Archief - Verloren gegane technologie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Phil

Legacy Member
Hallo,

Ik vroeg me af of er eigenlijk in de geschiedenis technologieën (hoe schrijft ge dat? Damn, m'n Nederlands gaat er hier op achteruit...) zijn geweest die nu verloren zijn gegaan? Dus dat we weten dat ze bestonden, maar dat we niet meer weten hoe het te reproduceren...



(bvb in het Star Wars universum hebt ge de Holocron. Een Technologie die vroeger bestond, maar nu verloren is gegaan. Ik vroeg me af of er gelijkaardige zaken zijn in de echte geschiedenis)

Crashtestdummy

Legacy Member
de techniek om piramiden te bouwen hebben ze nog niet gevonden hoe ze het deden vroeger denk ik (niet de manier waarop maar de structuur van de piramide)

ist zoiets dat ge zoekt? :unsure:

Sebek

Legacy Member
Ik raad je ten sterkste aan om eens wat documentaires te zoeken, gaande over Nikola Tesla. De uitvindingen die door hem zijn bedacht waren zo ver gevorderd voor zijn tijd, dat ze nu zelfs als futuristisch worden beschouwd.

Hij had onder andere een methode gevonden om elektriciteit draadloos te transporteren (jawel, draadloze energietransport), dit gebeurde door de elektriciteit op verschillende frequenties te verzenden naar de apparaten (je kan het niet beter vergelijken als radiogolven die naar een radio worden verzonden).

Ook had hij een apparaat gemaakt die zichzelf volledig van stroom voorzag (hoe dit precies werkte is onduidelijk).


Er zijn talloze uitvindingen van Nikola Tesla die de wereld veel verbeterd zouden hebben, maar die vergeten (of achtergehouden) zijn, om financiële redenen.

Op google video moet je maar eens naar wat documentaires zoeken over Tesla, je zal versteld staan. :niceone:


korte biografie: Nikola Tesla

PureFun

Legacy Member
http://en.wikipedia.org/wiki/Phaistos_Disc , alhoewel mss niet toepasselijk.
Dichter bij huis denk ik aan een vorm van speelgoed productie uit hout. Een grote 'ring' van hout werd bewerkt tot een bepaalde vorm, vervolgens werden er doorsneden/schijfjes uit gesneden en hadden deze de vorm van een paard. Dacht gelezen te hebben dat ze nog steeds niet ontdekt hebben hoe ze in die tijd dat maakten. Juiste benaming ontsnapt me.

Cygnus-ß °|X1|°

Legacy Member
Sebek zei:
Ik raad je ten sterkste aan om eens wat documentaires te zoeken, gaande over Nikola Tesla. De uitvindingen die door hem zijn bedacht waren zo ver gevorderd voor zijn tijd, dat ze nu zelfs als futuristisch worden beschouwd.

Hij had onder andere een methode gevonden om elektriciteit draadloos te transporteren (jawel, draadloze energietransport), dit gebeurde door de elektriciteit op verschillende frequenties te verzenden naar de apparaten (je kan het niet beter vergelijken als radiogolven die naar een radio worden verzonden).

Ook had hij een apparaat gemaakt die zichzelf volledig van stroom voorzag (hoe dit precies werkte is onduidelijk).


Er zijn talloze uitvindingen van Nikola Tesla die de wereld veel verbeterd zouden hebben, maar die vergeten (of achtergehouden) zijn, om financiële redenen.

Op google video moet je maar eens naar wat documentaires zoeken over Tesla, je zal versteld staan. :niceone:


korte biografie: Nikola Tesla

electriciteit draadloos transporteren lukt momenteel al heb ik laatst gelezen.

[ JO ]

Legacy Member
off topic:
als de klemtoon om de 'ie' ligt is het technologieën..
indien niet, is het technologiën
het is dus volgens mij: technologiën

Don't shoot me if I'm wrong..

Tyfius

Legacy Member
Sebek zei:
Ook had hij een apparaat gemaakt die zichzelf volledig van stroom voorzag (hoe dit precies werkte is onduidelijk).
Komt dat niet neer op het begrip Perpetual Motion?
Dat zou wel tof zijn, aangezien niemand er tot nu toe in geslaagd is aan te tonen of het effectief mogelijk is, gezien onze geringe kennis van de laws of nature and physics.

vinh

Legacy Member
http://www.youtube.com/watch?v=pTiiblwwLPk&mode=related&search=

Tesla op youtube. Boeiende docu!
Over energie voor iedereen uit "de lucht". Ik vond het alvast boeiend! Alleen spijtig dat ze op het einde meer aandacht besteden aan het "ultieme" vernietigingswapen van Tesla. Het deel van elektriciteit draadloos overbrengen en elektriciteit uit de ioniserende laag (is dit juist?) van de aarde is interessant.

DiDoria

Legacy Member
Sebek zei:
Ik raad je ten sterkste aan om eens wat documentaires te zoeken, gaande over Nikola Tesla. De uitvindingen die door hem zijn bedacht waren zo ver gevorderd voor zijn tijd, dat ze nu zelfs als futuristisch worden beschouwd.

Hij had onder andere een methode gevonden om elektriciteit draadloos te transporteren (jawel, draadloze energietransport), dit gebeurde door de elektriciteit op verschillende frequenties te verzenden naar de apparaten (je kan het niet beter vergelijken als radiogolven die naar een radio worden verzonden).

Ook had hij een apparaat gemaakt die zichzelf volledig van stroom voorzag (hoe dit precies werkte is onduidelijk).


Er zijn talloze uitvindingen van Nikola Tesla die de wereld veel verbeterd zouden hebben, maar die vergeten (of achtergehouden) zijn, om financiële redenen.

Op google video moet je maar eens naar wat documentaires zoeken over Tesla, je zal versteld staan. :niceone:


korte biografie: Nikola Tesla

Draadloos energie overbrengen kan nu ook al hoor. Er is de technologie om met zonnepanelen in de ruimte de energie naar de aarder te brengen d.m.v. microgolven.

Andere dingen zijn:
- In egypte zijn er vazen gemaakt met boren die de snelheid hebben van hypermoderne boren nu.
- Wie heeft en hoe is de sfinx gemaakt :)
- Hoe en waarom zijn de nazca lijnen gemaakt (of voor wat)
- met wat konden de sumëriers weten dat er 10 planeten waren
enz...

*edit*
Oké het is al vermeld :p hier

democracy02

Legacy Member
als iemand gratis energie uitvind, dan betekent dit dat al die mensen die massaal geld verdienen met olie & kernenergie en dergelijke.... hun inkomsten verliezen.

volgens mij gaan velen onder hen da nie zomaar laten gebeuren, en als iemand gratis energie uitvind...
zullen ze daar vlug een stokje tussen steken.

tgc_9012

Legacy Member
democracy02 zei:
als iemand gratis energie uitvind, dan betekent dit dat al die mensen die massaal geld verdienen met olie & kernenergie en dergelijke.... hun inkomsten verliezen.

volgens mij gaan velen onder hen da nie zomaar laten gebeuren, en als iemand gratis energie uitvind...
zullen ze daar vlug een stokje tussen steken.
Als kernfusie mogelijk en betaalbaar wordt zullen zij (olie/aardagas) ook hun positie verliezen.
btw: hij vindt uit...

DA_MadAce

Legacy Member
Er zijn (misschien) die al enekele keren ondekt zijn. Sommige bronnen spreken van een primitieve stoommachine in Carthago, maar die is begraven geweest door de Romeinse Senaat omdat de uitwerking van dit concept de slavenhandel zou schaden.
Dan is er nog de kathedraal van Antwerpen, waarvan men nu niet echt meer weet hoe die in elkaar steekt. Dat ding staat daar zonder mortel...
Tesla is inderdaad zo'n mysteria.
Dan zijn er ook technologieën die nooit helemaal zijn ontwikkeld.
Denk maar aan het oh zo vreemde Caspian Sea Monster dat op een uniek principe werkt.

Of technologie die verneukt is geweest om economische belangen te dienen... Back to 1978.

democracy02

Legacy Member
tgc_9012 zei:
Als kernfusie mogelijk en betaalbaar wordt zullen zij (olie/aardagas) ook hun positie verliezen.
ze kunnen nie alles tegenhouden, maar betaalbaar is nog altijd een groot verschil met gratis.
de prijs van kernfusie-energie kan kunstmatig hoog worden gehouden, gratis energie niet.
btw: hij vindt uit...
1337 :bow:

tgc_9012

Legacy Member
democracy02 zei:
ze kunnen nie alles tegenhouden, maar betaalbaar is nog altijd een groot verschil met gratis.
de prijs van kernfusie-energie kan ook kunstmatig hoog worden gehouden.

1337 :bow:
qft maar kernfusie is al een stuk haalbaarder toch.

tgc_9012

Legacy Member
DiDoria zei:
- Hoe en waarom zijn de nazca lijnen gemaakt (of voor wat)
Kheb es een documentaire gezien daarover en in die docu heeft men één van die tekeningen perfect nagemaakt zonder het gebruik van moderne technologie, dus het is mogelijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan