Archief - Studierichting: Muziek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
kheb een algemeen vraagsje voor iedereen die deze richting volgt.

Wat kan je verwachten in deze richting?
Is het moeilijk voor een beginneling?
Hoe gaat alles te werk ivm publieke optredens.

maxdevis

Legacy Member
ik veronderstel op hogeschool niveau?
klassiek, jazz, kleinkunst, rock,...?
wat noem jij een beginneling?

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
kbedoel eigenlijk voor het derde graad, sorry vergeten te vermelden.
dus in het 5de, 6de middelbaar.

uhm beginneling iets van toch 2 jaar intensief bezig met muziek...

maxdevis

Legacy Member
heb zelf 3 jaar in de kunsthumaniora gezeten in het lemmensinstituut.
en je moet zowieso een ingangsproef doen (daar toch), dus je moet er al eerst binnengeraken.
Normaal denk ik dat ze minstens een L4 niveau verwachten.

en dan,
mja, in het vijfde binnenkomen geeft natuurlijk wel wat achterstand. Zeker voor notenleer, harmonie en muziekanalyse.
Maar als je hard werkt is het niet onhaalbaar.

Wat bedoel je met
"Hoe gaat alles te werk ivm publieke optredens."?

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
kheb hier een paar informatie blaadjes gekregen van het clb centrum.

Er staat tussen dat er ook sprake is van publieke optredens.

maxdevis

Legacy Member
aah,
ik begrijp het denk ik

ik spreek natuurlijk alleen voor de school waar ik naartoe ben geweest:
wij moesten een aantal keer per jaar wat concerten doen met het schoolorkest, koor of het uitvoeren van cantates van de hogeschoolopleiding.
maar daar hoef je niet van wakker te liggen.

wat speel je?

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
ik speel gitaar en op het moment ook nog eens piano lessen erbij.

voor die harmonieen en muziekanalyse en dergelijke zal het niet zozeer een grote probleem zijn. Ik zing ook en had vroeger nog in een kerkkoor gezeten.

En voor het moment maak ik gebruik van het programma Earmaster pro.
Zoals de titel doet vermoeden heeft het te maken met het ontwikkelen van je gehoor, het herkennen van noten, akkoorden, harmonieen, en dergelijke...

maxdevis

Legacy Member
[-AoLP-]Linkin;7904237 zei:
voor die harmonieen en muziekanalyse en dergelijke zal het niet zozeer een grote probleem zijn. Ik zing ook en had vroeger nog in een kerkkoor gezeten.

harmonie heeft eigenlijk niet super veel met zingen te maken.
Ze geven je bv een bas of een sopraan-lijn en dan moet jij de andere stemmen schrijven.
Maar je begint natuurlijk bij het begin als je pas begint. Het gaat gewoon wat sneller dan moest je in het 3e of het 4e beginnen.
Muziekanalyse gaat over het lezen en interpreteren van grotere partituren. Thema's bespreken, terugvinden, modulaties interpreteren, ...

je zal denk ik het meest moeten oefenen voor notenleer.
als je wilt, geef ik je wel eens een voorbeeld.


ik zou zeggen, doe ingangsproef en kijk dan verder.
welke scholen zijn er nog? brussel en gent?
nog?
als je naar leuven komt, moet je wel op internaat als je niet in Vlaams-Brabant woont.

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
ja ik ben van plan om in brussel te gaan.

inderdaad mijn grootste probleem vormt notenleer.

kheb ook eens gelezen dat je ook de bouw van instrumenten moet kennen.
Is dat zo?
Niet dat het erg is, want het interesseert me namelijk ook.


edit: thx alvast voor de antwoorden, als ik nog vragen heb stel ik ze vanavond, aangezien ik nu moet vertrekken naar school...

Towlie

Legacy Member
Waarom gaat eigenlijk iemand naar zo'n muziekschool?
Wat kan je doen als je daar bent afgestudeerd?

Vintage Hifi

Legacy Member
Towlie zei:
Waarom gaat eigenlijk iemand naar zo'n muziekschool?
Wat kan je doen als je daar bent afgestudeerd?
Professioneel muzikant (ook freelance), componist, geluidstechnieker, etc etc, richtingen genoeg, hoor. :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Professioneel muzikant (ook freelance), componist, geluidstechnieker, etc etc, richtingen genoeg, hoor. :)

Geluidstechnieker ben je enkel als je ervaring hebt, zoniet ben je kabelsleper eerste klas :p

In ik versta niet wat instrumenten bespelen te maken heeft met klank afregelen.



En je zegt 'richtingen genoeg' spijtig genoeg geldt dat niet voor klanktechnieker :'(

Vintage Hifi

Legacy Member
Geluidstechnieker als in een studio, bij film/tvopname, etc... niet live. Die opleidingsonderdelen zoals "Muziekanalyse" hebben alles te maken met klank begrijpen en afregelen.

Ze droppen u heus niet gewoon achter één instrument voor x-aantal jaar, hoor, bij zo een muziekschool. :p

ComputerVISTA

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Geluidstechnieker als in een studio, bij film/tvopname, etc... niet live. Die opleidingsonderdelen zoals "Muziekanalyse" hebben alles te maken met klank begrijpen en afregelen.

Ze droppen u heus niet gewoon achter één instrument voor x-aantal jaar, hoor, bij zo een muziekschool. :p

Ah, 'k hoop het want anders zijt ge niks waard en weet ge niet eens wat welk toestel doet... laat staan ze kunnen aansluiten ^^

maxdevis

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Die opleidingsonderdelen zoals "Muziekanalyse" hebben alles te maken met klank begrijpen en afregelen.


je bedoelt geluidsanalyse.

muziekanalyse is, bij mijn weten toch, partituren en dergelijke analyseren

Vintage Hifi

Legacy Member
maxdevis zei:
je bedoelt geluidsanalyse.

muziekanalyse is, bij mijn weten toch, partituren en dergelijke analyseren
Ow ja, sorry, die bedoel ik, inderdaad. :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Allemaal 1 pot nat, 't worden uiteindelijk toch allemaal luchttrillingen :unsure:

maxdevis

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Allemaal 1 pot nat, 't worden uiteindelijk toch allemaal luchttrillingen :unsure:

ja maar het één bespreekt kunst, het andere bespreekt techniek

ComputerVISTA

Legacy Member
maxdevis zei:
ja maar het één bespreekt kunst, het andere bespreekt techniek

'k Was maar aan't zeveren he... Imo studeer je of voor muziekant, of voor klanktechnieker, dat je op z'n minst 1 van de 2 deftig kan. Later kan je nog altijd een mix van de 2 gaan doen.

1 ding is zeker, zonder een greintje gevoel voor... kom je in geen van de 2 ver.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan