Archief - Weersvoorspellingen = Giswerk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DiDoria

Legacy Member
Hoi,

Het weerbericht verspelde de afgelopen weken altijd dramatisch veel regen maar hier hebben we dus nog altijd geen druppel gezien...
Ik dacht, ik zal eens in het oog houden dat wanneer met zegt dat het gaat regenen in het Centrum van het land dat ook zo is. Dus zo kwam ik te weten dat meer dan de helft van de keren het weerbericht gewoon carrément verkeerd is!

Wat is het nut er nog van? Zijn er al die totaal geen rekening meer houden met het weerbericht en gewoon s'morgens eens buiten kijken of online radarbeelden opvragen?

Starrk

Legacy Member
Ik heb geleerd dat eens uw kop naar buiten steken meestal geen goede voorspeller is...

Toen ik mn kleine broer van het zwembad ging halen zag het er hier pikzwart uit, ik zou durven zweren dat het ging onweren. Nog geen halfuur later scheen, warempel, de zon...

deathsythe

Legacy Member
wij hebbe da ke bij aardrijkskunde gezien, en dacht dat we dat ook moeste leren, bijgevolg zit ik zo gans die weerkaarten te studeren, wat niet zo simpel is. Er zit wel degelijk een systeem in hoor, maar door omstandigheden kan tegenwoordig alles vlug omslaan (broeikaseffect,..)het klimaat is tegenwoordig nogal fukked up.

-Helld0g-

Legacy Member
ik zie het net op de weersvoorspelling van google

gisterenavond voor de komende 4 dagen regen, nu allemaal zon met kleine wolkskes!!! ze slaan er percies met de pet naar de laatste weken sinds het gedaan is met da schoon weer!!!

hopelijk ist deftig aanstaande vrijdag en zaterdag want kheb motolessen gepland en kzie da liever ni letterlijk int water vallen!

-Helld0g-

Legacy Member
deathsythe zei:
Er zit wel degelijk een systeem in hoor, maar door omstandigheden kan tegenwoordig alles vlug omslaan (broeikaseffect,..)het klimaat is tegenwoordig nogal fukked up.

jij denkt dat de wezens voor ons ook berekend hebben wanneer der een ijstijd aankwam? :lol:

deathsythe

Legacy Member
-Helld0g- zei:
jij denkt dat de wezens voor ons ook berekend hebben wanneer der een ijstijd aankwam? :lol:
zoiets noemt evolutie in de wetenschap :/
een volgende ijstijd kan men nu berekenen ... :ironic:

aXl_

Legacy Member
DiDoria zei:
Hoi,

Het weerbericht verspelde de afgelopen weken altijd dramatisch veel regen maar hier hebben we dus nog altijd geen druppel gezien...
Ik dacht, ik zal eens in het oog houden dat wanneer met zegt dat het gaat regenen in het Centrum van het land dat ook zo is. Dus zo kwam ik te weten dat meer dan de helft van de keren het weerbericht gewoon carrément verkeerd is!

Wat is het nut er nog van? Zijn er al die totaal geen rekening meer houden met het weerbericht en gewoon s'morgens eens buiten kijken of online radarbeelden opvragen?

ik weet alleen dat waar ik woon het serieus geonweerd heeft (landen is zelfs in de krant gekomen met een hoop overstromingen :p).

exploder

Legacy Member
DiDoria zei:
Hoi,

Het weerbericht verspelde de afgelopen weken altijd dramatisch veel regen maar hier hebben we dus nog altijd geen druppel gezien...
Ik dacht, ik zal eens in het oog houden dat wanneer met zegt dat het gaat regenen in het Centrum van het land dat ook zo is. Dus zo kwam ik te weten dat meer dan de helft van de keren het weerbericht gewoon carrément verkeerd is!

Wat is het nut er nog van? Zijn er al die totaal geen rekening meer houden met het weerbericht en gewoon s'morgens eens buiten kijken of online radarbeelden opvragen?
Ik dacht dat ze nog maar voor 1 dag ver voor 90% juiste voorspellingen konden maken.

En de rest chaostheorie ofzo

felixdraait

Legacy Member
Ze zitten er (zeker vergeleken met pakweg 10 jaar geleden) toch vaak récht op ze hier.

protnie

Legacy Member
Hier zeiden ze voor verleden week super goe weer...gans de tijd slecht weer, koud, regen, onweer :p

Unpro

Legacy Member
Meestal klopt het toch wel ongeveer, ofja tis toch nooit zo dat ze zon en 35° voorspellen en het dan die dag 20° is en regent... :p

killgore

Legacy Member
Je moet er rekening mee houden dat die weersvoorspelling globaal zijn, het kan goed zijn dat die regenwolken half belgië overtrekken zonder dat er een druppel valt en dat daarna limburg weer eens onderstroomt :unsure:.

Die voorspellingen zijn over het algemeen gebaseerd op lage & hogedruk profielen, maar men kan niet exact voorspellen natuurlijk hoe snel er zich een wolkenfront gaat vormen, want dat hangt van nogal veel factoren af.

Voornaamste reden dat ze vaak fout zijn in jouw ogen is dus door het globale karakter van de voorspelling.

EternalSilence

Legacy Member
njah, het is en blijft 'giswerk', maar alles word berekend door PC's
niet door de weermannen/weervrouwen, die doen gewoon de metingen en de wetenschappelijke dingen en steken het in een pc die dan alles berekend, zoals de windsnelheden, de richting van de wind, hoe zwaar/hoog de wolken zitten enzovoort, alsook of er een laagdrukgebied/hoogdrukgebied zal ontstaan.

ze kunnen er altijd eens naast zitten ee

beste is nog altijd naar de dieren kijken.
bijvoorbeeld als vogels plotseling laag gaan vliegen over het veld, en het bewolkt is, kun je er alvast op rekenen dat het zal regenen.

GaMe®

Legacy Member
De afgelopen dagen lag er een laag drukgebied pal boven ons waardoor het weer erg onstabiel is en zeer moeilijk te voorspellen is.
Maar ik vind het ook altijd hatelijk da ze dan op tv een wolkske zetten, met een zonneke achter, daarin ziet ge ne bliksem, en eronder ziet ge dan lichte regendruppels, regen, hagel, en in de winter hebt ge dan ook soms sneeuwvlokskes erlangs.
Dan bij de windrichting zetten ze VAR (variabel) en een kracht van 1-4.
Dus, dan is alles goed he :p

Gentille

Legacy Member
In bepaalde delen van het land is er toch heel wat neerslag gevallen. Dat dorp daar dat volledig onder de modder zat. Het klimaat is ook nogal wisselvallig door de opwarming waarschijnlijk waardoor de weerberichten nog minder steek houden :p.

menlor

Legacy Member
ik let zeer veel op het weer en het weerbericht, en ja zeer vaak klopt het gewoon niet. Vorig jaar, ze voorspelde onweer en gans dag regen. Ik met ne vriend naar walibi :D, Ganse dag in tshirt en + 20° en er was niemand. Dus nooit ergens wachten, langste rij da we hadden was zo'n 7 mensen :D

BongZrGooD

Legacy Member
Een weerbericht is toch altijd "onder voorbehoud"?
Kans op plaatselijke buien over het ganse land, die al dan niet gepaard gaan met -soms- hevig onweer en/of hagelbuien. In de namiddag kan de zon schijnen met eventuele vorming van stapelwolken, die zich later zouden kunnen ontwikkelen tot hevige onweders.
Temperaturen schommelen rond 17 graden aan de kust, 23 graden in hoog belgië tot 27 graden in het binnenland. In de kempen kan de temperatuur klimmen tot 29 graden.


Zolang het niet vriest of sneeuwt die dag, is dit toch correct?

Ze zijn dus altijd juist, kwestie van interpretatie imo...

Groetjes,
BongZ

no_way2go

Legacy Member
Het weer is bij ons gewoon moeilijk te voorspellen omdat we op een nogal ongelukkige plaats zitten tussen een hoog- en lageluchtdrukgebied en er constant fronten gevormd worden boven de zee (gaan van west naar oost over ons land door de straalstroom).

waffel

Legacy Member
DekadeZ zei:
Ik heb geleerd dat eens uw kop naar buiten steken meestal geen goede voorspeller is...

Toen ik mn kleine broer van het zwembad ging halen zag het er hier pikzwart uit, ik zou durven zweren dat het ging onweren. Nog geen halfuur later scheen, warempel, de zon...

kai!! kai!!! zwemt die kerel nog alsan :rofl: gij niemeer?

SMa

Legacy Member
DiDoria zei:
Hoi,

Het weerbericht verspelde de afgelopen weken altijd dramatisch veel regen maar hier hebben we dus nog altijd geen druppel gezien...
Ik dacht, ik zal eens in het oog houden dat wanneer met zegt dat het gaat regenen in het Centrum van het land dat ook zo is. Dus zo kwam ik te weten dat meer dan de helft van de keren het weerbericht gewoon carrément verkeerd is!

Wat is het nut er nog van? Zijn er al die totaal geen rekening meer houden met het weerbericht en gewoon s'morgens eens buiten kijken of online radarbeelden opvragen?
het probleem is dat we tussen 2 lage drukgebieden liggen, waardoor het weer héél moeilijk voorspeld kan worden
dus nemen ze maar het worst-case scenario om niet teveel mensen kwaad te maken met onvoorspelde regen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan