Archief - Welke stof in citroensap?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Squadra

Legacy Member
Hey,

voor ons eindwerk chemie, maakten we zelf een batterij dmv citroenen. Nu zijn we het verslag aant opstellen, maar ik wil weten welke stof de rol van elektrolyt vervulde in de citroen?

Kan me iemand helpen?
Wss een zuur, maar welk?

Squadra

Legacy Member
in welke ionen zou dit dan gesplitst zijn? alle waterstoffen worden + en de andere groepen -?

Sertu

Legacy Member
JensiePansie zei:
in welke ionen zou dit dan gesplitst zijn? alle waterstoffen worden + en de andere groepen -?

zou ge ni beginnen met 1 H af te splitsen, en liefst nog de meeste basische waterstof (lees die , die verbonden is met de carbonzuur)

sash1m1

Legacy Member
bij citroen zuur kunde ook schrijven als C5H7O5-COOH waar die COOH de carboxyl groep is.
Die H gaat daarvan afscheiden als ge dat in water zet waarbij de rest negatief wordt en die H gaat binden aan een water waarbij ge dus H3O+ kruigt en voila ge hebt een positief en negatief ion voor electriciteit te geleiden.

sash1m1

Legacy Member
da had ik niet naar gekeken :p dan krijg je 3H30+ en C5H5O7 dat 3- is (als ik me niet vergis:x )

Squadra

Legacy Member
Nog een vraagje, om welke reden zullen bepaalde soorten metalen een groter voltage opleveren?

Bontus

Legacy Member
uw avatar minimumrage.
Is het mogelijk dat dat XTC is?
Ik herken die structuur precies.

Rage

Legacy Member
reteiP zei:
uw avatar minimumrage.
Is het mogelijk dat dat XTC is?
Ik herken die structuur precies.

Ja :p ik was eens een avatar aant zoeke, omdat ik men vorige beu was, en ik wou eens zien of ik hier reacties mee zou kunnen uitlokken :p

/edit/

Das toch benzeen daaronder he (da me die drie streepkes)? Is da nie giftig? of is het omdat er andere dingen aan vasthangen dat het niet giftig is?

Bontus

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Ja :p ik was eens een avatar aant zoeke, omdat ik men vorige beu was, en ik wou eens zien of ik hier reacties mee zou kunnen uitlokken :p

/edit/

Das toch benzeen daaronder he (da me die drie streepkes)? Is da nie giftig? of is het omdat er andere dingen aan vasthangen dat het niet giftig is?

Benzeen op zich is giftig maar is een populaire bouwsteen voor allerhande organische verbindingen (waaronder vele niet-giftige).
Ik dacht dat de werking van een molecule voornamelijk bepaald werd door de uiterste functionele groepen.

Rage

Legacy Member
reteiP zei:
Benzeen op zich is giftig maar is een populaire bouwsteen voor allerhande organische verbindingen (waaronder vele niet-giftige).
Ik dacht dat de werking van een molecule voornamelijk bepaald werd door de uiterste functionele groepen.

ahzo,

Gij zijt toevallig geen chemicus zeker? :)

Hellrabbit

Legacy Member
giftig is trouwens relatief

kzou er gewoon niet te veel van binnenwerken want het kan wel een beetje kankerverwekkend zijn
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan