Archief - Uitleg bij filmpje blikseminslag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GaMe®

Legacy Member
Hallo

Op youtube heb ik een filmpje gevonden, waarbij een man aan een motorfiets werkt. Wanneer hij de motor aanraakt, slaat de bliksem zo'n 10 meter verder in op een ijzeren schouw. Op het einde van het filmpje legt hij uit waar de bliksem insloeg.
Toch zie je een vonk overslaan op zijn hand. De man zegt ook dat zijn schouder "geladen" voelt.
Kan iemand mij eens tegoei uitleggen wat er gebeurde? Sloeg de bliksem over op die motorfiets?

Bekijk het filmpje hier.


Dit filmpje is ook wel zot

Elavro

Legacy Member
2e filmke damn jong, das wel lucky
ik denk dat er bij dat eerste filmke iets die bliksem geleide naar de motorfiets, en dat zijn arm toch een goeie schok gehad heeft

Sertu

Legacy Member
optie1: wat ik denk is dat de bliksem een spanning induceerde in zijn motorfiets, dan dan overloeg naar zijn hand.

optie2: zijn motorfiets was met een elektriciteitskabel verbonden met die el. mast waar de bliksem insloeg. In dat geval zou deje gast geroosterd zijn.

optie3: tfilmke is fake

demon326

Legacy Member
GaMe® zei:
Hallo

Op youtube heb ik een filmpje gevonden, waarbij een man aan een motorfiets werkt. Wanneer hij de motor aanraakt, slaat de bliksem zo'n 10 meter verder in op een ijzeren schouw. Op het einde van het filmpje legt hij uit waar de bliksem insloeg.
Toch zie je een vonk overslaan op zijn hand. De man zegt ook dat zijn schouder "geladen" voelt.
Kan iemand mij eens tegoei uitleggen wat er gebeurde? Sloeg de bliksem over op die motorfiets?

Bekijk het filmpje hier.


Dit filmpje is ook wel zot

dammn die 2de heeft pas geluk...

eerste filmke vind ik raar dat het gefilmd is:unsure:

Chickenlal

Legacy Member
benny zei:
dammn die 2de heeft pas geluk...

eerste filmke vind ik raar dat het gefilmd is:unsure:

da kunde van het tweede filmpke ook zeggen hé. Die was daar nu toevallig op die plaats aan het filmen.

En bij het eerste ook toevallig prolly, mss had hij wel juist een nieuwe camera die hij aan het testen was ofzo :p

Siana

Legacy Member
als ge een bliksem super goed kunt trekken is dat ook meestal geluk hebben hoor, want bliksem gaat zo rap.

Dus ik denk dat het 2de filmpje niet fake is, (want ik heb dat ook al proberen te doen, maar zonder resultaat) en dat 1ste filmpje kan wel echt gebeurd zijn...

mijn uitleg bij 1ste filmpje: bliksem werd geleid door de grond waardoor het een groot deel van zijn lading verliest, brommer staat wss in contact met een geleider die naar de grond gaat/ in de grond zit en daardoor komt er nog een relatief kleine lading via zijn brommer naar de man zelf.

ThunderHorn

Legacy Member
Ik heb dat ook al gehad.

Op een avond reed ik van bij mijn ex naar huis.
Het regende dat het niet normaal was, en het was serieus aan het onweren. Alle auto's reden met hun mistlichten aan, en ik met mijne koersfiets daartussen.

Ik vond dit veel te gevaarlijk, en heb dan besloten om een zijstraat te nemen, die door het veld naar huis ging. Terwijl ik daar reed, sloeg de bliksem naast me in op een boom.

Geloof het of niet, maar ik voelde een enorme schok, het werd even zwart voor men ogen, en ik werd kotsmisselijk. Ben dan tegen de gevel van het dichtsbijzijnde huis gaan staan, en heb daar gewacht tot ik me wat beter voelde.

In de fysica-les werd ons nochthans geleerd dat rubber geen stroom doorlaat. Maar geloof me vrij, ik was er echt niet goed van.

Greetz

slash

Legacy Member
bij 1ste filmke
alles wa daar rond zit word ook electrisch geladen (zijn poot staat op de grond)

hier in huis zijn ook al dingen kapot gegaan door bliksem die ewa verder is ingeslaan.

2de filmke is gewoon geluk hebben da ge daar staat te filme

bartnijs

Legacy Member
rubber laat wel stroom door als de spanning maar hoog genoeg is

1ste is fake want die kerl kan het nogal goed uitleggen nadien

maar het kan wel gebeuren want er is dan een enorme hoeveelheid lading in de buurt

killgore

Legacy Member
zelfs lucht geleid bij hoog genoege ionisatie graad (wat dus eigenlijk het principe is van een bliksem :p).

Gij kunt dus evengoed door de lucht geëlectrokuteerd zijn ze, als het echt vlak tegen u was.

Tweek

Legacy Member
ThunderHorn zei:
Het regende dat het niet normaal was, en het was serieus aan het onweren. Alle auto's reden met hun mistlichten aan, en ik met mijne koersfiets daartussen.

Geloof het of niet, maar ik voelde een enorme schok, het werd even zwart voor men ogen, en ik werd kotsmisselijk. Ben dan tegen de gevel van het dichtsbijzijnde huis gaan staan, en heb daar gewacht tot ik me wat beter voelde.

In de fysica-les werd ons nochthans geleerd dat rubber geen stroom doorlaat. Maar geloof me vrij, ik was er echt niet goed van.

Greetz


1) over het eerste filmke als ge kijkt ziede da heel die parking nat is , en dien zenne moto pikkel ook op natte steen staat , toevallig geleid water goed :p

bij u met uwe fiets net hetzelfde , ge zegt da het goed regende , da water loopt over uw rubberen banden en zo op de grond , weeral goede geleiding.

moest nu enkel het wegdekt nat zijn en niet uw banden tot aan de spaken , dan zoud ge vrij veilig zijn.

^MystiQ

Legacy Member
En da eerste filmpje.. Kheb er nogal wat bedenkingen bij, dat tweede filmpje is echter zo realistisch als het maar kan zijn. :)

Warlock

Legacy Member
hmm heb ook es zoiet meegemaakt
ben gewoon op de grond gevallen door die overweldigende knal nadat ik eerst ff was verblind door de flits

Pred

Legacy Member
Siana zei:
als ge een bliksem super goed kunt trekken is dat ook meestal geluk hebben hoor, want bliksem gaat zo rap.

Met een fototoestel? Sluitertijd zolang mogelijk instellen en dan op een statiefke zetten, zo kunt ge redelijk simpel bliksemfoto's trekken ( als ge op uw camera een lange sluitertijd kunt instellen)
Zo kunt ge zelfs meerdere bliksemschichten op ene foto krijgen!

Starrk

Legacy Member
Wat zit die in het 2e filmke in een onweer op zijn kletsnat dak te doen? (behalve filmen dan...)

128MB

Legacy Member
godverdomme ik zelf verschok me :oink: das echt om in uw broek te doen als ge zoiets meemaakt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan