Archief - Valt dit fysisch te verklaren?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thin Liz

Legacy Member
Ik had het er overlaatst over met iemand :

Neem 2 exact dezelfde metalen bollen. Schiet ze met dezelfde kracht af in een hoek van 45 graden vanop de grond, met dat verschil dat één bol draait tegen een hoge snelheid en de andere niet. Wat je gaat zien: de bol die draait kom verder terecht dan de bol die niet draait.

Hoe komt dit? :)

KULeest

Legacy Member
mmm, eeft dit niets maken met het feit da de bal die gaat ronddraaien al een beginsnelheid heeft... :p

Cakeman

Legacy Member
Zou dat niets te maken hebben met de luchtweerstand ofzo? Ik zou denken dat de bol die snel draait (in de juiste richting dan wel) minder wrijving ondervindt van de lucht.

Pure gok :)

Thin Liz

Legacy Member
Beginsnelheid? Je schiet die toch af met dezelfde kracht, volgens mij is de beginsnelheid dezelfde...

den Acid Burn

Legacy Member
doordat die ene bol aan hoge snelheid rond zen eigen as draait gaat die minder weerstand hebben met de grond i guess

Parnakra

Legacy Member
Door de draaiing heeft de lucht inderdaad minder 'grip' op de bal, waardoor er minder luchtweerstand is.

Toepassing zie je bij golf: wanneer men de bal ver wil krijgen (bij het begin van een hole, bv.) gaat men zorgen dat de bal een bepaalde spin krijg (afhankelijk van de gewenste richting kiest men voor een verschillende spin). Een golfbal heeft trouwens van die putjes om de luchtweerstand nóg meer te verminderen.

Hellrabbit

Legacy Member
Hogere snelheid van beweging zorgt er toch voor dat er een snellere luchtstroming langs uw bal stroomt

snelheid van stroming is omgekeerd evenredig met druk, dus uw bal ondervindt minder luchtdruk

KULeest zei:
Ik dacht dat de horizontale afstand van een projectiel (bij symmetrie):

afstand = ((beginsnelheid)^2 * sin(2 * 45°)) / g) was :p

kzou dus zegge da alleen maar die beginsnelheid anders kan zijn :p


Dat is allemaal goed en wel als er geen wrijving met de lucht is :)

Thin Liz

Legacy Member
Je zegt 'hogere snelheid van beweging' , komt dit overeen met hogere snelheid van asdraaiing? Want de beginsnelheid van beide ballen is toch dezelfde?

chosen1

Legacy Member
kzal proberen om uit te leggen hoe het zit! (gebruik uw vinger om het wa grafisch voor te stellen :p )

dus ge hebt een bal die wegschiet en die draait rond rijn (pak ma horizontale) as! dan kan die in 2 verschillende richtingen draaien (illustreer met uw vingers :p)

als de bal met zijn bovenkant naar u toe draait (dus bovenste vinger komt naar u toe) dan zal die bal zich afstoten in de lucht waardoor hij hoger gaat kunnen gaan want hij wrijft met de lucht aan de bovenkant van de bal!

stel dat de bal naar de andere kant zou draaien dan denk ik dat die bal vlugger naar beneden zou gaan aangezien hij zichzelf naar beneden trekt?

correct me if I'm wrong

guRuh

Legacy Member
Een draaiend object is stabieler in de lucht, en daardoor houdt het zijn baan beter aan.

Gooi eens met ne rugby: als ge die rond zijn as laat draaien vliegt die veel strakker.

Zelfde met die WK bal waar zoveel om te doen is: strak afstandschot gaan zwiepen, vrij trap met veel effect niet.

Chosen1: bullshit ;)
U begrip van "horizontale as" klopt al niet (=evenwijdig met de grond, maar dan hebt ge nog 360° he)

PureFun

Legacy Member
Een draaiende bal vliegt verder omdat deze niet alleen energie uit de rechtlijnige/normale bewegingssnelheid heeft maar ook nog een reserve van energie heeft door de draaiing. Pas wanneer deze 2 uitgeput zijn komt de bal tot stilstand. Aangezien 1 bal draait en de andere niet en normale beginsnelheid voor de 2 hetzelfde is, vliegt de draaiende het verst. Tot zover mijn amateur interpretatie die volledig verkeerd kan zijn :p

Hellrabbit

Legacy Member
guRuh zei:
Een draaiend object is stabieler in de lucht, en daardoor houdt het zijn baan beter aan.

Gooi eens met ne rugby: als ge die rond zijn as laat draaien vliegt die veel strakker.

Zelfde met die WK bal waar zoveel om te doen is: strak afstandschot gaan zwiepen, vrij trap met veel effect niet.

Chosen1: bullshit ;)
U begrip van "horizontale as" klopt al niet (=evenwijdig met de grond, maar dan hebt ge nog 360° he)


dat heeft te maken met behoud van impulsmomen en het in baan houden van voorwerpen, niet waarom die verder gaat vliegen

als gij ne gewonen bal afvuurt onder een hoek van 45° dan blijft die ook mooi in zijn baan hoor

Hellrabbit

Legacy Member
PureFun zei:
Een draaiende bal vliegt verder omdat deze niet alleen energie uit de rechtlijnige/normale bewegingssnelheid heeft maar ook nog een reserve van energie heeft door de draaiing. Pas wanneer deze 2 uitgeput zijn komt de bal tot stilstand. Aangezien 1 bal draait en de andere niet en normale beginsnelheid voor de 2 hetzelfde is, vliegt de draaiende het verst. Tot zover mijn amateur interpretatie die volledig verkeerd kan zijn :p

Die draaiende bal zal inderdaad meer energie bevatten dan die andere, maar die rotationele energie gaat uw bal op zich nie verder krijgen

edit: ik blijf er trouwens bij dat mijn verklaring juist is :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

dit is trouwens het effect dat ge dus ook krijgt bij normale spin (waar ge slechts 1 kant sneller laat draaien dan de andere)

Project Loony

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Die draaiende bal zal inderdaad meer energie bevatten dan die andere, maar die rotationele energie gaat uw bal op zich nie verder krijgen
Meh, ik mag gisteren dan wel Mechanica II geflest hebben, maar wat je hier zegt klopt niet helemaal. Heeft te maken met de Corioliskracht enzo, naar wat ik me er nog wel van herinner. :p

Een goed voorbeeld is de Powerball, waar je met pure rotatie ook een translatie-effect gaat creëren.

KIA_Killer

Legacy Member
Vergelijk het zoals bij het tennis, een bal zonder topspin gaat minder ver 'springen' dan een bal met topspin ;)

Hellrabbit

Legacy Member
Project Loony zei:
Meh, ik mag gisteren dan wel Mechanica II geflest hebben, maar wat je hier zegt klopt niet helemaal. Heeft te maken met de Corioliskracht enzo, naar wat ik me er nog wel van herinner. :p

Een goed voorbeeld is de Powerball, waar je met pure rotatie ook een translatie-effect gaat creëren.


zijde nu weer geflest?

Exorikos

Legacy Member
Parnakra zei:
Door de draaiing heeft de lucht inderdaad minder 'grip' op de bal, waardoor er minder luchtweerstand is.

Toepassing zie je bij golf: wanneer men de bal ver wil krijgen (bij het begin van een hole, bv.) gaat men zorgen dat de bal een bepaalde spin krijg (afhankelijk van de gewenste richting kiest men voor een verschillende spin). Een golfbal heeft trouwens van die putjes om de luchtweerstand nóg meer te verminderen.
Er zijn zelfs mensen bezig die proberen de 'ideale' golfbal te maken... Ooit eens gezien op Discovery Channel. (Man ik ben nog altijd pist dat ze DC vervangen hebben door WijfTV :xxxx)

Exorikos

Legacy Member
KIA_Killer zei:
Vergelijk het zoals bij het tennis, een bal zonder topspin gaat minder ver 'springen' dan een bal met topspin ;)
Een bal met topspin vliegt veel minder ver, dan een bal zonder topspin. Trust me I know :p Als je bij de opslag de bal slecht raakt en geen spin zet, vliegt hij recht de tribune in :D
Het verder opspringen van de ball heeft niks meer te maken met dit experiment.

guRuh

Legacy Member
KIA_Killer zei:
Vergelijk het zoals bij het tennis, een bal zonder topspin gaat minder ver 'springen' dan een bal met topspin ;)

Zever...

Boog is groter bij topspin...

Jeez wat een forum, iedereen gist hier maar een beetje (and I'm one of them)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan