Archief - Tong uitsteken bij concentratie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

koebeest

Legacy Member
Hoi,


Ik vraag me nu toch wel af waarom mensen zich bij een uiterste concentratie, neem nu bijvoorbeeld het steken van een draad in een naald, modelbouw of andere...; altijd hun tong zo een beetje uitsteken en daar zo wat op bijten. Heeft iemand een idee waarom mensen dat juist doen ?


Thx!

Koebeest

distinct

Legacy Member
koebeest zei:
Hoi,


Ik vraag me nu toch wel af waarom mensen zich bij een uiterste concentratie, neem nu bijvoorbeeld het steken van een draad in een naald, modelbouw of andere...; altijd hun toch zo een beetje uitsteken en daar zo wat op bijten. Heeft iemand een idee waarom mensen dat juist doen ?


Thx!

Koebeest
denk dat dat van persoon tot persoon afhangt. ik doe dat bv nooit, ken er nog die dat nooit doen. andere dan weer wel :p

Snake

Legacy Member
As ik uiterst geconcentreerd ben zet ik mijn tanden keihard op elkaar. Ook bij stress of frustratie "bijt" ik op mijn tanden infeite.

viewer

Legacy Member
geweldig interessante vraag. Kdoe het zelf niet (toch niet dak er weet van heb), maar het is kennelijk een soort van tik. En het gekke is nog dat heel veel kleine kinderen dat doen (en op latere leeftijd dat wa afleren), dus oftewel een aangeleerde tick oftewel een soort van (genetisch doorgegevenhersen) reflex, ik gok op reflex.

Het gekke aan die reflex is natuurlijk dat die kennelijk geen enkel nut heeft.

Time

Legacy Member
Een soms verwaarloosd maar belangrijk lichaamsdeel bij meditatie is de tong. De tong staat in directe relatie met concentratie, denk maar hoe mensen automatisch hun tong lichtjes uitsteken als ze een draad door het oog van een naald proberen te halen. Kinderen in concentratie, bv. bij het noteren van een dictee, steken altijd onbewust hun tong uit.
Bij een goede ademhaling zul je merken dat de tong bij het inhaleren via de neus zich zachtjes tegen het gehemelte drukt. Bij het exhaleren door mond zal de tong zich automatisch losmaken en ontspannen.
http://www.midgaard.be/topics/Wellness/Meditatie/zitten03.htm

koebeest

Legacy Member
Ja ok ,da weten we dan. Maar geeft het een soort van chemische stof vrij in de hersenen ofzo. Want het moet toch iets van nut hebben, anders zouden we hiet niet doen? Of moet toch ergens vandaan komen...

Time

Legacy Member
Waarom kijken sommige mensen steevast naar boven of beneden bij het nadenken? Heeft ook geen nut, maar bijna iedereen doet het.

Gentille

Legacy Member
Vroeger tijdens het voetballen beet ik altijd op tong om een hard schot te plaatsen :p. Nadat ik eens te veel kracht had gezet en te hard had gebeten was het wel gedaan :lol:

Dakantochnie

Legacy Member
Ik doe altijd mijn ogen dicht als ik over iets hard moet nadenken.

metaphore

Legacy Member
dakantochnie zei:
Ik doe altijd mijn ogen dicht als ik over iets hard moet nadenken.

andere impulsen afsluiten :p

Ofwel gewoon een aangeleerde gewoonte om te laten merken aan andere dat ge aant denken bent. Ik merk toch ook dak als ik tijdens een examen ff moet dneken op een bijvraag dat niet verbaal laat merken dat ik aant denken ben :)
(wat imo beter is dan zeggen 'wacht zenne, kweet het, maar wacht éh' zo hoorde ik er vorige maandag een zitten :) komt schraal over)

stijn87

Legacy Member
Time^- zei:
Waarom kijken sommige mensen steevast naar boven of beneden bij het nadenken? Heeft ook geen nut, maar bijna iedereen doet het.

Heeft dat niet als nut dat je minder snel wordt afgeleid door andere dingen in de omgeving. Als je je ogen sluit zie je niks rondom je en dat verhoogt volgens mij toch de concentratie

zipke

Legacy Member
Time^- zei:
Waarom kijken sommige mensen steevast naar boven of beneden bij het nadenken? Heeft ook geen nut, maar bijna iedereen doet het.
Toen ik over de vraag van koebeest aan het nadenken was keek ik spontaan naar boven. Ik ben dus een beetje geschrokken van uw vraag. :D

Het valt me wel op dat er "daarboven" geen afleiding was van bv. de tv. De/het heldere witte muur/plafond leidt mij niet af. Vandaar dus. De grond is ook een egaal oppervlak. Ik denk dat mensen vooral naar ergens kijken waar er niets gebeurt. Plafond/grond. Ze gaan dus niet naar de grond kijken als er onder hun voeten 2 honden aan het vechten zijn, dan kijken ze naar ergens anders. (Rustigere plek).

Me dunkt.

EternalSilence

Legacy Member
interresant, zo een vraag zou in 'hoe? zo!' moeten komen.

ik steeds zelf ook altijd onbewust mijn tong uit (en bijt er soms op) als ik mij voor iets zwaar moet concentreren.

weird..
en ik denk wel dat alles een nut heeft, zoals time^- zegt, van naar beneden kijken bij het nadenken.

miss omdat wnnr je naar de grond kijkt, je niet zo snel zal afgeleid zijn, aangezien er toch niets gebeurd, en ze zich dus beter kunnen concentreren.

edit: dus in de aard dat zipke zegt

Marly

Legacy Member
ook iets in dezelfde zin is bvb bij vele kleine kinderen, wanneer ze knippen met de schaar, dat hun mond open en toegaat op het ritme van het knippen.

Moet daar maar eens op letten, is wel funny.

AeroFury

Legacy Member
Marly zei:
ook iets in dezelfde zin is bvb bij vele kleine kinderen, wanneer ze knippen met de schaar, dat hun mond open en toegaat op het ritme van het knippen.

Moet daar maar eens op letten, is wel funny.

Bij mij is da nog azo :(

JeanPerrier

Legacy Member
alsek op een examen ofzo over iets moe nadenken kijkek altijd naar voor. totdak besef dak het aan het doen ben en vergeet wa dak aant pijzen was wa da wel klote is

tynoesj

Legacy Member
Time^- zei:
Waarom kijken sommige mensen steevast naar boven of beneden bij het nadenken? Heeft ook geen nut, maar bijna iedereen doet het.
Dan zie je niet wat er rondom je gebeurd en kan je je beter concentreren omdat je enkel lucht/vloer ziet?

Starrk

Legacy Member
Na een examen heb ik altijd een nieuwe balpen nodig want die is steevast kapot gebeten :(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan