Archief - Politie beboet willekeurig?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Naxalite

Legacy Member
De politie heeft de laatste tijd meer weg van een subjectief staatsfinancieringsmechanisme dan wat anders. Willekeur is eerder regel dan uitzondering, en zelfs de illusie dat iedereen gelijk staat voor de wet is er niet meer.

Ik kreeg zonet een pv aan, wegens het consumeren van alcoholische dranken op de openbare weg tussen 00.00u en 08.00u. Ik zat toen, met twee vrienden, op een trapje 20m van onze fakbar, rustig een babeltje te doen en een jointje te roken. Plots komen er twee agenten af, wiet weggooien etc., wat ik overigens al redelijk belachelijk vind maar kom. Nu stond daar nog een lekje bier in plastic bekertje, en omdat men niet meer bestraffend optreed tegen cannabis begon mijnheer de agent daar maar over. Ik dacht dat hij een grapje maakte, en zei maar vlug iets bevestigends in de aard van :"jaja drinken op straat mag niet, het spijt me", onze paspoorten waren immers al overgeschreven en ik wou graag terug naar binnen. Verder stonden er buiten nog minstens 15 andere mensen rustig een pintje te drinken. Politie stapt in, en rijdt weg.

Nu krijg ik dus een pv in de bus voor alcoholgebruik op de openbare weg. Ik vind dat eigelijk echt nogal smerig. Nu kan ik tot €250 boete gaan betalen, terwijl er binnen een straal van 10 meter van die agenten nog minstens 15 anderen in de fout waren.

Heeft ons bestraffingssysteem echt iets weg van de nationale loterij? Wordt er dan niet meer consequent opgetreden? Dit kan imo echt niet. Ofwel schrijf je iedereen op, ofwel niemand. Maar zomaar beboeten op willekeurige basis, dat kan voor mij écht niet.

Wat vinden jullie?

killgore

Legacy Member
nu vraag ek me af in hoever het echt willekeurige basis is en dat jij de gebeurtenissen hier niet zeeeeeeer veel braver dan echt voorstelt.

En anders heb je gewoon dikke pech en te maken met gefrustreerde flikken. Dat is van alle tijden hoor.

Bubba

Legacy Member
Natuurlijk is de politie selectief.

Ze kunnen moeilijk iedereen die in fout is een PV geven, want dan zouden ze nogal veel werk hebben.

Anyway, achteraf komen klagen over dage een boete hebt gekregen is vrij zielig imo. Ge wist dage in fout waard, en ge zijt gepakt.

Rage

Legacy Member
Ik wist niet dat het verboden was om met een pintje langs de straat te lopen? (Ik doe dat zo vaak? Als ik mijn laatste blikje onderweg naar huis opdrink ofzo?)

Zijn er nog zo regels waar ik voor moet oppassen???

russian

Legacy Member
Ik ben ook als enige beboet voor parkeren op een verhoogde berm terwijl er nog wagens voor en achter mij stonden. Je kan daar moeilijk voor klagen want je bent in fout (net zoals ik in fout was). Doe wel en zie niet om zeker :).

Het is een zure appel maar helaas moeten we die wel opeten. Geen weg naast.

@ hierboven: ook beboet voor het fietsen zonder handen op een fietspad, dat voor een paar meter. Op de pv stond zelfs het artikel en blijkbaar moet je ook beide voeten op de trappers hebben.

aXl_

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Ik wist niet dat het verboden was om met een pintje langs de straat te lopen? (Ik doe dat zo vaak? Als ik mijn laatste blikje onderweg naar huis opdrink ofzo?)

Zijn er nog zo regels waar ik voor moet oppassen???

ja. luidkeels liedjes zingen na 10u is ook een redelijke no-go en betrapt worden op wild plassen kan ook wel eens vies uitdraaien

Darkness

Legacy Member
ik denk dat ge het hier wel een deel verbloemd zult hebben...

wat ik wel belachelijk vind is dat ik tegenwoordig het risico loop om een pv te krijgen omdat ik mijn pintje buiten leegdrink als het binnen gloeiend heet is. dit puur omdat er een strenger beleid nodig is tegen randdebielen die het nodig vinden om boel te maken of om vuilzakken naar de zak te shotten.

HighWire

Legacy Member
aXl_ zei:
ja. luidkeels liedjes zingen na 10u is ook een redelijke no-go en betrapt worden op wild plassen kan ook wel eens vies uitdraaien

Ik heb daar sjans mee gehad :p was met men stomme dronken kop aant plassen tegen de kathedraal in antwerpen, tik tik op men schouder...

Na veel vijven en zessen kwam ik er van af met een waarschuwing :p

Matt.

Legacy Member
Dus als 'k op dn kerstmarkt nen jeneverke drink kan ik daarvoor nen boete krijgen? :wtf: En bij ons in 't jeugdhuis als er teveel volk is of als 't stikkend heet is zit ook iedereen op 't trottoir pintjes te drinken ze...

Naxalite

Legacy Member
Drinken op straat mag blijkbaar inderdaad niet volgens "openbare overlast overlast 1.3 Art 12" tussen 00.00u en 08.00u (de overlast staat ook twee keer op pv)

En aan zij die menen dat ik iets verbloem, ik leg het verhaal hier toch uitgebreid uit op het forum. Is er dan een deel nog niet duidelijk ofzo?

Reply's als je bent in fout, daar heb ik echt niets aan hoor, nogal logisch anders sturen ze geen pv op. Hoewel, ik geloof dat het lekje bier dat naast me stond niet eens van mij was.

Het gaat mij er gewoon om dat ik het redelijk schandalig vind dat onze paspoorten worden overgeschreven, terwijl er zeker 5 mensen rondom ons staan te kijken (sensatie) met een volle frisse pint in de hand. Die worden wél volledig genegeerd door de politie, dat kan toch niet?

Bose

Legacy Member
Naxalite zei:
Drinken op straat mag blijkbaar inderdaad niet volgens "openbare overlast overlast 1.3 Art 12" tussen 00.00u en 08.00u (de overlast staat ook twee keer op pv)

En aan zij die menen dat ik iets verbloem, ik leg het verhaal hier toch uitgebreid uit op het forum. Is er dan een deel nog niet duidelijk ofzo?

Reply's als je bent in fout, daar heb ik echt niets aan hoor, nogal logisch anders sturen ze geen pv op. Hoewel, ik geloof dat het lekje bier dat naast me stond niet eens van mij was.

Het gaat mij er gewoon om dat ik het redelijk schandalig vind dat onze paspoorten worden overgeschreven, terwijl er zeker 5 mensen rondom ons staan te kijken (sensatie) met een volle frisse pint in de hand. Die worden wél volledig genegeerd door de politie, dat kan toch niet?

Trek dan uwe mond open en zeg dat tegen die flikken...

Naxalite

Legacy Member
BuBbA zei:
Natuurlijk is de politie selectief.

Ze kunnen moeilijk iedereen die in fout is een PV geven, want dan zouden ze nogal veel werk hebben.

Anyway, achteraf komen klagen over dage een boete hebt gekregen is vrij zielig imo. Ge wist dage in fout waard, en ge zijt gepakt.

Bij mijn weten is iedereen nog steeds gelijk voor de wet en zou er helemaal geen plaats mogen zijn voor selectief optreden. Ik zie trouwens niet in wat er zielig aan is om een discussie op gang te brengen. Net als velen hier wist ik het trouwens ook maar toen die flikken het me vertelden hoor.

Naxalite

Legacy Member
Bose zei:
Trek dan uwe mond open en zeg dat tegen die flikken...

Ik dacht dat het om de cannabis te doen was, dan schrijven ze meestal gewoon je gegevens over. Wie staat er nu bij stil dat ze je een boete geven omwille van een lekje bier.

Naxalite

Legacy Member
russian zei:
Ik ben ook als enige beboet voor parkeren op een verhoogde berm terwijl er nog wagens voor en achter mij stonden. Je kan daar moeilijk voor klagen want je bent in fout (net zoals ik in fout was). Doe wel en zie niet om zeker :).

Daar kan ik nog inkomen, het is mogelijk dat die er niet stonden op het moment dat je werd beboet.

russian

Legacy Member
Ik heb het ook allemaal onterecht gevonden enzo. Ervaring leert: betaal asap en vergeet het allemaal. Dat doet het minste pijn :(.

Crashtestdummy

Legacy Member
flikken kunnen ferme klootzakken zijn, ge hebt gewoon ferme pech :/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan