Archief - Vermogen motor bepalen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[HBV]-=DEVEL=-

Legacy Member
Beste mensen,

Binnenkort zou ik graag een elektrisch projectiescherm maken. Maar daarvoor heb ik dus een motor nodig. De vraag is natuurlijk hoe krachtig/sterk moet deze motor zijn. Dus vroeg ik me af of er geen formule bestaat (die bestaat ofc maar ben het vergeten :$) waarmee je het vermogen van je motor kan bepalen afhankelijk van het gewicht dat dient verplaatst (opgerold) te worden.

Dus ik heb het gewicht(N)van mijn doek, dat over 2 punten verdeeld is (aangezien ik 2 lagers zou gebruiken).

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, indien niet laat dan maar iets weten!

Alvast bedankt!

mvg, Keires

_DKsissor_

Legacy Member
ik weet dat P= U*I² maar om zo bij kilogram uit te komen mmm echt geen idee :( sorry

crazyman2

Legacy Member
Ik zou zeggen W=F.S/2
En dan P=W/t

Maar dat het werkt is iets anders :D

kristofvv

Legacy Member
Beste,

Volgens mij kan u dit berekenen in een aantal eenvoudige stappen.

1) De kracht bepalen die de motor minstens moet overwinnen om uw scherm op te rollen:

F = m.g (m, massa in kg; g valversnelling 10 m/s²)

2) Bepalen welk vermogen je nodig hebt:

Als ik me goed kan herinneren kon je het vermogen berekenen door deze formule:

P = F.v (F, de berkende kracht, v de snelheid waarmee je wilt dat het scherm oprolt in m/s)

Ik denk dat dit het is...

crazyman2

Legacy Member
g is wel 9,81 m/s² om exact te zijn :o

Maar voor de rest klopt het wel.

kristofvv

Legacy Member
crazyman2 zei:
g is wel 9,81 m/s² om exact te zijn :o

Maar voor de rest klopt het wel.

Inderdaad, maar de fout die je maakt met zo'n systeem is toch verwaarloosbaar...

En anders kunnen we ook nog zo gaan beginnen om EXACT te zijn: ;)


Plaats Valversnelling (m/s2)
Evenaar 9,780
Keerkringen 9,788
Benelux 9,812
Pool 9,832

Alle jah, maakt niet zoveel uit :)

[HBV]-=DEVEL=-

Legacy Member
hmm ik denk dat je gelijk hebt kristofvv, thnx alot!

kristofvv

Legacy Member
Ik wil er toch nog rap iets aan toevoegen:

Je moet ook nog rekening houden met het rendement. Het vermogen dat ik heb berekend is het mechanisch vermogen. Dit mechanische vermogen wordt geleverd door elektrisch vermogen. Theoretisch zijn er geen verliezen en is het mechanische vermogen gelijk aan het elektrische vermogen (motorvermogen dus). Maar in de praktijk moet je toch nog 20 % elektrisch vermogen bijrekenen op je mechanisch vermogen omwille van de verliezen tussen elektrisch P en mechanisch P.

Bontus

Legacy Member
courante elektromotoren hebben een rendement van 85 procent, op het kentekenplaatje van het motor staat het elektrisch rendement (afgenomen vermogen), niet het benodigde mechanische vermogen.
Dus als je via de formule van kristofvv het nodige vermogen gaat berekenen moet je nog delen door 0,85 en een motor zoeken die een vermogen heeft groter dan de dan bekomen waarde.
(motoren voor huishoudelijk gebruik kunnen perfect overbelasting weerstaan, ze nemen dan gewoon meer stroom op)

R|Jonas

Legacy Member
inderdaad Pmach = F * v of = M * w
en dan delen door 0.85 of 0.80

Dit is uiteraard wel enkel voor het stationair gedrag en houdt geen rekening met eventuele versnellingen of vertragingen. Maar indien deze slechts gering optreden zal de overbelastbaarheid van de motor dit wel opvangen. Zoniet moet je traagheidmomenten beginnen berekenen.

Gonzo the Great

Legacy Member
rekenen met vermogens, allemaal mooi in theorie, maar volgens mij nog steeds een wilde gok...
Volgens mij kijk je in dit geval veel beter naar het koppel in Nm dat de motor moet aankunnen. De belangrijkste factoren zijn:

D = de diameter van de rollen waarop je gaat oprollen (pas op, die varieert onderweg) in meter
G = het gewicht van je scherm in Newton
R = eventuele reductieverhouding tussen en as en motor (vb 1/10 of 1/50)

Nodige Koppel (Nm) = R * G * D/2 + wrijvingskoppel

Als je doek aan de zijkanten veel wrijving heeft door scheef te gaan ofzo bij het oprollen, dan is het best dat je het nodige koppel eerst MEET, gewoon door een momentsleutel op de as te zetten, en zien hoeveel koppel je nodig hebt op de as. Heb je geen momentsleutel, kan je dat nog steeds uittesten: lichte stok loodrecht op as monteren, en zien welk gewicht op welke afstand je nodig hebt om de as te verdraaien.

Dat koppel moet je toch weten, om de minimum dikte van je as te weten en misschien het type van "veiligheidskoppeling" te kiezen, die voorkomt dat alles stukgetrokken wordt als je scherm ergens vastloopt.
Let wel, het koppel dat een motor kan leveren, verandert meestal voor elk toerental. Kijk daarvoor naar de koppel-toerenkaraktristiek van het type motor dat je gebruikt. (servo, DC-motor, AC-motor...)


Kies de motor dus op koppel en toerental, en kies tegelijk de beste verhouding voor eventueel reductiekast of overbrenging. (dus reken eerst uit hoeveel mm verplaatsing 1 toer aan de motor je geeft, om je snelheid in te schatten voor elke verhouding)

Sertu

Legacy Member
rammsein zei:
ik weet dat P= U*I² maar om zo bij kilogram uit te komen mmm echt geen idee :( sorry

P=UI niet UI² :naughty:

In het geval van volledig sinusoïdale wisselspanning mogen de rms waarden ingevuld worden om het gemiddeld vermogen te bekomen. In het geval van piekwaarden wordt het dan (nog steeds voor ideale sinusoïdale belasting):

P=UI/2

Maar dat terzijde.

Tis idd gewoon F.V of T.omega. En dan rekening houden met mechanische, elektrische ed rendementen, verlies in de lagers ed.


En dan nog over het feit dat het koppel verandert met het toerental: Voor het ideale geval of indien je in een beperkt werkingsgebied werkt kan je dat als benadering nemen.
T_1/T_2 = n_2/n_1 bv bij 10rpm 10kNm , bij 25rpm 4kNm

Suicide Monkey

Legacy Member
Om je het gemakkelijk te maken zou je kunnen kijken voor zo'n motor die ze gebruiken bij rolluiken. Zo heb je direct iets die stevig genoeg en vrij compact is. Als je wil kan je dan ook nog met een afstandsbediening werken zodat je niet uit je zetel moet komen :p

[HBV]-=DEVEL=-

Legacy Member
Thnx folks!

Ok zo te zien moet ik nog met veel rekening houden. Misschien zou het ook beter zijn dat ik langs beide kanten een motor zet? Maar dan moeten deze wel synchroon draaien. En zo'n rolluik motor? Waar koop je dat? En wat is de prijs daarvan? (als prijs meevalt, kan ik dat eventueel gebruiken, maar indien niet jah, het gewicht van een doek is niet zo zwaar als een rolluik hé. Dus zo'n zware motor heb ik niet nodig :) )

Sertu

Legacy Member
2 motoren syncroon laten draaien lijkt me gevaarlijk. Als het niet volledig syncroon is krijg je een extra wringingskoppel op je as. En voor nen doek te laten zakken zal ene motor wel meer als genoeg zijn ze :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan