Archief - vraag aan mede wo2 freaks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pvt Martin

Legacy Member
ik weet niet of dit de goeie plaats is om te posten maar vermits wereldoorlog 2
historie toch een soort van "hobby" is voor mij...
(ben hier al lang, maar is toch 1ste post)

ik weet da wa ik nu ga vragen moeilijk is maar misschien dak sjans heb en op iemand stoot die mij kan helpen. vragen kan nooit kwaad dacht ik zo. :D

kheb een vraag aan al diegenen die zich ook verdiepen in de tweede wereldoorlog:

ik probeer een anekdote te vervolledigen over de bevrijding van mijn gemeente (wezembeek oppem). Ik weet al welke britse divisie hier eerst arriveerde (Guard armoured division) maar ik zoek nog welk duits luchtafweeronderdeel er tussen wezembeek en sterrebeek (zaventem) gestationeerd was.
ik weet dat de "3./ gemischte flakabteilung 402" rond de luchthave van melsbroek opgesteld stond en dat de "1./ schweres flakabteiling 553" hier ook ergens opgesteld stond al kan ik uit verslagen van de plaatselijke "gepensoineerdenbond" dat geen van deze 2 het onderdeel is dat ik zoek.

Is hier een of anderen held da dit misschien weet of toevallig een plaatsje weet waar ik dit misschien kan vinde?

Atrox

Legacy Member
Ge zoekt dus de Duitse eenheid die uw stad bezette?

Gaat es naar de plaatselijke bibliotheek of naar uw stadsarchief. Daar zult ge zeker en vast iets vinden. Zo heb ik het ook gedaan :)

(113th Cavalry :bow: )

Wover

Legacy Member
pietje frietje zei:
Of ga naar Duitsland en vraag eens rond.

Dan moet ge het toch wel heel vriendelijk vragen en hopen dat ge ni met stenen bekogeld wordt vrees ik :p.

De hele oorlog ligt daar nog erg gevoelig denk ik.

amdr

Legacy Member
Ik keur het niet goed wat ze hebben gedaan maar ik vind het wel...knap. Zou dat ook graag wel eens weten welke mensen er hier vroeger hebben rondgelopen en gestreden in WO2 :)

Atrox

Legacy Member
amdr zei:
Ik keur het niet goed wat ze hebben gedaan maar ik vind het wel...knap. Zou dat ook graag wel eens weten welke mensen er hier vroeger hebben rondgelopen en gestreden in WO2 :)

Noord-België is bevrijd geweest door de Britten en Canadezen, dus hoogstwaarschijnlijk een van die eenheden.

Trouwens, van wikipedia:

Brasschaat heeft een rijk militair verleden waar nu nog altijd sporen van zijn te zien: de antitankgracht, het Fort van Brasschaat, het Kamp van Brasschaat, het Klein en het Groot Schietveld, de vele bunkers, ...

Rond 1912 werden in het noorden van de gemeente het Fort van Brasschaat en de Schans van Driehoek gebouwd, als onderdeel van de Stelling van Antwerpen. Het fort werd later, tussen 1937 en 1939, verbonden met de buurforten in Kapellen en 's-Gravenwezel door de Antitankgracht, om Antwerpen te verdedigen tegen vijandelijke tanks.

@TS: ge kunt ook gespecialiseerde forums aflopen :)

Mako

Legacy Member
Atrox zei:
Brasschaat heeft een rijk militair verleden waar nu nog altijd sporen van zijn te zien: de antitankgracht, het Fort van Brasschaat, het Kamp van Brasschaat, het Klein en het Groot Schietveld, de vele bunkers, ...

Rond 1912 werden in het noorden van de gemeente het Fort van Brasschaat en de Schans van Driehoek gebouwd, als onderdeel van de Stelling van Antwerpen. Het fort werd later, tussen 1937 en 1939, verbonden met de buurforten in Kapellen en 's-Gravenwezel door de Antitankgracht, om Antwerpen te verdedigen tegen vijandelijke tanks.

yep, ons school (sint-michielscollege) is zelfs nog een nazi-hoofdkwartier geweest (en kdenk ook van de geallieerden, want der zijn 2 V2's op ons school gedropt tegen het einde van de oorlog :p ). Der zijn foto's van onze paters van toen met nazi-soldaten enzo. Wel chique...

Atrox

Legacy Member
Mako zei:
yep, ons school (sint-michielscollege) is zelfs nog een nazi-hoofdkwartier geweest (en kdenk ook van de geallieerden, want der zijn 2 V2's op ons school gedropt tegen het einde van de oorlog :p ). Der zijn foto's van onze paters van toen met nazi-soldaten enzo. Wel chique...

Die V2 "buzz bombs" waren zo onstabiel als iets en meestal vielen ze neer waar het niet moest.
Mijn grootvader hoorde die hier vaak overvliegen om dan ineens te stoppen met zoemen. Dat was het moment dat hij neerviel :)

pietje frietje

Legacy Member
Niet ver van mijn huis hier in Deinze is er een hoge uitkijkpost waar Keizer Wilhem I himself nog is geweest. Wel eerste wereldoorlog, maar kom...

Solid Q

Legacy Member
Mooi initiatief !

Weet iemand wie mijn gemeente (Kortessem) zou kunnen bevrijd hebben ?

Ik weet wel dat de nabij gelegen stad Tongeren is bevrijd door een colonne zwarten. De duitsers wisten van hun komst en hadden de bevolking toen "gewaarschuwd" voor de gevaarlijke (zwarte) amerikaan, bleek dat veel mensen op't moment van de bevrijding niet naar buiten durven komen en zelfs de appelsienen die ze uitdeelden eerst niet wilden aanpakken omdat het zwarten waren (wel erg voor die mannen:) )

De andere gemeente Wellen hierlangs is wel bevrijd door een blanke colonne amerikanen , men opa ging der als kind altijd chocolade halen op het dorpsplein


Hier is een hele handige link : dit forum zit vol met WWII zotten, echt ik dacht dat ik er iets vanaf wist maar die zijn echt geweldig (zitten er veel die zelfs peter zijn van een WWII graf die ze zelf poetsen en onderhouden, ook zijn er mooie filmpjes en foto's te vinden ! )

http://forum.wo2.nl/index.php

pietje frietje

Legacy Member
'k Heb ook een foto van een Schots-Canadees soldaat die mijn stad heeft bevrijd.

Atrox

Legacy Member
Solid Q zei:
Mooi initiatief !

Weet iemand wie mijn gemeente (Kortessem) zou kunnen bevrijd hebben ?

Ik weet wel dat de nabij gelegen stad Tongeren is bevrijd door een colonne zwarten. De duitsers wisten van hun komst en hadden de bevolking toen "gewaarschuwd" voor de gevaarlijke (zwarte) amerikaan, bleek dat veel mensen op't moment van de bevrijding niet naar buiten durven komen en zelfs de appelsienen die ze uitdeelden eerst niet wilden aanpakken omdat het zwarten waren (wel erg voor die mannen:) )

De andere gemeente Wellen hierlangs is wel bevrijd door een blanke colonne amerikanen , men opa ging der als kind altijd chocolade halen op het dorpsplein


Hier is een hele handige link : dit forum zit vol met WWII zotten, echt ik dacht dat ik er iets vanaf wist maar die zijn echt geweldig (zitten er veel die zelfs peter zijn van een WWII graf die ze zelf poetsen en onderhouden, ook zijn er mooie filmpjes en foto's te vinden ! )

http://forum.wo2.nl/index.php

XIX Corps, 14 September 1944:

258th Field Artillery Group (Motorized) - Cortessen
258th Field Artillery Battalion (155-mm Gun) (Self-Propelled) - Cortessen

Bron: http://members.home.nl/alasoe/fusa_station_list_no_25.htm

Ze hebben nog gevochten in Kortessem, had daar ooit iets over gelezen, maar vind het niet terug ...

Wat betreft die zwarte soldaten, mijn bompa heeft die toen gezien. De mensen hadden idd schrik van die, maar het was dan ook de eerste keer in hun leven dat ze een zwarte zagen ...

Mandes

Legacy Member
Solid Q zei:
Ik weet wel dat de nabij gelegen stad Tongeren is bevrijd door een colonne zwarten. De duitsers wisten van hun komst en hadden de bevolking toen "gewaarschuwd" voor de gevaarlijke (zwarte) amerikaan, bleek dat veel mensen op't moment van de bevrijding niet naar buiten durven komen en zelfs de appelsienen die ze uitdeelden eerst niet wilden aanpakken omdat het zwarten waren (wel erg voor die mannen:) )

Ow hhahaha ik ben van Tongeren maar dat wist ik totaal niet. Is wel hilarisch om te horen :) dat moet ik voort vertellen aan mn kameraden hier :]
Tongeren toch :niceone:

Solid Q

Legacy Member
Atrox zei:
XIX Corps, 14 September 1944:

258th Field Artillery Group (Motorized) - Cortessen
258th Field Artillery Battalion (155-mm Gun) (Self-Propelled) - Cortessen

Bron: http://members.home.nl/alasoe/fusa_station_list_no_25.htm

Ze hebben nog gevochten in Kortessem, had daar ooit iets over gelezen, maar vind het niet terug ...

Wat betreft die zwarte soldaten, mijn bompa heeft die toen gezien. De mensen hadden idd schrik van die, maar het was dan ook de eerste keer in hun leven dat ze een zwarte zagen ...

wauw zalig ! :) mmm eens verder zoeken of ze idd hevig gevochten hebben hier in Kortessem

virox

Legacy Member
Roeselare is bevrijdt geweest door de 1ste Poolse Panserdivisie :woohoo:

dr.salt

Legacy Member
Atrox zei:
Noord-België is bevrijd geweest door de Britten en Canadezen, dus hoogstwaarschijnlijk een van die eenheden.

Trouwens, van wikipedia:

Brasschaat heeft een rijk militair verleden waar nu nog altijd sporen van zijn te zien: de antitankgracht, het Fort van Brasschaat, het Kamp van Brasschaat, het Klein en het Groot Schietveld, de vele bunkers, ...

Rond 1912 werden in het noorden van de gemeente het Fort van Brasschaat en de Schans van Driehoek gebouwd, als onderdeel van de Stelling van Antwerpen. Het fort werd later, tussen 1937 en 1939, verbonden met de buurforten in Kapellen en 's-Gravenwezel door de Antitankgracht, om Antwerpen te verdedigen tegen vijandelijke tanks.

@TS: ge kunt ook gespecialiseerde forums aflopen :)


oe thx leuk om te weten :D

in da fort gingen wij vroeger soldaatje spelen :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan