Archief - Studeren+werken -> belastingen ???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Arifiene

Legacy Member
Reddyfreddy zei:
Ok, bedankt voor de info.

Juli-Augustus stond ik ingeschreven als jobstudent.
En vanaf nu als werkstudent. (nu kan je wel niet meer omschakelen)

Dus moet gewoon onder m'n 250 uur per kwartaal blijven ? en onder de 5300 euro per jaar ... ?

Man man, ze maken het toch nie gemakkelijk é, voor iemand die veel wilt werke ;)

Euhm ok, dream on...
Het exacte bedrag weet ik niet, maar het is iets van een €2500 netto. Als je wil rekening houden met àlle factoren dus.

DSK

Legacy Member
ff 't één en 't ander opgezocht:
De 3 vormen waaronder je kan werken als student
======================================================
studentenjob tijdens de zomer

RSZ bedraagt 2,5 % van je brutoloon

Voorwaarden:
- werkt tijdens de maanden juli, augustus en/of september
- max. 23 dagen onder contract tijdens die periode
- met een studentencontract
- tussen 1/01 en 30/06 niet meer dan 23 dagen hebt gewerkt.

studentenjob tijdens het schooljaar

RSZ bedraagt 4,5 % van je brutoloon

Voorwaarden:
- werkt tijdens de maanden januari, februari, maart, april, mei, juni, oktober, november en/of

december
- max. 23 dagen onder contract tijdens die periode
- met een studentencontract
- tussen 1/07 en 30/09 niet meer dan 23 dagen hebt gewerkt.

Werkstudent

RSZ bedraagt 13,07% van je brutoloon.

- Indien je in één van beide periodes meer dan 23 dagen hebt gewerkt.
- Geen recht meer op een tweede RSZ-vrije periode van 23 dagen.



Effect op belastingen van de ouders:
===========================================
Als jobstudent EN werkstudent mag je verdienen:
2-oudergezin: €2.610 + €2.170 (eerste schijf)
1-oudergezin: €3.770 + €2.170 (eerste schijf) - 80% van de alimentatie

Gevolgen indien je meer verdient:
-> niet meer fiscaal ten laste van je ouders en kunnen zij dus niet meer genieten van een belastingvermindering voor jou.

De belastingvermindering voor kinderen ten laste bestaat uit een verhoging van het belastingvrije gedeelte van het inkomen (5.940 EUR).

Effect op kinderbijslag van de ouders:
=============================================
studentenjob tijdens de zomer
Het recht op kinderbijslag voor het 3e kwartaal blijft steeds integraal behouden, ongeacht het aantal gewerkte uren of type contract.

Werkstudent of jobstudent tijdens het jaar
Je ouders behouden hun recht op kinderbijslag onder volgende voorwaarde:
- Niet meer dan 240 uur werken per kwartaal
- Alle uitbetaalde uren tellen mee, dus ook b.v. een feestdag die je hebt ontvangen.

Indien je meer dan 240 werkt, stopt de kinderbijslag vanaf de maand waarin de grens is overschrevden

Er is geen recht op kinderbijslag in zomervakantie indien het recht op kinderbijslag verloren werd voor deze periode.

CelebreX

Legacy Member
Gelukkig dat deze thread bestaat :)

Nu heb ik een vraag...
Heb niet zo lang geleden een vast studenten contract gekregen
Dus ik val onder de categorie Werkstudent...
Nu mijn vraag is;
Ik werk elke vrijdag (nachtshift 18.00h-02.00h) en zondag (14.00h-22.00h)
Ik werk dus ook alle zondagen...maar deze dag is dubbel betaald voor mij...
Dus mijn loon verdubbelt.
Verdubbelen mijn 8 werk uren dan ook zondag?
Zoja, dan zit ik overdreven zwaar over die 240 uren per kwartaal...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan