van die bij de politie zijn (geweest). Hoe is het nu om effectief daar te werken? Zou je er opnieuw voor kiezen? Geef eens anekdotes van wat je meemaakt? Geeft het je genoeg voldoening? Etc...? Met andere woorden, is het voor mij de moeite waard om over te stappen, wetende dat ik het financieel erg zwaar te verduren ga krijgen?

Verder nog even praktisch... Is het mogelijk om vrijwel meteen na de opleiding als hondebegeleider, zwaantje of calverie aan de slag te gaan? Werkt dit via interne bevordering? Wat zijn dan de criteria?

Alvast merci!
\
Het eerste jaar als AINP verdien je zoveel (1250 euro en daar moet je zeker niet har voor werken) Het jaar dat je effectief werkt zal je een pak meer verdienen.

uw netto gaat hoger liggen
Uw weekend vergoedingen gaan erbij komen
Premie's (tweetaligheid, Brussel hoofdstedelijk gewest,...)
feestdagen,...

Het tweede jaar gaat uw loon rond tussen de 1700 en de 1900 euro liggen.
Ik denk niet dat je financieel moeilijk gaat krijgen.

+32 dagen verlof
+ nog veel meer voordelen

Darthje

Legacy Member
Zoals Gambit zegt, je loon gaat zeker niet lager liggen hoor! Dat hangt natuurlijk ook wat van jezelf af. Ga je als wijkagent in een rustige kleine zone werken of ga je interventie of recherche doen in BXL ofzo? Die verdiensten liggen wel e pak uiteen. Bovendien staan op jobpol alle vergoedingen en premies niet, en die stapelen zich nogal snel op hoor :)

Btw, ik ben criminoloog en zit bij het basiskader. (en zo zijn er velen) Het is niet meer dan logisch dat je eerst ervaring opdoet en vervolgens doorstroomt naar de plek waar je wil terecht komen. Bovendien moet je geen 6j wachten, als er vacatures vrijkomen mag je steeds extern meedoen op basis van je diploma. (zoals ik voor commissaris bv).

bk323150

Legacy Member
Darthje zei:
Zoals Gambit zegt, je loon gaat zeker niet lager liggen hoor! Dat hangt natuurlijk ook wat van jezelf af. Ga je als wijkagent in een rustige kleine zone werken of ga je interventie of recherche doen in BXL ofzo? Die verdiensten liggen wel e pak uiteen. Bovendien staan op jobpol alle vergoedingen en premies niet, en die stapelen zich nogal snel op hoor :)

Btw, ik ben criminoloog en zit bij het basiskader. (en zo zijn er velen) Het is niet meer dan logisch dat je eerst ervaring opdoet en vervolgens doorstroomt naar de plek waar je wil terecht komen. Bovendien moet je geen 6j wachten, als er vacatures vrijkomen mag je steeds extern meedoen op basis van je diploma. (zoals ik voor commissaris bv).

Zelfs al ligt het loon niet lager, dan komt er nog steeds die bedrijfwagen bij. Zelf een wagen onderhouden kost al snel 300 euro per maand, dus op mijn huidige job verdien ik eigenlijk 1800 netto.

Het is ook niet echt de bedoeling om in BXL te gaan werken. Dat is voor mij elke dag 2 uur reizen (enkele afstand) en ik ben nogal verknocht aan Noord Limburg. Wil dus wel effectief hier in de buurt blijven. Natuurlijk is er het 1ste jaar na de opleiding in BXL wat ik nog wel wil, maar zeker niet langer. Indien mogelijk wil ik zelfs dat jaar niet doen.

Verder heb ik ook gemaild naar jobpol met de vraag of ik als ik bij het basiskader zat voor het middenkader kon solliciteren voor die 6 jaar, en hun antwoordden dat dit NIET mogelijk was... ?

Darthje

Legacy Member
Ik kan u verzekeren dat het wel mogelijk is! Ik ken er genoeg die het zo al gedaan hebben! Bovendien moet je geen jaar in BXL blijven na de opleiding, tenzij je via mobiliteit geen plaats bekomt, dan kom je in de DAR terecht! Ik wil wel zeggen dat de plaatskes in Limburg duur zijn geworden. En uw bedrijfswagen, tja, gij zijt nog een van de weinige gelukkigen denk ik die dit voordeel heeft, in eender welke job :)

bk323150

Legacy Member
In de IT is het nog redelijk normaal om een firmawagen te hebben hoor. Ik heb nu voor 2 grote IT dienstverleners gewerkt, en bij beide bedrijven had zowat elke werknemer ne firmawagen.

Nu geen probleem dat ik die moet opgeven, maar ik moet de eigen kosten natuurlijk wel meerekenen. Als je met een hypotheek enzo zit kan je nu eenmaal niet onder de financieën uit.

Is wel fantastisch om te horen dat je al eerder promotie kan maken! Hoe zit het eigenlijk concreet met dat jaar in BXL? Moet je automatisch naar daar, of kan je ook al meteen na je opleiding een keuze maken voor iets dichterbij? Woon in Lommel, dus Mol, Geel, Turnhout etc... zijn natuurlijk ook goed.

Dat mobiliteit, kan je daar iets meer over kwijt? Wat het is redelijk vaag over wat dat precies inhoudt. Hetzelfde geldt voor DAR... wat is dat?

Darthje

Legacy Member
Tijdens je opleiding mag je solliciteren voor een lokale PZ, als er daar plaatsen vrij zijn. Wordt je daar aangenomen, mag je naar daar. Indien dat niet het geval is, grote kans btw want kandidaten in overvloed, dan ga je naar de DAR, directie Algemene Reserve! Wat hun taak is vind je makkelijk op fedpol.be ! bv bewaking ambassades, betogingen, beveiliging geldtransporten, overbrenging gevaarlijke gevangenen ,...., kaarten :) DAR = federale politie = BXL voor alle duidelijkheid. Zij zetelen in de grote kazernes in Etterbeek.

Starrk

Legacy Member
'+ Veel afwisseling'

Volgens mijn pa, die over de schouder meekeek toen hij 'politie' zag, mispak je je hier serieus aan...Er zijn gewoon ettelijke uren, en 's nachts des te erger, dat er niets gebeurt en dat je maar op bureau papierwerk zit te verwerken.

Wat ik zelf weet van mijn pa, die nu hoofd-inspecteur is te jabbeke, is dat hij vooral enorm veel papierwerk te slikken heeft en af en toe eens een patrouille doet.

Simonn

Legacy Member
Daar zeg je iets...jabbeke. In een stad als Bxl is dat al heel wat anders.

aXl_

Legacy Member
cclherreman zei:
Daar zeg je iets...jabbeke. In een stad als Bxl is dat al heel wat anders.

hij heeft net gezegd dat ie liever in de buurt van noord-limburg bleef vertoeven..

Ice

Legacy Member
bk323150 zei:
Pieps mensen,

Ik zal eerst de situatie even uit de doeken doen. Ik ben een dik jaar geleden met onderscheiding afgestudeerd als graduaat/bachelor in de informatica. Ik had de droom van mijn hobby mijn beroep te maken en dat is ook gelukt.

Nu een dik jaar later is het een serieuze nachtmerrie geworden. Ik voel van mezelf dat ik niet pas in heel die IT wereld. Ik doe mijn job niet graag, kan niet goed met collega's overweg en ik wil al helemaal niet zoals hen worden. Het blijft een wereld van nerds, en daar wil ik niet bijhoren.

Bedankt voor de belediging! Jah in de IT zijn er 'veel' 'nerds' a
Ik kan echter goed begrijpen dat als ge tegen uw goesting gaat werken & niet overeenkomt met uw collegas elken dag een hel is. Dus veel success met uw nieuwe job en besides als politie krijgde toch ook ne 'firmawagen' ;)
Zo'ne vette combi ofzo, nooit meer koude frieten en dergelijke! :applause:

Myst!Q

Legacy Member
bk323150 zei:
omdat ik er gewoon TE veel mee te maken krijg.

Dat noemen ze nu eenmaal werken, in je werk wordt je constant geconfronteerd met waarvoor ze je aangenomen hebben.
Als iedereen op jouw manier begint te redeneren zullen we ver geraken met onze economie. Dat iedereen uit de IT wereld een bende nerds zijn ben ik het ook niet mee eens. Ik ken een kerel die zijn diploma IT heeft en die staat in de weekends achter den bar in een café, maakt plezier en dergelijke.

Maarja, ge moet weten waar ge het zoekt. Als ge nen job in de programmeerwereld hebt gade waarschijnlijk veel mannekes met een brilleke tegenkomen en ne thermos koffie en gans den dag achter hun scherm ja :)

Denkt ge dat er bij de politie geen nerdz zitten mss, tis der waarschijnlijk soms nog erger op sommige stations.


Doe gewoon waar jij zin in hebt en laat uw keuze niet beinvloeden door een paar forumgangers. De kans dat je misleid wordt is groot en misschien krijg je later spijt van iets wel of niet te doen. Zoek het zelf uit en zie wat je er meeste ligt. Je kan zo je testen enzo doen en zien of het wel iets is voor jou. Je kan er altijd uitstappen.
En da tje diploma waardeloos is als je flik bent zou ik niet zozeker durven zeggen, je noemt het namelijk zelf op. Een A1 diploma geeft toegang tot het middenkader ;)

Veel succes alvast :)

aXl_ zei:
hij heeft net gezegd dat ie liever in de buurt van noord-limburg bleef vertoeven..

Dan zal hij zijn tijd mogen benutten met drugscontroles en etc zeker ? :)

Starrk

Legacy Member
cclherreman zei:
Daar zeg je iets...jabbeke. In een stad als Bxl is dat al heel wat anders.

Was vroeger rijkswacht, bij de zwaantjes, die blijven niet in jabbeke plakken, en opa was politie te paard in brussel...hopelyk verwachten ze zo geen toeren van mij :p

Gamb|t

Legacy Member
DekadeZ zei:
'+ Veel afwisseling'

Volgens mijn pa, die over de schouder meekeek toen hij 'politie' zag, mispak je je hier serieus aan...Er zijn gewoon ettelijke uren, en 's nachts des te erger, dat er niets gebeurt en dat je maar op bureau papierwerk zit te verwerken.

Wat ik zelf weet van mijn pa, die nu hoofd-inspecteur is te jabbeke, is dat hij vooral enorm veel papierwerk te slikken heeft en af en toe eens een patrouille doet.

HINP's doen nu eenmaal minder patrouille en meer schrijfwerk t.o.v een INP.


cclherreman zei:
Daar zeg je iets...jabbeke. In een stad als Bxl is dat al heel wat anders.

BXL is ook niet gans de nacht of gans de dag van de ene interventie naar de andere vliegen ( zoals men op VT4, patrouille, laat zien)

er zijn ook dagen in BXL dat je gans de voormiddag geen enkele opdracht krijgt

phixiuZ

Legacy Member
Ice zei:
Dus veel success met uw nieuwe job en besides als politie krijgde toch ook ne 'firmawagen' ;)
Zo'ne vette combi ofzo, nooit meer koude frieten en dergelijke! :applause:

:rofl: :rofl:

DGEN

Legacy Member
ook iets wat heel veel mensen afschrikt..de gedachte dat je aan je werk vast zit tot je 65e :oink:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan