Archief - vraagjes voor bakkers

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

korny

Legacy Member
Graag zou ik enkele vraagjes stellen aan mensen die reeds in een warme bakker hebben gewerkt of werkzaam zijn. Het antwoorden van de vraagjes duurt ongeveer 5 minuten. Onderaan vind je een fictief voorbeeld waarbij ikzelf heb geantwoord op de vragen. Wat ik wil te weten komen is in hoeverre het afwegen van de verschillende ingrediënten voor brood een tijdsrovende bezigheid is.

Hoe lang duurt het om bij gewoon bruid brood: (hoeveel bedraagt het aantal bruine broden waarvoor de deeg tegelijkertijd wordt gemaakt = ?) en vermeld er kort de hoeveelheid, de stappen die nodig zijn en de kommen die worden vuilgemaakt.

- de bloem te wegen ?
- het tarwemeel te wegen?
- het gist te te wegen?
- de hoeveelheid water te doseren?


Gebruikt u een digitale of een analoge weegschaal? (tot hoeveel kg kan ze wegen? & komt dit maximale gewicht vaak voor?)


Bv.

Voor een hoeveelheid van 10 bruine broden:

-de bloem te wegen ? (4 minuten - 1500g bloem) (ik ga naar de voorraadkamer en neem bloem uit de grote voorraadzak in een emmer (1 minuut), ik zeef de juiste hoeveelheid bloem over van de emmer in een kom die op de weegschaal staat (3 minuten)

-het tarwemeel te wegen? (3 minuten – 2000g meel) (ik ga naar de voorraadkamer en doe de meel in een emmer, daarna kap ik de juiste hoeveelheid meel stuk voor stuk in een emmer op een weegschaal)

-het gist te te wegen? (1 minuut – 20g gist) (ik neem een kommetje en zet het op de weegschaal, daarna leg ik er stukjes gist op tot het gewicht bereikt is)

-de hoeveelheid water te doseren? (2 minuten – 1,5 liter) (Ik gebruik een maatbeker van 2 liter, hou deze onder de kraan tot ik aan 1,5 liter zit)

Gebruikt u een digitale of een analoge weegschaal? (tot hoeveel kg kan ze berekenen? & komt dit maximale gewicht vaak voor?)
Ik gebruik een digitale weegschaal, ze gaat tot 10kg & bij het doseren van ingrediënten van wit brood gebeurt het dat ik 10kg afmeet

ps:
-het kan ook zijn dat bv de meel in dezelfde kom wordt gewogen als de kom die werd gebruikt om de bloem te wegen. De weegschaal wordt dan terug op nulwaarde gezet, en de bloem wordt dan bij het meel gekapt.
-De waarden die ik heb gebruikt zijn natuurlijk fictief.

Quilombo

Legacy Member
denk nie dat er veel bakkende gamers zijn :D
mss es vragen op een bakkersforum ofzo :P

Anoniem04

Legacy Member
Ik zal mijn vader eens vragen als hij wakker is, rond 6-7 uur.
Hij gamed ook Quilombo :p

Anoniem04

Legacy Member
34 bruine broden, afweeggewicht 220 gram

-de bloem te wegen ?
( 1 minuut 20 seconden- 15400g bloem) (Bloem bevindt zich achter mij, weegschaal voor mij. Ik zet een emmer op de weegschaal en weeg de juiste hoeveelheid)

-het tarwemeel te wegen?
( 1 minuut – 4400g meel) (zelfde als bloem)

-het gist te te wegen?
(1 minuut – 440g gist) (ik neem een kommetje en zet het op de weegschaal, meestal in 1 keer, sinds na jaren bakker te zijn kan je dat gewicht redelijk goed schatten)

-de hoeveelheid water te doseren?
( / – 11liter) (Wordt direct in de machines "gegoten" via een machine dat automatisch het water doseert.)

-de hoeveelheid vetstof?
( 1 minuut 10 seconden - 880g) Hetzelfde als gist.

Weegschaal is sinds onlangs digitaal met maximum gewicht van 12 kg. In de meeste gevallen word dat gewicht niet bereikt behalve bij de witte of grijze broden.

Ook op deze zite ( www.baknet.be ) ga je veel meer antwoorden krijgen :)

(getypt door mij, niet letten op spellingsfouten :unsure: )
Mag ik vragen waar dit voor is ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan