Archief - Servomotoren...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

joerynauwelaers

Legacy Member
Ik heb een vraag naar iedereen toe, mijn eindwerk gaat over servomotoren, maar ik vind bijna niets op internet vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Wat ik er dringend moet weten is de werking van de servomotor, hier heb ik het grootste probleem mee.

Voor zij die me kunnen helpen, alvast bedankt!

Groetjes, Joery

Spliffsnatcher

Legacy Member
internet staat vol met techniek, leer zoeken anders kom je er nooit

En als je alleen de werking gaat verklaren dan vermoed ik dat je u eindwerk al evengoed in de prullenbak kan smijten. Een servomotor is zo eenvoudig als een vislijn.

Echter als je de sturing apart gaat behandelen dansta je ergens. dus ofwel kies je voor een motorbespreking ofwel kies je voor de servowerking, maar zoiets als DE servomotor bestaat helemaal niet.

joerynauwelaers

Legacy Member
Dat weet ik ook wel, ik heb al nen hele hoop, maar de excacte werking kan ik echter niet vinden, wat ik wel heb, zijn de geversystemen, def., eig., versterker, etc...

Ik weet zelf ook wel da ik iets meer moet hebben hoor, en dat heb ik al, ik ben hier al enige tijd mee bezig en ik heb dus al aardig wat, maar zoals ik al zij... de effectieve werking kan ik nergens terugvinden.

En als het zo eenvoudig is, zou u het dan kunnen verklaren?

Thanks

Spliffsnatcher

Legacy Member
Aangezien ik een produkt ben van de werktuigtechnieken waarschijnlijk wel he ;).

Maar mijn excuses, het kwam over alsof je ff snel snel nog een eindwerkje in elkaar wilde knutselen.


Mijn voorstel: neem een basis servomotortje van een radiogestuurd voorwerp. Ofwel bespreek je het uitgebreid en minder diep. Dus vertrekkend vanaf radiosignaal,omzetter,sturing,actuator enz...
Ofwel bespreek je het dieper en zeg je van de versterker is een opamp of een ..... en dat zit elektronisch zo in elkaar.
Hangt allemaal af van het merk,type enz... Beste is gewoon een fabrikant contacteren. En duidelijk zijn met u vraag. Want was is de werking is nogal vrij vaag.


De effectieve werking is dus vrij eenvoudig. De servo functie bedient eigenlijk een standaard motor. Wat je dus bespreekt is de servo. En een servo is niet meer of minder dan een electronische regeling die afhangt van het type servo. Het basis model is bijvoorbeeld een proportioneel regelende versterking. Soms is dat gewoon een amp soms is dat zelfs met een software pakket achter.

poowy

Legacy Member
Hallo,

ik werk dus ook mee aan dit eindwerk en bedankt voor je reactie al maar we zouden eigelijk de werking van de motor zelf moeten weten. Dus zoiets als: we leggen een spanning aan en daardoor wordt er een magnetisch veld opgewekt enz...

joerynauwelaers

Legacy Member
dit is de motor die we rond januari zullen krijgen: sunchroonmotor CMP40S/KTY/RH1M/SM

De regelaar zou zijn: regelaar MOVIDRIVE MDX61B0005-5A3-4-0T* 8277346

devilface

Legacy Member
poowy zei:
Hallo,

ik werk dus ook mee aan dit eindwerk en bedankt voor je reactie al maar we zouden eigelijk de werking van de motor zelf moeten weten. Dus zoiets als: we leggen een spanning aan en daardoor wordt er een magnetisch veld opgewekt enz...

Dan zoek je de werking van een elektromotor en niet van een servomotor(ale ja ge moet iig beginnen met de werking van een elektromotor).

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor

Zeta Reticula

Legacy Member
Vraag eens wat meer uitleg aan uw professor/leraar. Blijkbaar weet jezelf nauwelijks over wat het gaat. Om te beginnen, zoals al gezegd, er bestaat niet iets als DE servomotor. Simpel gezegd een servomotor is een elektrische motor die makkelijk te besturen is voor allerlei complexe bewegingen (zoals bijvoorbeeld in een robot). En zo zijn er een hele hoop verschillende types...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan