Archief - Waarde van geld tegenwoordig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wouter_dc

Legacy Member
Das ook afhankelijk van u leeftijd. Ge bent ouder geworden met de jaren. Moest de BEF nu nog bestaan, zou ge ook minder lang toekomen met 1000 BEF dan pakweg 5 jaar geleden.

Stel: Nu ben je 17 jaar. Je gaat uit (inkom is makkelijk 5€). Je drinkt op die avond ook nog makkelijk/minstens 5 - 10€. Daarna nog GSM opladen voor 15€ ofzo. En hupla u 25€ op.

5 jaar geleden: 1000 BEF. Wat kocht je op u 12 jaar? Al zeker geen inkom fuiven, geen drank in grote hoeveelheden. Snoep (ik zeg maar wat) was waarschijnlijk nog het meeste dat je kocht. Gewoon, het bedrag van de zaken dat je nu koopt is hoger dan zaken van toen je 12 was.

Oké, nu is misschien alles een beetje opgeslagen. Maar niet om te zeggen dat ineens iets 5€ duurder is geworden.

JackM

Legacy Member
ik reken eig heeel zelden nog om.
ma kheb lijk wel tgevoel da door den euro alles goekopen lijkt, terwijl et meestal omgekeerd is :s kheb da vooral alsek kleren koop :x
"oh tis maar ne t shirt van 30/40 euro"

M1tch

Legacy Member
als je ouder wordt dan leer je met meer geld omgaan, vroeger als 15 jarige snotter was 100 bef veel voor mij omdat ik nooit meer geld in mijn handen kreeg. En eens je aan het werken bent smijt je de briefjes van 100 euro buiten bij wijze van spreken. Tel daarbij dan nog eens de stijgende prijzen op van producten en diensten, ...

Mr. Punkfish

Legacy Member
Stichero zei:
ik werk en zorg gewoon dak nooit onder de nul ga bij de bank :p
als klein manneke was 1000 frank een immens bedrag omdat dat 10 zondagen waren :p
khad ooit es 2000 frank voor een G.I.JOE voertuig uitgegeven, kwas echt geschokt van dat bedrag hehe
maja dan begint ge vakantiejobkes te doen, krijgt ge veeeel meer zakgeld als ge op de unief zijt enz.
elke keer dak naar Japan ga geefik 1700 euro uit ofzo, en kbenner al 5 keer naar toegegaan lol
vanaf september gaak een jaar naar Japan, zal 12000 euro kosten, moestik da omrekenen in franken zouk omver vallen :cool:

bijna een half miljoen BEF is in principe veel, maar het valt toch wel mee om 12 maanden voor naar Japan te gaan...

Ik heb wel vlagen van "fuck, alles is duur geworden", maar bij mij vliegt het geld niet uit de ramen en deuren...

Quxan

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Bwa op 5 jaar tijd zal er wel nog zo geen enorm verschil op zitten imo maar het is bewezen geweest dat er enorm veel is opgeslaan en afgerond naar boven ten voordele van de commercanten bij het omschakelen naar de euro hoor.

Sommige dingen tot 700% alstemblieft!
In realiteit zijn de prijzen dankzij de € gemiddeld tussen de 0,12% en 0,29% gestegen volgens de berekeningen van Eurostat.

Maar in België maakt die inflatie al helemaal 'geen' zak uit aangezien we het enige land ter wereld zijn met automatische loonindexatie. Ik denk dus dat je in die 5 jaar tijd gewoon wat guller geworden bent :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Quxan zei:
In realiteit zijn de prijzen dankzij de € gemiddeld tussen de 0,12% en 0,29% gestegen volgens de berekeningen van Eurostat.

Maar in België maakt die inflatie al helemaal 'geen' zak uit aangezien we het enige land ter wereld zijn met automatische loonindexatie. Ik denk dus dat je in die 5 jaar tijd gewoon wat guller geworden bent :)


Denk ik niet want ik ben ne vrij gierige mens ^^ Ik zou elke cent in 2 bijten als't moet.

Maar ik merk echt wel dat ik zeker 50 euro kwijt ben met een nachtje uitgaan waar ik vroeger gerust rond kwam met 500 frank. En je ziet het al direkt aan drank, waar vroeger in een gewoon kaffeetje een pint 40 of 45 frank koste is het nu al een euro en een half. (als voorbeeld)

Dakantochnie

Legacy Member
Even aanhalen dat de waarde van geld de laatste jaren veel harder is gedaald dan loonindexatie zou moeten compenseren.

Firefoxbt

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Bwa op 5 jaar tijd zal er wel nog zo geen enorm verschil op zitten imo maar het is bewezen geweest dat er enorm veel is opgeslaan en afgerond naar boven ten voordele van de commercanten bij het omschakelen naar de euro hoor.

Sommige dingen tot 700% alstemblieft!



:rofl:

x 7 :rofl:


hebben we elk jaar nog eens een inflatie van 50% zeker ook ?! :D

ComputerVISTA

Legacy Member
Firefoxbt zei:
:rofl:

x 7 :rofl:


hebben we elk jaar nog eens een inflatie van 50% zeker ook ?! :D


Ge moet er niet mee lachen, 't is bewezen geweest dat Bv. sommige restaurant bezoeken tot 700% zijn gestegen... de inkoop waarschijnlijk ook.

Featherfoot

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Sommige dingen tot 700% alstemblieft!

zoude daar is een paar voorbeelden van kunnen geven? want 700% lijkt mij precies toch wel HEEL veel.

ComputerVISTA

Legacy Member
Featherfoot zei:
zoude daar is een paar voorbeelden van kunnen geven? want 700% lijkt mij precies toch wel HEEL veel.

Wel heb dar ooit op't journaal van den BRT gehoord en dat ging over restaurant en andere horeca aangelegenheden.

Leek me ook enorm veel. Kan der niet direkt een sluitend bewijs van op't internet voor vinden.

deyoeri

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Als ik wegga betaal ik ongeveer 60 cent voor een pint ofzo hoor :)

Goedkoopste dat ik weet hier in de buurt is 90 cent en dan moet ik al een fameus stuk met mijne velo doen. Nu ja, als wij dan eens iets gaan drinken, bestellen we meestal 33ers omdat het mss paar centjes goedkoper uitkomt :p

Zeta Reticula

Legacy Member
deyoeri zei:
Goedkoopste dat ik weet hier in de buurt is 90 cent en dan moet ik al een fameus stuk met mijne velo doen. Nu ja, als wij dan eens iets gaan drinken, bestellen we meestal 33ers omdat het mss paar centjes goedkoper uitkomt :p
Of halve liters gaan kopen in de nachtwinkel! Zoals de echte brothaz from da streetz! Marginaal tot de finaal! Woord!

deyoeri

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Of halve liters gaan kopen in de nachtwinkel! Zoals de echte brothaz from da streetz! Marginaal tot de finaal! Woord!

Nachtwinkels zijn ni echt m'n ding. Met die vreemden altijd!

noreeeee

Legacy Member
Netzoals nen tijd terug ene van het aankoopadvies forum wou nen gsm van 100 euro kopen.
Post er ene als antwoord van als ge 50 euro bijlegt hebde echt nen veel betere gsm.

Ik quote op die post en zeg dat als hij een gsm van 100 euro wil. Dus nen goedkope gsm zal hijh er niet 50 euro bijleggen. Voor sommige mensen is 50 euro redelijk veel geld.

Krijgk nen vieze mail terug van dat het belachelijjk is dat ik zoiets zeg. En dat hij een jaar ouder is als mij enzo :)

Zeta Reticula

Legacy Member
deyoeri zei:
Nachtwinkels zijn ni echt m'n ding. Met die vreemden altijd!
Hé, respect voor de man die de nachtwinkel openhouden kan. De luie Belgen sluiten hun winkels veel te vroeg!

Zeta Reticula

Legacy Member
noreeeee zei:
Netzoals nen tijd terug ene van het aankoopadvies forum wou nen gsm van 100 euro kopen.
Post er ene als antwoord van als ge 50 euro bijlegt hebde echt nen veel betere gsm.

Ik quote op die post en zeg dat als hij een gsm van 100 euro wil. Dus nen goedkope gsm zal hijh er niet 50 euro bijleggen. Voor sommige mensen is 50 euro redelijk veel geld.

Krijgk nen vieze mail terug van dat het belachelijjk is dat ik zoiets zeg. En dat hij een jaar ouder is als mij enzo :)
Nja, ik heb wel ook dat gevoel dat 50 euro tegenwoordig maar voor een kleine verzetje meer is. Of je gaat een avondje op café en je hebt "maar" 20 euro opgedaan :)

Velen zijn onderbewust nog steeds de Belgische frank gewoon. En de bedragen van de euro lijken dan onderbewust nog steeds zo klein, terwijl hun waarde best wel groot is.

Vroeger een rond bedrag was 100 BEF. Omgezet naar euro is dat ongeveer 2,50 EUR. Maar het is eigenlijk ietsje minder en het is een kommagetal. Dus dat wordt al vaak afgerond naar 3 EUR. Dat is dan wel vaak in het uitgaansleven, in een supermarkt gaat dat natuurlijk niet. Dat zou al te gek zijn.

killgore

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Vroeger een rond bedrag was 100 BEF. Omgezet naar euro is dat ongeveer 2,50 EUR. Maar het is eigenlijk ietsje minder en het is een kommagetal. Dus dat wordt al vaak afgerond naar 3 EUR. Dat is dan wel vaak in het uitgaansleven, in een supermarkt gaat dat natuurlijk niet. Dat zou al te gek zijn.
Owja, er was toch in het begin een ganse heisa rond bakkers die eerst naar boven afronden naar mooie prijs en dan besloten algemeen een prijsstijging te doen omdat het zo duur werd?

zal in supermarkten ook zo geweest zijn ze, maar dan eerder afronden naar 5/10 cent, ma op een ganse mand kan da ook al tellen.

Gisteren bijna hartattack gekregen toen ek me men ouders iet ging eten: 2€ voor een fleske vittel van 25cl :eek:.

Tesla

Legacy Member
Ik klaag ook vaak over het feit dat alles tegenwoordig zo duur is geworden. Onlangs kwam ik nog eens in Leuven en kostte een pint bijna overal 2 euro, terwijl dat enkele jaren geleden nog maar 1,50 was... zo zijn er nog voorbeelden genoeg. Dat zal deels wel aan de inflatie liggen maar ik blijf het toch vrij overdreven vinden op zo'n korte tijd.

Kleine bedragen reken ik al lang niet meer om naar BEF, maar grotere bedragen nog wel.

Zeta Reticula zei:
Inflatie!

Tijdensch den Tweeden Grooten Oorlog tegen den Duitsch was 500 francken gelijck wel twee million francken waerd in de jaeren neeghentienhonderdneeghentigh. Met den omzettingck naar den euroo zal dat waerschijnlijckerwijsch nog verder geïnflatteerd zijn. Ik herinner mij nog van beghin der tachtiger jaeren, toen ik klein, jong én knap was; dat een kruik gerstennat bij de lokaele kastelijn 30 Belgischen francken kostte. Heden ten daeghe door overnames van multinationale bedrijvigheden zoals den Inbev, kost een kroes gerstennat wel ander en een halven euro stuiver. Dat is meer dan een verdubbelingk.

:rofl:
kzou het vreselijk cool vinden om irl zo te kunnen praten

Hellrabbit zei:
Als ik wegga betaal ik ongeveer 60 cent voor een pint ofzo hoor :)

:eek: Vertel me je geheim! Of zit ge nog altijd aan dat Aldi-bier? ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan