Archief - ruimtevraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZERQ

Legacy Member
J3rry zei:
spijtig da ze National Geographic & Discovery Channel van de kabel hebben gesmeten :(

enkel nog via digitaal TV te bekijken wat niet echt gratis is

ik kijk elke dag naar NGC en ik heb gewone kabel :s

s.p.a.w.n.

Legacy Member
J3rry zei:
1) www.nasa.gov

2) momenteel is het zeer duur om de ruimte in te gaan
- verbruikt een paar miljoen liter waterstof per lancering
- stuwraketten die afgeworpen worden in zee die nadien zo goe als onbruikbaar zijn en moeten gerepareerd worden
- onderhoud & vervanging van hitteschild
- etc...

3) bemande ruimtevluchten is moeilijk omdat je min 2 jaar onderweg bent heen naar mars
en nog is 2 jaar om terug te keren
brandstof om op snelheid te komen & af te remmen is dan heel veel
zuurstof voor 4 jaar & eten & drinken zou zeker nodig zijn
4 jaar in gewichteloze toestand is nie echt gezond, uw beenderen beginnen te ontkalken
in theorie zou ge dan een heel groot schip nodig hebben met genoeg brandstof, eten, zuurstof
kunstmatige zwaartekracht, en zien da ge da allemaal nog van de grond krijgt
en het moet ook kunnen landen op de bestemming van de planeet zonder dat het opbrand in de atmosfeer :)


Op dit moment is het toch zo dat de acceleratie zou behouden worden tot in de midden van het traject om dan gestaag te beginnen remmen (zodanig dat er vb altijd een halve G in het ruimteship zit)?

dacht dat da ging via ionen motoren geregeld worden ofzo

schiet mij niet dood alsk mis ben :p

Sertu

Legacy Member
wardkennes zei:
Geef enkele voorbeelden van onmiddelijke toepassing van ruimtesatellieten voor de aarde zelf.

Ge hebt gezocht maar geen antwoord gevonden op die vraag :confused: Zelfs mijn grootmoeder kan daar nog op antwoorden :p (kon het niet laten het er nog ff in te wrijven :p )

andere voorbeelden dan positioneren, tv en radio

- weersvoorspelling (denk maar aan die mooie luchtfoto's van tornado)
- hubble ring any bells ? -> telescopie dus
- klimaat studies (zee stromingen bestuderen met infrarood telescopen, evoluties van bebossing, ...)
- raketschilden :rofl:

btw rond de aarde vliegt er nu ondertussen al meer stort als iets. Er vliegt zo'n honderdtal afgedankte schroot satellieten rond de aarde. Maar of we dat als praktische toepassing kunnen catalogiseren is natuurlijk iets anders.

En nog dit het is duur om in de ruimte te gaan omdat de amerikaanse shuttle's nen hoop brol zijn en ze da zelf nog altijd niet doorhebben. Ah nee want zij zijn de beste ruimtevaarders aller tijde en de russen hebben enkel rommel. Weet je dat de kans dat een russische raket neerstort meer is als 1/1000 terwijl de kans dat een shuttle het begeeft < 1/100. Weet je dat in een russische raket het zeer oncomfortable is omdat er weinig tijd in wordt gestoken in het cmfort van de cosmonaut, terwijl elke onderdeel 2 keer wordt voorzien zodat alles mag stukgaan en nog steeds alle systemen werken (ja zelfs de wc) terwijl heel de astronautjes lekker gezellig zitten in stoffe zetelkes maar als er 1 tegeltje afvalt vliegt het heel ding de lucht in.

Edit: nog iets, oxidantia is het probleem niet brandstof. Die hele grote ketel die aan de shuttle hangt is gevuld met oxidantia niet met brandstof. De brandstof toevoer zit in de shuttle zelf en in die 2 kleine zijraketjes.

blacky

Legacy Member
Heeft ne dag terug in de gazet gestaan.

NAsa zou tegen 2020 Een ruimte statio plaatsen op de maan. Waar bemande vluchten heen kunnen en kunnen blijven voor +150 dagen. Dit ruimte station zou een tussen stop station worden om naar mars te vliegen. ( bemand )

Ge moet het artikel maar eens opzoeken :)

Exorikos

Legacy Member
Sertu zei:
En nog dit het is duur om in de ruimte te gaan omdat de amerikaanse shuttle's nen hoop brol zijn en ze da zelf nog altijd niet doorhebben. Ah nee want zij zijn de beste ruimtevaarders aller tijde en de russen hebben enkel rommel. Weet je dat de kans dat een russische raket neerstort meer is als 1/1000 terwijl de kans dat een shuttle het begeeft < 1/100. Weet je dat in een russische raket het zeer oncomfortable is omdat er weinig tijd in wordt gestoken in het cmfort van de cosmonaut, terwijl elke onderdeel 2 keer wordt voorzien zodat alles mag stukgaan en nog steeds alle systemen werken (ja zelfs de wc) terwijl heel de astronautjes lekker gezellig zitten in stoffe zetelkes maar als er 1 tegeltje afvalt vliegt het heel ding de lucht in.

Als diezelfde tegel loskomt, gaat ook een russische raket de lucht in. (wat een woordspeling :D) Ik weet niet of ze ook zo'n tegels gebruiken of een ander systeem van hitteschild.

En niet alles wat Amerikaans is in de ruimte is brol, Hubble is nog altijd de shit ! :)

wlibaers

Legacy Member
Sertu zei:
En nog dit het is duur om in de ruimte te gaan omdat de amerikaanse shuttle's nen hoop brol zijn en ze da zelf nog altijd niet doorhebben.

Ze weten dat wel. Niet met het woord "brol", maar het is voor hen wel duidelijk dat de originele doelstellingen van het project niet gehaald zijn. Oorzaak is voor een groot deel een conflict tussen de eisen die de burgerkant van NASA en de militaire gebruikers van de shuttle stelden. Ze werken trouwens aan een vervanger.

Ah nee want zij zijn de beste ruimtevaarders aller tijde en de russen hebben enkel rommel. Weet je dat de kans dat een russische raket neerstort meer is als 1/1000 terwijl de kans dat een shuttle het begeeft < 1/100. Weet je dat in een russische raket het zeer oncomfortable is omdat er weinig tijd in wordt gestoken in het cmfort van de cosmonaut, terwijl elke onderdeel 2 keer wordt voorzien zodat alles mag stukgaan en nog steeds alle systemen werken (ja zelfs de wc) terwijl heel de astronautjes lekker gezellig zitten in stoffe zetelkes maar als er 1 tegeltje afvalt vliegt het heel ding de lucht in.

Bij de Russen zijn er ook al dood teruggekomen hoor.

Edit: nog iets, oxidantia is het probleem niet brandstof. Die hele grote ketel die aan de shuttle hangt is gevuld met oxidantia niet met brandstof. De brandstof toevoer zit in de shuttle zelf en in die 2 kleine zijraketjes.

Fout. Je hebt de SRB's, dat zijn vaste brandstofraketten (oxidans en brandstof gemengd, in vaste vorm, met eigen uitlaat) aan weerszijden van de grote tank. Die grote tank is een combinatie van reservoirs voor oxidans (zuurstof) en brandstof (waterstof), beide vloeibaar. De tank heeft zelf geen motoren. Beide stoffen worden via leidingen naar de shuttle gebracht waar ze in de drie hoofdmotoren verbrand worden. De shuttle heeft zelf geen brandstof voor deze motoren aan boord, en kan ze dus niet gebruiken zonder die tank. De reden waarom die motoren in de shuttle zitten en niet gewoon in de tank is om ze opnieuw te kunnen gebruiken. En dan heb je nog de eigen motoren van de shuttle (de twee kleinere achteraan en de stuurraketten) die op momomethylhydrazine en stikstoftetroxide werken. Dat zijn de motoren die de shuttle onafhankelijk kan gebruiken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan