Archief - Ventilator: Op u richten of naar het raam toe?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skoran

Legacy Member
Ahoi,

Het warme weer en de blokperiode zijn er weer dus zitten we lekker binnen met een ventilator :p

Nu hoor ik van sommige mensen dat ge best uw raam openzet en uw ventilator naar buiten toe richt. Op die manier wordt de warme lucht van binnen naar buiten geblazen en kan de warme lucht van buiten ook niet naar binnen.

Klopt dit? Of is het toch verfrissender om de ventilator op mij te richten?

metaphore

Legacy Member
bij mij staat die naar buiten gericht, maar das enkel om de rook naar buiten te blazen. Als het echt te warm wordt, ramen dicht, zilverpapier dertegen plakken (aan buitenkant) en gewoon ventilator op u laten blazen.
Da blijft het beste imo :)

Die warme lucht komt zowizo toch nog binnen als ge die op het raam richt zenne .

R|Jonas

Legacy Member
uw kamer in zijn geheel zal koeler worden dankzij het venster maar ge zelf zult koeler worden als uw ventilator recht op u gericht staat

loeli

Legacy Member
Als het echt goed weer is buiten doe ik meestal mijn rol af ^^
en van de warmte heb ik meestal geen last, ander zet ik blazerken op ^^

Preske

Legacy Member
ik zette de ventilator zodanig dat hij juistekes niet op mij blaast, maar ik wel het genot heb van de koelte.

ik heb nu airco, daarmee doe ik het zelfde

Chalk

Legacy Member
Ik zet een reflecteerend ding voor mijn raam, zo zilver. en ik plak het aan de BUITENKANT vast.. dan komt er geen warmte binnen + gordijnen houden ook nog een deeltje tegen
+ ventilator die in het rond staan
EN het beste van al: pc aflaten :) (die geef enorm veel warmte..)

mathieu

Legacy Member
Skoran zei:
Ahoi,

Het warme weer en de blokperiode zijn er weer dus zitten we lekker binnen met een ventilator :p

Nu hoor ik van sommige mensen dat ge best uw raam openzet en uw ventilator naar buiten toe richt. Op die manier wordt de warme lucht van binnen naar buiten geblazen en kan de warme lucht van buiten ook niet naar binnen.

Klopt dit? Of is het toch verfrissender om de ventilator op mij te richten?

het beste is om diene ventilator op u te richten omdat da de verdamping van u zweet bevorderd, en als zweet verdamp voert da warmte af, alsek mijnen les fysica van int middelbaar nog herinner :p

128MB

Legacy Member
Ik heb altijd mijn raam open als ik thuis ben, 's morgens, 's nachts... Altijd!

't leuke is dat ik nooit zon heb aan de achterkant vant appartement :)
Altijd schaduw, in de zomer is het altijd fris en in de winter altijd warm.

metaphore

Legacy Member
Mja maar heel den tijd ne ventilator op uwe kop...
daar wordt ge zo zot van als iets :)

Ik richt dieje ook altijd juist boven mij zodatik maar een beetje wind voel :p

Kermit

Legacy Member
ben ik nu de enige die nog gewoon met zijn trui aan zit binnen? ik heb het helemaal niet te warm :-s

deathsythe

Legacy Member
richt em maar naar buiten, want anders kunde een mega ombetante valling krijgen...

kspreek uit ervaring :p, mijn pc werd in de zomer te warm, dus had ik er steeds een ventilator opgericht, maar dat blaasde dus ook steeds deels op mij, en jah, na een tijdje in de zomer, zo een zware hoest... echt irritant...

Garmir

Legacy Member
ComputerVISTA zei:

= niet zo gezond als je denkt.

Een airco pakt het water uit de lucht weg... en al die andere zooi hier over.



Maarjah.

En over die blazer, is idde goed dat je de blazer naar buiten richt maar dan moet je de rest van je raam kunnen afdekken dat zo geen warme lucht binnen komt.

Nuja, wanneer je een blazer op u richt heb je misschien dat genot van dat tochtje, maar je kan er nog eens een stijve nek van krijgen ook :)

Bontus

Legacy Member
a) Het is toch niet zo warm?
b) Een ventilator verwarmt de kamer op twee manieren, door de lucht meer energie te geven en door de elektromotor. Het koeleffect komt door meer lucht over uw huid heen te sturen dan je zou verkrijgen in een windstille kamer. Feitelijk dus het aandeel van convectie verhogen.
Uw ventilator naar buiten richten zou al direct één van de twee positieve effecten teniet doen en kunt ge dus best vermijden. Wat je wel best kan doen is je ventilator aan het open raam zetten en in uw richting laten blazen.
Voor een verhoogd koeleffect ben je goed met zo'n watervernevelaar waarmee je je hoofd/armen/benen/... kan benevelen. Als je echt wil afkoelen moet je op die manier alcohol over jezelf sproeien.
Onderschat ook de warmteontwikkeling van een 3tal lampen in je kamer niet, als je kan, opteer dan voor één goede hallogeen bureaulamp.

Bontus

Legacy Member
Gelijk voor op de ruiten te spuiten, maar dan met water.

(ge kunt het ook kopen in spuitbussen van Vitel)

sneax

Legacy Member
Ik vind het best een draaiende ventilotor (zo van links naar rechts) die zo gericht is dat ik nooit rechtstreeks in de 'straal' zit. Niet dat ik het ooit gebruik, ik zweet snel, ik heb snel 'te warm' maar ik vind dat niet erg, ik vind die warmte tof.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan