Archief - Rode lamp in een duikboot??

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spacid

Legacy Member
Hay, weet hier iemand toevallig waarom er in aanvalsfase (of alarmfase) er in een duikboot een rode lamp brand?
(geen zinloze antwoorden aub, enkel antwoorden als je het ZEKER weet... ;) )

L0k1-

Legacy Member
rode lamp = gevaar = klaar om te gaan vechten.

dat is toch mijn logica erachter :p

Darkwing Duck

Legacy Member
Gewoon om de bemaning voor het gevaar te waarschuwen zeker? Kvind het nogal een rare vraag :p

VinceFeet

Legacy Member
L0k1- zei:
rode lamp = gevaar = klaar om te gaan vechten.

dat is toch mijn logica erachter :p

|Chaos| zei:
Gewoon om de bemaning voor het gevaar te waarschuwen zeker? Kvind het nogal een rare vraag :p

Idd, is toch logisch zeker? Vrachtwagens van uitzonderlijk transport hebben bijvoorbeeld toch ook zo'n zwaailicht (weliswaar oranje maar kom) om anderen te waarschuwen voor 'het gevaarte'.

killgore

Legacy Member
goh?

Waarom het rood is? Heeft bij mijn weten te maken met dat red-alert gewoon de hoogste staat van dreiging is in amerikaanse systeem...

Waarom kiezen ze daarvoor? God knows, mssch omdat het een commie kleur is, mssch omdat rood een vrij agressieve kleur is :p.

[BAT]krikke

Legacy Member
als ik me niet vergis passen je ogen zich sneller aan aan het donker als ze van een rode kleur komen, (dus aanpassing licht--->donker gaat het snelste als het rood licht is) ik kan het wetenschappelijk niet onderbouwen want ik weet niets over het menselijke oog.
ik weet wel dat rood een vrij lange golflengte heeft en dus een relatief lage energie heeft (vandaar ook de naam infrarood, wat energetisch net onder rood licht en niet meer zichtbaar is voor mensen)

edit: gevonden, http://www.straightdope.com/mailbag/mredlight.html

Feignasse

Legacy Member
En wat is dan juist de bedoeling? Kunnen zien mocht het licht in de duikboot uitvallen? :unsure:

In Das Boot gebruiken ze trouwens zowel blauw als rood licht. Afgaande op die link hierboven heeft blauw licht dan het omgekeerde effect?

[Jup]war-ass

Legacy Member
ja, rood licht is beter voor ogen te laten wennen aan het donker als commander weer door de periscoop kijkt/ Daarom dat ie bv in das boot ook een soort van zonnenbril draagt voor zijn ogen nog meer te laten wennen

Spacid

Legacy Member
Maar wrm zou het donker moeten zijn in een duikboot?
Ge ziet da tog ni onder water... :p

Avondland

Legacy Member
{F.E.A.R.}Blaze zei:
Maar wrm zou het donker moeten zijn in een duikboot?
Ge ziet da tog ni onder water... :p

Misschien omdat veel licht gebruiken teveel electriciteit verbruikt? Maar ik denk dat de hedendaagse duikboten er helemaal anders uitzien en dus comfortabeler zijn dan de sardienendozen uit WO II.

SilentSpring

Legacy Member
{F.E.A.R.}Blaze zei:
Maar wrm zou het donker moeten zijn in een duikboot?
Ge ziet da tog ni onder water... :p

als je door de periscoop kijkt zul je sneller in staat zijn iets te zien in den donker als je zelf in een donkere omgeving zit.
Als gij in een goedverlichte duikboot zit, en je wil 's nachts door uw periscoop kijken verlies je (kostbare) tijd doordat uw ogen zich nog moeten aanpassen aan het donkere beeld dat je ziet door de periscoop.

[Jup]war-ass

Legacy Member
{F.E.A.R.}Blaze zei:
Maar wrm zou het donker moeten zijn in een duikboot?
Ge ziet da tog ni onder water... :p

waarom? zoals ik zei. Als ze dan door de periscoop ofzo kijken dan zien ze alles daar beter als het pikkedonker is.
moet eens in het licht zitten en dan een donkere kamer binnen gaan. Je ziet niets. Zit een half uur in die donkere kamer en je ziet veel.


Avondland zei:
Misschien omdat veel licht gebruiken teveel electriciteit verbruikt? Maar ik denk dat de hedendaagse duikboten er helemaal anders uitzien en dus comfortabeler zijn dan de sardienendozen uit WO II.

kan ook wel. Want de dieselmotoren gaan natuurlijk uit onder water en dan schakelen ze over op de eleltrische. Zou dus goed kunnen dat het ook wat besparen is.

en die nieuwe onderzeeers hebben zwembaden en al :p

D@SîR0

Legacy Member
wa ge nieuwe noemt, de typhoons worden vervangen door kleinere Borei's en de vraag is nog maar of er voor die luxe plaats gaat zijn, aangezien ze zelfs al minder raketten kunnen meenemen doordat ze er nu andere in gaan steken dan oorspronkelijk gepland

GTM

Legacy Member
Den Freddie zei:
als je door de periscoop kijkt zul je sneller in staat zijn iets te zien in den donker als je zelf in een donkere omgeving zit.
Als gij in een goedverlichte duikboot zit, en je wil 's nachts door uw periscoop kijken verlies je (kostbare) tijd doordat uw ogen zich nog moeten aanpassen aan het donkere beeld dat je ziet door de periscoop.
Een periscoop heeft ook een nachtkijker hoor.

ComputerVISTA

Legacy Member
Een beetje waarom ze rode lampen gebruiken in donkere kamers waar ze foto's ontwikkelen.

denkimi

Legacy Member
[Jup]war-ass;8308035 zei:
kan ook wel. Want de dieselmotoren gaan natuurlijk uit onder water en dan schakelen ze over op de eleltrische. Zou dus goed kunnen dat het ook wat besparen is.

en die nieuwe onderzeeers hebben zwembaden en al :p

die nieuwe onderzeeers werken op kernenergie en hoeven dus niet meer te besparen.

passero

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Een beetje waarom ze rode lampen gebruiken in donkere kamers waar ze foto's ontwikkelen.

Die vergelijking gaat niet op vrees ik...
IN een donkere kamer gebruiken ze rood licht enerzijds om te kunnen zien maar anderzijds ook om de foto's die je aan het ontwikkelen bent niet kapot te maken.
Als je in een donkere kamer gewoon, wit licht doet branden zijn je foto's volledig wit.
Denk niet dat er in een duikboot iets kapot gaat als ze geen rood licht gebruiken ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan