Archief - Vakantiewerken vervroegd?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

josuwa

Legacy Member
Hoi,

Ik weet dat er véél threads hierover zijn enzovoorts... Maar toch is deze vraag anders , ik zal het even uitleggen.

Na school ging ik (zoals gewoonlijk) naar de fietsenrekken om uit de educatieve gevangenis te rijden , nuja tot mijn verbazing hoorde ik een klasgenoot vertellen dat hij al werk aan het zoeken is. Hij zegt dat de wet op vakantiewerk is 'vervroegd' : je zou nu kunnen werken in het jaar dat je 16 werd. Ikzelf word 28 september 15 dus wil ik graag vakantiewerk/weekendwerk doen , dus nu stel ik jullie de vraag : is dit mogelijk of is het zever wat die gast me verteld?

Groetjes,

Joos

Santa

Legacy Member
Ik heb ook gewerkt toen ik nog geen 16 was (ik werd dat jaar maar 1 oktober 16).
Is toch maar normaal dat ze rekening houden met je geboortejaar en niet met de exacte leeftijd die je hebt? :)

D-1337

Legacy Member
als ge 16 wordt is het legaal als je vakantie/weekendwerk hebt.
Maar n/o maar dat gaat als 15 jarige redelijk snel tegen vallen tenzij je iets erg leuk hebt.

gregory804

Legacy Member
Op vdab staat er dadde moogt werken vanaf 15, maar ik word binnen 3 maanden 16 en heb deze vakantie gezocht naar werk en ze struikelen daar echt wel over :sad:

Darth-Falcon

Legacy Member
het is altijd al het jaar dat je 16 word geweest, maar zeer veel werknemers staan niet te springen om -18 jarigen

chosen1

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
het is altijd al het jaar dat je 16 word geweest, maar zeer veel werknemers staan niet te springen om -18 jarigen

bwa als ge voor de grotere bedrijven met de slechtere jobs gaat zien wel ze :p

EmP

Legacy Member
ik mocht aan mijn 15 al werken (restaurant :() maar mocht geen geld ontvangen van klanten enz... (dno of het wettelijk niet mag maar ik heb het van nog gehoord)

aXl_

Legacy Member
ge moogt dan wel beginnen werken maar bij heel veel dingen waar ge gaat horen of ge er aan de slag kunt gaan ze u afschepen met "bij ons is de minimum leeftijd ..."

(zelfs mijn zus die bij de spar ging horen op haar 17de werd gezegd dat ze 18 moest zijn :wtf: )

Darth-Falcon

Legacy Member
chosen1 zei:
bwa als ge voor de grotere bedrijven met de slechtere jobs gaat zien wel ze :p

mja ma iedereen wilt alleen de goeie jobs he.

al zou het nie slecht zijn da 15 of 16 jarigen s een maand achter de lopenden band ofzo gaan staan, zoda ze al s gezien hebben wa hun job gaan zijn als ze nie hun best doen opt school

GhO$T

Legacy Member
Als 15 jarige mag je inderdaad wettelijk gezien beginnen werken in het jaar dat je 16 wordt waarschijnlijk, maar als je niet iemand kent waar je aan het werk kunt zal het wel heel moeilijk worden om ergens binnen te raken denk ik.

Nuja proberen kan nooit geen kwaad natuurlijk als je echt een job wilt.

Virz

Legacy Member
Als 15 jarige al bij colruyt aan de slag:) En was pas 4 maand 15

Kunlun

Legacy Member
EmP zei:
ik mocht aan mijn 15 al werken (restaurant :() maar mocht geen geld ontvangen van klanten enz... (dno of het wettelijk niet mag maar ik heb het van nog gehoord)


Ligt volgens mij niet aan de wet ... Het is sowieso beter voor het beeld en het imago van het restaurant ... Komt in mijn ogen wat raar over als je de rekening geeft aan een 15-jarige ... (n/o :p )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan