Archief - [Vraag] De iris van je ogen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zipke

Legacy Member
Beste mensen,

ik kamp al een tijdje met deze vraag en ik heb er nog steeds geen antwoord op gevonden. Tijdens mijn laatste biologieles heb ik mijn vraag eens voorgelegd aan de "juffrouw" (:)) maar ze liet duidelijk blijken dat ze eigenlijk geen antwoord had op mijn vraag.

Natuurlijk heb ik geleerd dat de kleur van je ogen genetisch bepaald is en dat blauw recesief is tegenover bruin.
En dit met de mooie voorstellingen ;
bb x B.
b, .... enz enz :)

Mijn vraag was nu eigenlijk; De felheid van je ogen (iris), is dit ook erfelijk bepaald? En zijn lichte ogen dan recesief tegenover donkere of omgekeerd?
Bij de kleur van je ogen heb je ; bruin, blauw, heel donker bruin (zwart), groen,... maar bij de felheid heb je toch veel meer mogelijkheden?
Heel licht blauw, iets donkerder, nog donkerder, nog donkerder enz enz...

Dus; wat bepaald de felheid van je ogen?

Groetjes, Zipke.

Thin Liz

Legacy Member
''The brightness of the eye color is determined by how much melanin there is in the eyes. ''

Wat dus vastligt in bepaalde genen... :)

Hoe het precies zit weet ik niet: Is de hoeveelheid melanine ook niet gedeeltelijk verantwoordelijk voor de kleur zelf? Lijkt me toch logisch. Donkerbruine ogen zouden dan meer melanine hebben dan lichtbruine ogen. En lichtbruine ogen hebben dan meer melanine dan donkerblauwe ogen... ????? De kleur wordt mss nog bepaald door een ander gen, wie weet :) Waarschijnlijk wel, er zullen wel een hele boel genen meespelen.

Joown

Legacy Member
ik zou het niet weten, maar ik weet wel één ding:
you're one fine girl:oink:. Dat geheel offtopic natuurlijk, maar tmoest er efkes uit:p.

Hellrabbit

Legacy Member
Probleem bij zo een dingen is dat dat niet altijd discrete eigenschappen zijn

Het hele ja/neen dilemma gaat nu niet meteen op voor alle kenmerken en in veel gevallen kan dit bepaald worden door een samenloop van verschillende genen of omgevingsinvloeden en dergelijke of bijvoorbeeld inhiberende of activerende genen. De oefeningen die ge op school maakt zijn bijna altijd van het discrete type (slechts 2 mogelijkheden en bepaald door 1 gen), maar zo simpel is het normaal allemaal niet vrees ik.

Kepa

Legacy Member
de kleur van de ogen wordt bepaald door de relatieve hoeveelheid melanocyten in in het stroma van de iris. De gepigmenteerde cellen elimineren licht in het oog en verminderen schittering. Een klein aantal melanine geeft een licht blauwe kleur, terwijl een groot aantal een donkebruine kleur veroorzaakt. Hoeveelheden ertussenin geven dus combinaties, van donkerder blauw tot groenachtig tot lichtbruin.
Als uw ouders dus blauwe ogen hebben is de kans groot dat je ook blauwe ogen zult krijgen (tenzij de reden van hun lichte ogen vb bij een fout ligt van melanine aanmaak ofzo)...Er zijn genen die de hoeveelheid melanine sterk verhogen, en andere die amper iets toevoegen. Uw oogkleur is dan een samenloop van de genen (en mogelijke fouten in uw lichaam) zover ik me herinner....

WarBlade

Legacy Member
Ah euhm... Iets met worteltjes eten denk ik ! :unsure:

Maar daar worden uw oogjes donker van denk ik aangezien alle konijntjes die ik al gezien heb meestal donkere oogjes hebben... :)

aXl_

Legacy Member
voor zover ik me herinner gaat het bij de oogkleur om een bepaald aantal genen die elkaar versterken. Hoe meer je er hebt van *** hoe feller blauw je ogen zijn of hoe donkerder bruin ze worden. Daardoor kun je ook tussenschakeringen hebben zoals groen en kleuren daartussen.

Deze uitleg zal wel niet geheel correct zijn maar ik meen me te herinneren dat het toch iets in die richting was :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan