Archief - Raadsel uit Labyrinth (film)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boddah

Legacy Member
ok, stel je loopt door een labyrint en je komt 2 sprekende deuren tegen.

de ene deur spreekt enkel de waarheid, de andere liegt altijd.
achter de ene deur is de weg naar de vrijheid, achter de andere een zekere dood.

probleem is, hoe weet je welke deur liegt en welke niet?

welke vraag moet je stellen?
(ik heb nooit echt goed begrepen wat de oplossing juist is en waarom)

polarvandal

Legacy Member
is een raadseltje waar versch versies van bestaan (bv 2 mense op een kruispunt en ge moe ergens natoe me de auto ma ge weet ni waar)

soit

de vraag was dacht ik denk ik, ge stelt aan de vraag waarin ge de ander betrekt
als ik naar daar zou moeten gaan, naar waar zou die andere deur mij sturen?

Kdenk iets in die zin, kan zijn dak grandioos mis ben, is al eeuwigheid gelede dak da raadsel nog is ben tegen gekome


2.De weg kwijt?

Je bent op reis en je wilt naar een bepaald dorp. Op een gegeven moment kom je op een splitsing waar je twee kanten op kunt. Je weet alleen niet welke kant je op moet. Bij de splitsing staan gelukkig twee mannetjes. Maar een van die mannetjes liegt altijd en de andere spreekt altijd de waarheid. Je weet niet welke van die twee de leugenaar is. Omdat de mannetjes ook weer niet zo heel veel zin hebben om je te helpen mag je een van hen een vraag stellen. Welke vraag stel je?

oplossing:
Vraag aan een man: "Waar zou de andere man mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant het dorp op is?" En sla de andere weg in.
Als je die vraag aan de leugenaar stelt dan geeft hij de verkeerde weg als antwoord. Als je die vraag aan de waarheidsspreker zou stellen dan geeft hij ook de verkeerde weg als antwoord. Dus je weet welke weg het niet moet zijn en dus moet je de andere weg in.

vwala, daar is et beter uitgelegd dan da ik kon, wel in andere context ma ge snapt et wel

MilM

Legacy Member
Je vraagt aan de ene deur "wat zou de andere deur zeggen moest ik vragen wat de juiste deur is?"

Het is dan de andere deur dat je moet nemen.

Redenering: je betrekt namelijk de twee deuren, waardoor er altijd 1 van de twee liegt.

Stel bv dat de juiste deur deur 1 is.

Optie1: je stelt de vraag aan de deur die de waarheid zegt.
Die zal eerlijk zeggen dat de andere deur2 zal zeggen. (want die andere liegt)

Optie2: je stelt de vraag aan de deur die liegt.
Die zal liegen over het feit dat de andere deur1 zal zeggen.

Tom!

Legacy Member
Waarschijnlijk is de vraag welke deur je moet nemen, niet wie er (niet) liegt.
Je vraagt aan eender welke deur: "wat zou de andere deur zeggen als ik de weg naar de vrijheid wil nemen".

1) je vraagt het aan de eerlijke deur, die zal zeggen dat de andere (liegende) deur de verkeerde deur zou aanwijzen, dus je neemt de andere.
2) je vraag het aan de liegende deur, die zal (liegend) zeggen dat de andere (eerlijke) deur de verkeerde deur zou aanwijzen, dus je neemt de andere.

Merk op dat je uiteindelijk niet weet of je deur eerlijk was of niet, maar je hebt wel de juiste weg gevonden.

Santa

Legacy Member
Vraag gewoon aan een deur "Ben jij een deur". Als ze zegt 'neen' dan liegt ze he :unsure:

TheFallen

Legacy Member
Santa| zei:
Vraag gewoon aan een deur "Ben jij een deur". Als ze zegt 'neen' dan liegt ze he :unsure:

Maar dan weet je nog niet welke deur je moet nemen. Je weet welke liegt en welke de waarheid spreekt, maar dan mag je geen vragen meer stellen.

Je mag maar 1vraag stellen aan een van hun.

denkimi

Legacy Member
TheFallen zei:
Maar dan weet je nog niet welke deur je moet nemen. Je weet welke liegt en welke de waarheid spreekt, maar dan mag je geen vragen meer stellen.

Je mag maar 1vraag stellen aan een van hun.

als ze zegt: ja ik ben een deur, dan is dat de deur die de waarheid spreekt
als ze zegt: nee ik ben geen deur, dan is dat de deur die altijd liegt

en zo weet ge wat de juiste deur is

wlibaers

Legacy Member
den-kimi zei:
als ze zegt: ja ik ben een deur, dan is dat de deur die de waarheid spreekt
als ze zegt: nee ik ben geen deur, dan is dat de deur die altijd liegt

en zo weet ge wat de juiste deur is

Je weet niet dat de waarheidsgetrouwe deur ook de goede is.

Frykt Sclavak

Legacy Member
den-kimi zei:
als ze zegt: ja ik ben een deur, dan is dat de deur die de waarheid spreekt
als ze zegt: nee ik ben geen deur, dan is dat de deur die altijd liegt

en zo weet ge wat de juiste deur is
Dan weet ge nog altijd niet welke deur ge moet nemen om naar de vrijheid te gaan. :doh:

EagleEye

Legacy Member
den-kimi zei:
als ze zegt: ja ik ben een deur, dan is dat de deur die de waarheid spreekt
als ze zegt: nee ik ben geen deur, dan is dat de deur die altijd liegt

en zo weet ge wat de juiste deur is
nee, zo weet ge welke de deur is die de waarheid spreekt. Nu moet ge nog weten welke deur ge moet nemen om niet dood te gaan enzo, klein detail ;)

MilM

Legacy Member
Idd.
Ge moogt maar één vraag stellen :p.
Dus je moet niet weten welke deur de waarheid spreekt, wel welke de "goeie" deur is

Rage

Legacy Member
Het 'stomme' aan dit raadsel is. (Waardoor het moeilijk is om het te raden)

Als ge aant nadenken zijt over den deze. Ge weet niet dat de deuren van elkaar weten of ze liegen of niet. Weten ze dat zelf wel? Ik denk dat de meesten iets gaan zoeken om het 'liegen' of het 'waarheidspreken' te gebruiken. Maar niet over de kennis daarvan.

Lensos

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Het 'stomme' aan dit raadsel is. (Waardoor het moeilijk is om het te raden)

Als ge aant nadenken zijt over den deze. Ge weet niet dat de deuren van elkaar weten of ze liegen of niet. Weten ze dat zelf wel? Ik denk dat de meesten iets gaan zoeken om het 'liegen' of het 'waarheidspreken' te gebruiken. Maar niet over de kennis daarvan.
Dan kan je nog altijd dubbele negatie gebruiken:
Als ik 5 minuten geleden aan je had gevraag wat de juiste deur is, wat had je dan geantwoord?

Starrk

Legacy Member
'Ben jij een tafel die naar vrijheid leidt?'

Waarheid: Neen
Leugen: Ja

Of niet? :x
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan