Archief - Waarom vervallen gebouwen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skoran

Legacy Member
Ik ben deze en deze foto's tegen gekomen en ik begon mij iets af te vragen.
Als ge nu naar fotos van chernobyl kijkt ziet ge overal van die taferelen: Geen verf meer, overal brokstukken, behangpapier dat van de muren afhangt, enz.

Een deel zal wel door vandalisme komen, maar echt alles is daar kapot, hoe komt dit?
Ik weet ook wel dat als iets niet onderhoud dat het achteruit gaat, maar als er ergens geen mensen meer wonen gaat dat echt supersnel achteruit, hoe komt dit?

klootvis

Legacy Member
goh, dat antwoord is denk ik heel breed hoor denk ik

- fysische afbraak: barstjes door expansies door temperatuursverschillen, wind, vochtigheid: hercementeringsverschijnselen, structuurbederf, straling, ... alles wat "energie" inhoudt
- chemische afbraak: al het iet of wat organisch materiaal dat in dat in contact komt met zuurstof en water wordt aan ontbinding blootgesteld ...
- microbiële afbraak: litificeerders die op de muren beginnen te vreten, schimmels, ...

EagleEye

Legacy Member
Heh, hier in de buurt ook , hadden ze een villa gebouwd (+- een miljoen €) , maar er was iets niet in orde met de bouwvergunning.

Gloednieuwe villa, nooit in gewoond, staat al 5 jaar leeg en da is een krot geworde :/

EverlastingHate

Legacy Member
Plunderingen, rotten, vandalisme....

Zulke gebouwen in verlaten gebied zijn vaak goudmijnen voor plunderaars.

orez

Legacy Member
Dillyracer zei:
Zou het daar ooit terug bewoond worden eigelijk ?

tzijn er die er nog wonen... hele oude mensen die hun hele leven er gewoond hebben en die er ni wegwillen...

NSA.Rhinox

Legacy Member
Da van die verf en da behangpapier is puur het gevolg van straling. Die brokstukken waarover ge spreekt zijn 9/10 van werkzaamheden daar. kheb de foto's nu ni gezien maar allee ja. Ze hebben daar ooit een paar ton lood opgesmeten. Zal er mss wel iets mee te maken hebben.

Pee

Legacy Member
Niet bewoond = geen verwarming, vocht krijgt vrij spel (vocht verdampt als het verwarmt wordt, kinda duh) en van vocht krijg je op zijn minst zaken als papier dat loskomt.
Nu, vocht kruipt in de muur, en wat gebeurt er met water als het vriest? Juist ja, zet uit, dus krijg je barsten in de muur.

Heel erg simpel eigenlijk, vocht is Het Grote Kwaad. Veroorzaakt ook nog schimmel, en dat is best wel ongezond. Niet dat dát het grote probleem is in Chernobyl, though.

Dr_pimpie

Legacy Member
ik denk dat het extra snelle verval komt door het feit dat het niet meer onderhouden wordt. Bewoonde gebouwen gaan soms ook kapot maar worden dan normaal vrij snel weer hersteld. Ik denk dat de extreem vervallen indruk vooral de oorzaak is van de som van alle defectjes

EverlastingHate

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Wat is daar horror aan?

lachende blije gezichtjes die veranderen in paniek en dood en het geschreeuw van moeders, zoiets.

En wsl heb ik gewoon gelijk =D.

maxdevis

Legacy Member
hier in de buurt staat een huis leeg.
dat huis is van mensen en die wonen een paar huizen verder.
lange tijd ging die man van wie dat huis is daar de verwarming aandoen in de winter.

die man is al een paar jaar dood en sindsdien is de toestand van dat gebouw peilsnel achteruit gegaan.
waarom?
geen idee

viewer

Legacy Member
Dillyracer zei:
Zou het daar ooit terug bewoond worden eigelijk ?

volgens mijn leraar bio van vorig jaar is er geen aantoonbaar statistisch verband tussen de verhoogde radioactieve straling daar en lokale kankergevallen, maar komen al die "kankerkindjes" daar omdat die afstammen van mensen die bestraald zijn tijdens die ontploffing zelf, toen de straling nog veel veel groter was.

ofdat het waar is weet ik natuurlijk niet.

chosen1

Legacy Member
viewer zei:
volgens mijn leraar bio van vorig jaar is er geen aantoonbaar statistisch verband tussen de verhoogde radioactieve straling daar en lokale kankergevallen, maar komen al die "kankerkindjes" daar omdat die afstammen van mensen die bestraald zijn tijdens die ontploffing zelf, toen de straling nog veel veel groter was.

ofdat het waar is weet ik natuurlijk niet.

muatatie door de straling die er nu momenteel is zal wel veel doen hoor! ik denk eerder dat als de ouder zwaar bestraald zijn dat zij kanker zouden krijgen omdat hun cellen worden aangevallen en een baby uit nieuwe cellen wordt opgebouwd!

*edit* die foto van da zwembad ziet er mij een goede plaats uit om als mafia iemand in te steken :p

chosen1

Legacy Member
Darks zei:
Dat is wel spooky. Ge moet u eens voorstellen dat de hele wereld zo uitziet na een Nucleaire Oorlog

fout, na een nucleaire oorlog zouden er geen gebouwen meer staan op de meeste gebieden! dus dan zou alles tegen de grond liggen + veel dingen die gewoon weg smelten!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan