Archief - Spiegels in kubus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Schralen Barrie

Legacy Member
Als je ne holle kubus hebt met aan de binnenkant van de zijdes vier spiegels, hoe zit het dan met het licht daar binnenin ?

killgore

Legacy Member
4 spiegels?

3 spiegels geeft u een vrij perfecte reflectie weet ek (daarom dat autolampen zo kottekes hebben ...

pieta

Legacy Member
spiegels geven geen perfecte reflectie van het licht, stond da hier nie al ergens?
dahct dat het ging over oneindig licht kaatsen, maar omdat de spiegel nie perfect reflecteert, gaa dit niet...

killgore

Legacy Member
pieta zei:
spiegels geven geen perfecte reflectie van het licht, stond da hier nie al ergens?
dahct dat het ging over oneindig licht kaatsen, maar omdat de spiegel nie perfect reflecteert, gaa dit niet...

perfect reflecteren in zin van: straal evenwijdig met inkomende straal :p. excuses.

Zeta Reticula

Legacy Member
Schralen Barrie zei:
Als je ne holle kubus hebt met aan de binnenkant van de zijdes vier spiegels, hoe zit het dan met het licht daar binnenin ?
Je bedoelt zoals 2 spiegels die recht t.o.v. elkaar staan zodat ge beeld zich oneindig lijkt te herhalen?

Schralen Barrie

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Je bedoelt zoals 2 spiegels die recht t.o.v. elkaar staan zodat ge beeld zich oneindig lijkt te herhalen?

Ja .. En nee. Nie echt het beeld, gwn het licht zelf. Ja sorry, da's bitje slecht uitgelegd. Drie of vier spiegels, of die niet constant licht weerkaatsen, is er dan wel licht in de kubus ? Als er nu ook een spiegel op de bodem ofzo zou liggen ..

R|Jonas

Legacy Member
redelijk offtopic, maar dit doet mij denken aan een spiegelpaleis/doolhof. Spijtig genoeg zijn die doolhoven meestal van gewoon plexiglas. Zo echt volledig uit spiegels moet toch 100x moeilijker zijn

welp

Legacy Member
Probleem is al, hoe ga je je licht tussen die spiegels brengen?? Da moet loodrecht staan maar uw lichtbron zal dus zelf het licht verspreiden nadat het was teruggekeerd van de spiegel!
Ook reflecteert zo een spiegel niet 100% dus zal het licht ogenblikkelijk 'opgenomen' worden door de spiegels na x aantal reflecties, en aangezien het licht echt snel gaat...

Je moet dit trouwens ook in vacuum doen, anders ook weel verspreiding bij botsen met luchtmoleculen.

Schralen Barrie

Legacy Member
En als de kubus helemaal dicht is ? Dan is het gwn donker omdat er geen licht in kan ?

Dieleman_F

Legacy Member
Wel, in theorie is het mogelijk (dicit jongens en wetenschap)

In praktijk zijn er echter problemen:

Een kamer perfect vacuum krijgen, is zeer moeilijk (of zelf onmogelijk?).

Perfecte spiegels bestaan (nog?) niet, waardoor je dus sowieso je licht kwijt bent, ook al weerkaatst de spiegel voor 99.999%, licht gaat zo snel dat de pret vlug uit is.

En het probleem, hoe begin je het licht, je kan een spiegel laten ontsteken, maw de spiegel ook de lichtbron laten zijn in het begin (weeral dicit jongens en wetenschap :p)

Tot zover wat ik me van dat deel uit het boek heb onthouden.

Zeta Reticula

Legacy Member
Ja, maar beeld in de spiegel = licht. Anders zou je het beeld natuurlijk niet zien... Dus dan is het wel het principe van de spiegels die recht over elkaar hangen.

Volgens mij krijgen we in ideale omstandigheden (geen scattering, absorbtie enz...): relativistische effecten, waar eindigt dat licht e.d.? Maar daar weet ik nauwelijks iets van.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan