Archief - Toeval

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fr3aK

Legacy Member
"Het toeval kan worden gezien als het voorkomen van gebeurtenissen waarvoor geen rationele oorzaak te vinden is." - Wikipedia

Daarjuist dus iets vrij raar gehoord, iets dat m'n moeder de vrijdag heeft meegemaakt, lang verhaal maar de moeite waard:
Mijn moeder doet aan huis party's gelijk Tupperware maar dan met textiel, vrijdag is ze bij iemand gaan werken waarvan ze de afspraak vorig jaar heeft gemaakt, tijdens het maken van die afspraak schrijft ze het GSM-nummer van die klant op in haar agenda. Diezelfde vrijdag voor ze vertrekt belt ze naar de GSM-nummer van die klant om te checken of ze de afspraak niet vergeten is, ze belt naar de GSM-nummer die ze vorig jaar heeft opgeschreven en komt terecht bij ne zekeren Stefaan, dus niet bij de klant, ze probeert dus opnieuw met die GSM-nummer uit haar agenda en komt weer terecht bij die Stefaan. Tijdens die oproep herkent die Stefaan ons moeder en vice versa. Nu blijkt dat die Stefaan den donderdag met mijn moeder heeft staan praten in een café in Mechelen. Het rare is, hoe komt die nummer in mijn moeder haar agenda bij de gegevens van die klant? Diezelfde vrijdag vraagt ze dus opnieuw die nummer aan die klant en vraagt haar of ze van nummer is veranderd het afgelopen jaar, die klant was niet veranderd van nummer en gaf haar nummer opnieuw mee, deze verschilde enorm hard van die andere. Ik heb daarjuist zelf gecheckt met de nummer die ze gebeld heeft en degene die in haar agenda staat bij de gegevens van die klant en het komt overeen.

Heeft er al iemand zo'n dingen meegemaakt? Ik bedoel niet de kleine subtiele toevallen maar eerder van die flagrante dingen waar je totaal geen rationeel antwoord op kan vinden.

Alvast bedankt!

sneax

Legacy Member
gewoon toeval eh :) dit is mijn theorie:
- neem een potentieel 'toeval' dat kan gebeuren, bv. dat met die nummers, stel dat de kans dat da gebeurd 1/10 000 000 (of 1/heel veel)
- bedenk nu hoeveel toevaligheden er zo kunnen zijn, ge kunt er makkelijk 10 000 000 bedenken of zelfs nog meer (heel veel) (*)

de kans dat er toevaligheden gebeuren is dus heel veel/heel veel - dus het verwondert mij ni da zulke dingen gebeuren

(*)(die fles hier valt en ze land nét op het dopsel en blijft staan, mijn pc valt uit nét als ik op submit duw en kmag alles opnieuw typen, ik type een nr verkeerd in in de telefoon en ik kom bij een bekende terecht, ik kijk nr buiten en zie net iemand bekend passeren, ik kijk naar boven en zie nét dan 3 vallende sterren meteen na elkaar ... ge kunt blijven blijven doorgaan)

*Bios*

Legacy Member
idd ik ga akkoord met sneax

heb ook al dikwijls over dingen gedroomd die den dag derna uitkomen maar ook da is toeval :)

Disa

Legacy Member
Wat is er zo speciaal? Uw moeder heeft gewoon het nummer van die Stefaan omgewisselt met die van haar klant? of heb ik het verkeerd? :s

GhO$T

Legacy Member
Disa zei:
Wat is er zo speciaal? Uw moeder heeft gewoon het nummer van die Stefaan omgewisselt met die van haar klant? of heb ik het verkeerd? :s
De nummer stond al van vorig jaar in haar agenda, terwijl ze den dude (eigenaar van het nummer) pas enkele dagen kent.

Freaky toeval, maar tblijft toeval eh :) .

KoenDK

Legacy Member
het is toch normaal dat je paar keer per jaar iets toevallig meemaakt?
anders moet je maar eens denken aan alle andere minuten in uw leven waar er geen toeval aanwezig was

nee nee, hier is geen mysterieuze kracht bezig or whatsoever :D

Cazzz

Legacy Member
Toeval is een moderne god om zulke onverklaarbare dingen toch een naam te kunnen geven. Geloof er niet in tbh.

Cazzz

Legacy Member
faith, noodlot, alles gebeurt met een reden :p kan er geen naam op plakken

NeoGeo

Legacy Member
Cazzz zei:
faith, noodlot, alles gebeurt met een reden :p kan er geen naam op plakken

Dat lijkt me een modernere god te zijn dan toeval hoor.

Vergewis je er wel van dat dingen die 'toevallig' gebeuren ook een oorzaak hebben, alleen kennen wij die (nog) niet.

sneax

Legacy Member
Cazzz zei:
faith, noodlot, alles gebeurt met een reden :p kan er geen naam op plakken

gij noemt toeval een god en 'fait, noodlot' vind ge dan geen god? 'faith' is anders wel 'geloof' ... ge spreekt uw eigen tegen

'toeval' is iets rationeel en heb ik in mijn eerste post (ik neem toch aan begrijpelijk) uitgelegd, als ge het op die manier bekijkt vind ik dat het ni zo moeilijk is om te snappen dat deze dingen gebeuren

het 'lot' (dat als er iets gebeurd, het zo moest gebeuren), daar geloof ik ni in

^MystiQ

Legacy Member
Over een jaar is uw moeder samen met die stefaan, het lot bracht hen nu al samen, kzou mij maar rap zorgen maken :unsure:

Cazzz

Legacy Member
sneax zei:
gij noemt toeval een god en 'fait, noodlot' vind ge dan geen god?

'faith' is anders wel 'geloof' ... ge spreekt uw eigen tegen

toeval baseert zich op rationeel kansgebeuren en is alles behalve een god

het 'lot' en 'tja, tis dat het zo moest zijn' en van die dingen, da vind ik onnozel, das eerder naar een 'god' zoeken, in iets geloven dat verklaard dat sommige dingen gebeuren zodat ge er niet meer hoeft over na te denken

en da vind ik het mooie daaraan, keep it simple :p Mja, ge hebt wel gelijk da ik me daar tegen spreek. Maar ja, zo kun je het idd ook bezien!

Hmgrwngd

Legacy Member
sneax zei:
het 'lot' (dat als er iets gebeurd, het zo moest gebeuren), daar geloof ik ni in

Jij bent dan op de hoogte van de oneindige alternatieve toekomsten die voorkomen doordat iets niet gebeurd is wat normaal gezien wel gebeurd was? :p

"Bestaat toeval" en "bestaat vrije wil" zijn vragen die niet op te lossen zijn IMO.
Vooral niet door dat zogezegde rationele intellect btw.

Timmos

Legacy Member
wel een straf verhaal ma kom, misschien heeft die Stefaan zijn nummer aan uw ma gegeven, en was ze overweldigd door zijn verschijning, en heeft ze daarom per ongeluk zijn nummer gebeld, zijnde in een droom over knappe venten :p

sneax

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Jij bent dan op de hoogte van de oneindige alternatieve toekomsten die voorkomen doordat iets niet gebeurd is wat normaal gezien wel gebeurd was? :p

"Bestaat toeval" en "bestaat vrije wil" zijn vragen die niet op te lossen zijn IMO.
Vooral niet door dat zogezegde rationele intellect btw.

nee ik wil gewoon zeggen dat ik niet geloof in dat sommige dingen voorbestemd zijn alsof het zo moest gebeuren door een hogere macht

ik geloof in het feit dat dingen die weinig kans hebben om te gebeuren toch 'vaak' voorkomen omdat er oneindig dingen zijn met een kleine kans om te gebeuren en dus zal er één van die dingen wel gebeuren

das al :)

DA_MadAce

Legacy Member
Blijkbaar leven we niet in een determinalistisch universum, dus toeval bestaat. Vrije wil is natuurlijk een illusie.

spaflesss

Legacy Member
*Bios* zei:
idd ik ga akkoord met sneax

heb ook al dikwijls over dingen gedroomd die den dag derna uitkomen maar ook da is toeval :)


Dromen dat de dag erna uitkomen hebben te maken met een foutje in de hersenen waar ge visuele informatie aanziet als een herinnering. Ge denkt maw dat ge dat al is gezien hebt, maar eigenlijk houd je jezelf voor de gek.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan