Archief - "Stadscomputers" voor de bevolking?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xuod

Legacy Member
Halloo

Nouja, m'n titel is misschien niet echt duidelijk maar het gaat dus over het volgende, als ik me niet vergis had ik een tijdje geleden op de VRT gezien(ik denk op de "zevende dag" ofzo) over een project dat ze in Antwerpen(of in heel Belgie) gingen inlassen waarbij de bevolking een standaardcomputer aan een redelijke prijs zou kunnen kopen.
De reden hiervan is zodat ieder gezin in Antwerpen(of Belgie) in een bezit zou zijn van een computer en zeker in deze tijd is dat geen overbodige luxe meer.

Deze computers zouden ook een jaar gratis internet verbinding met zich meebrengen.

Ik vraag me dus af, of dit project al van start is? Indien wel, welke stappen moet je dan ondernemen om hiervoor in aanmerking te komen.
Klopt het verder over die "1 jaar gratis internetverbinding" of niet?

Mvg, hartelijk bedankt ;)

Radiance

Legacy Member
Er is het zogenaamde "Internet voor iedereen" project, het idee zijnde dat je in één keer een pc/laptop koopt samen met een jaar breedband internet (nuja dat zijn dan die beperkte abonnementjes bij Telenet / BGC) voor 850/1000 euro.
Je krijgt er meteen 2 (of is het nu 4) uren internet opleiding bij, en meestal ook deftige telefonische support.

De moeite ? Goh als je niet weet hoe het allemaal in mekaar zit zal dat zo slecht nog niet zijn als startpakket. Op 4 uur lessen kan je onmogelijk leren werken met een pc natuurlijk, maar het kan maar helpen.
De PC's zelf zijn uiteraard niets speciaal, goed om te surfen en office toestanden, gamen is uitgesloten.
De internet abonnementen, wederom goed om een paar keer in de week wat te chatten, e-mailen of iets opzoeken, regelmatig naar webcasts luisteren of grote files downloaden? vergeet het.
http://www.internetvooriedereen.be/

Overall : goed om ouderen of occasionele gebruikers op het internet te helpen, wie echt met internet & pc's wil bezig zijn zal al rap de beperkingen van het pakket ontdekken :) Ik zou het zeker niet kopen als je al internet hebt, dan kan je voor minder geld gelijkaardige pc's kopen en aanpassen naar wens.

Gavin

Legacy Member
"internet voor iedereen"

http://www.belgium.be/eportal/application?pageid=indexPage&navId=38747&languageParameter=nl_BE

"Tot 31 december kunt u een « internet voor iedereen »-pakket aankopen bestaande uit een vaste of draagbare pc, een breedband internetabonnment van één jaar, software, beveiligingssoftware, opleiding en een kaarlezer voor de elektronische identiteitskaart."

ik weet niet of het allemaal dezelfde paketten zijn, maar ik heb er ergens al eentje gezien van 850EUR dachtk

Wundagore

Legacy Member
2 verschillende pakketten

850 € voor de desktop, 999 voor de laptop

je krijgt met die aankoop de btw terug, 4 uur lessen en een 1 jaar telenet of belgacom
gaat dan om de comfortnet en adSL light respectievelijk.

dus je krijgt een pc voor 450 € ongeveer, de prestatie kan je dan ook wel inschatten.
je kan ook een zwaardere verbinding vragen bv de telenet expressnet en dan betaal je 19 € per maand dacht ik
bedrag lag daarrond

dus als je begint met pc 's is dit goed, al word je snel met de beperkingen geconfronteerd.
voor senioren ideaal.
voor mensen met een gezin totaal af te raden want die willen natuurlijk dat zoonlief zijn laatste nieuw spelleke wilt spelen op een pc van 450 € :ironic:

Susperia

Legacy Member
Die cpu's zijn voldoende voor mensen die gewoon wat willen surfen op het internet. Alhoewel ik toch wel vind dat er maar weinig geheugen in de pc's zit.

Santa

Legacy Member
Susperia zei:
Die cpu's zijn voldoende voor mensen die gewoon wat willen surfen op het internet. Alhoewel ik toch wel vind dat er maar weinig geheugen in de pc's zit.
Ale pee 1gig DDR op dieje laptop van Packard Bell :s

crimineels

Legacy Member
Osi` zei:
Waar zie je dat dan?
Mja, voor mensen die gewoon dingen doen, waarbij een PC niet echt van belang is, is het ook niet echt nodig, die moeten dan ook geen 800 EUR ofzo neerleggen voor een PC en wat internet en een cursus, maar voor de rest zullen ze er dan ook nooit iets aan hebben imo.
Maar toch een goeie stap in de richting imo. Iedereen kennismaken met de PC, waarvoor het kan dienen :niceone:

:ironic: waarom moet iemand, waarvoor een pc niet echt van belang is toch in godsnaam een PC hebben???
En dan na een jaar stiekem internetkosten gaan betalen omdat ze niet snappen dat ze dat ook gewoon kunnen opzeggen of dergelijke.
Als je je pc enkel voor emails en dergelijke gebruikt ga dan naar een Cybercafé. Maak daar dan wat reclame voor ofzo.. :doh:

Maar goed het is een initiatief he, mss levert het wel stemmen op ofzo.

Bubba

Legacy Member
crimineels zei:
:ironic: waarom moet iemand, waarvoor een pc niet echt van belang is toch in godsnaam een PC hebben???
En dan na een jaar stiekem internetkosten gaan betalen omdat ze niet snappen dat ze dat ook gewoon kunnen opzeggen of dergelijke.
Als je je pc enkel voor emails en dergelijke gebruikt ga dan naar een Cybercafé. Maak daar dan wat reclame voor ofzo.. :doh:

Maar goed het is een initiatief he, mss levert het wel stemmen op ofzo.

Evolutie misschien?

Tegenwoordig draait alles om computers en internet. Het is dan ook niet onbelangrijk dat iedereen tenminste zo goedkoop mogelijk mee kan gaan met de evolutie.

Je commentaar slaat overigens totaal niet op de quote die je gebruikt.

crimineels

Legacy Member
BuBbA zei:
Evolutie misschien?

Tegenwoordig draait alles om computers en internet. Het is dan ook niet onbelangrijk dat iedereen tenminste zo goedkoop mogelijk mee kan gaan met de evolutie.

Je commentaar slaat overigens totaal niet op de quote die je gebruikt.

Als alles dan toch om computers draait, leg mij dan maar is uit waarom os bomma een computer nodig heeft..
P.S. Vind een nuttig antwoord en ik ben overtuigd :bow:

Bubba

Legacy Member
crimineels zei:
Als alles dan toch om computers draait, leg mij dan maar is uit waarom os bomma een computer nodig heeft..
P.S. Vind een nuttig antwoord en ik ben overtuigd :bow:

Om gratis nieuwe recepten te ontdekken om voor u te koken...

De doelgroep van deze stunt is dan ook niet mensen als u bomma.

crimineels

Legacy Member
BuBbA zei:
Om gratis nieuwe recepten te ontdekken om voor u te koken...

De doelgroep van deze stunt is dan ook niet mensen als u bomma.

Tgaat dan ook ni om de doelgroep, ma over uw antwoord in de vorige post...
En btw, kben wel overtuigd zalle, os bomma kan zeker een recept ontdekken op internet, een spiegelei is al te moeilijk maja..:applause:

Bubba

Legacy Member
crimineels zei:
Tgaat dan ook ni om de doelgroep, ma over uw antwoord in de vorige post...
En btw, kben wel overtuigd zalle, os bomma kan zeker een recept ontdekken op internet, een spiegelei is al te moeilijk maja..:applause:

Ge snapt het precies ni helemaal hé.

Het is niet de bedoeling om iedereen een computer en internet te bezorgen. Het is de bedoeling om iedereen de MOGELIJKHEID te geven tot heb hebben van een computer met internet.

Voor sommige mensen is het moeilijk een computer te betalen laat staan een maandelijkse internet rekening. Daarom is dit initiatief wél een goed plan.

Quilombo

Legacy Member
850 euro .. :wtf:

da wordt in massa geproduceerd en nen desktop OM TE SURFEN kost 850?

ik kan ier bij tones nen deftige pc samenstellen voor 600 euro, wa zou dat geven als ge dat direct bij de fabrikanten kunt aankopen...

ok, die pc zal geen superleete games kunnen draaien, maar voor de rest zal diene perfect zijn werk doen

kom ze

waar gaat het eigenlijk via de overheid, voor 850 euro kunt ge bij nen deftige pc-winkel ook ne goeie pc kopen ze

wa zen de specs eigenlijk

Legatus

Legacy Member
goed idee.
goed voor de evolutie
soon zal internet gratis zijn 'incl in uw belastingen onder infrastructuur onderhoud'

Atticus Finch

Legacy Member
Goed voor de evolutie? Evolutie van wat .. ? Asociaal zijn ? Nog meer belasting op het netwerk ? Nog meer mensen die openstaan voor alle mogelijke vormen van scam/phishing/bankfraude ? Nog meer mensen met een onbeveiligd draadloos netwerk ?

sterke evolutie.

Evolutie is pas mogelijk als ze de mensen ook effectief leren werken met dat (overpriced) ding.

nevs38

Legacy Member
1 goeie raad... Blijf er van af.
Tis niks als miserie.
Deftige support? ook niet.
Die mensen worden van hot naar her gestuurd als ze problemen hebben.

Kurobu

Legacy Member
Atticus Finch zei:
Goed voor de evolutie? Evolutie van wat .. ? Asociaal zijn ? Nog meer belasting op het netwerk ? Nog meer mensen die openstaan voor alle mogelijke vormen van scam/phishing/bankfraude ? Nog meer mensen met een onbeveiligd draadloos netwerk ?

sterke evolutie.

Evolutie is pas mogelijk als ze de mensen ook effectief leren werken met dat (overpriced) ding.


het is toch al een stap in de goeie richting.
mensen die het minder breed hebben kunnen nu hun school gaande kinderen ook de kans geven om met de pc hun taken voor school en andere dingen te maken.
want zoals iedereen wel weet, is het al in enorm veel scholen verplicht om bepaalde taken met de pc te maken :)

Block

Legacy Member
Kurobu zei:
het is toch al een stap in de goeie richting.
mensen die het minder breed hebben kunnen nu hun school gaande kinderen ook de kans geven om met de pc hun taken voor school en andere dingen te maken.
want zoals iedereen wel weet, is het al in enorm veel scholen verplicht om bepaalde taken met de pc te maken :)

klopt, maar 850 euro is voor dergelijke gezinnen een immense berg geld. Wat eigenlijk in de meeste huishoudens zo zal zijn.

Voor 250 euro een simpele pc moet kunnen ...een gratis inbelverbinding moet kunnen... het is al zoveel keer gedaan, maar in Belgie geraken ze niet onder 850 euro, jammer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan