Archief - Overdosis pistachenootjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sir.Killalot

Legacy Member
Oke, dit is een rare vraag ik weet het. Ik weet ook niet of dit het geschikte forum is.

Nu, ik sta op een streng dieet ivm met voedselintolerantie.
Ik mag o.m. geen aardappelen, eieren, elke vorm van zuivel enz meer eten.
Ik at vroeger graag is iets tussendoor zoals is een leo, cent-wafers, chips, ... maar dit mag dus niet meer... Dus ben ik op zoek gegaan naar lekkere "knabbeltjes" (buiten fruit), ik heb die gevonden in de vorm van gezouten pistache nootjes en ben er beetje verzot op geworden :P Ik eet er nu wel heel veel en mijn vraag is of dat eigenlijk wel gezond is? Aangezien het toch gezouten is...

Nja, misschien rare vraag maarjah :p

Santa

Legacy Member
Jah zout is nooit gezond voor je bloedvaten en je hart enzo. Kdenk niet dat er één snack is, buiten fruit dan, die echt gezond is :p

Sir.Killalot

Legacy Member
Mja, ik heb altijd nood aan iets om te knabbelen :p stresswerend :p maar als ik steeds fruit moet eten... Kdenk dat ik de wc ook wat vaker zal zien dan :unsure:

NSA.Rhinox

Legacy Member
Teveel is nooit goed. Aangezien het gezoute nootjes zijn zou ik er ni mee overdrijven. Slecht voor uw maag, bloedvaten, hart etc. Probeer de ongezoute versie anders eens? Maar ook daar weer ni overdrijven.

Voor meer en betere info, consulteer uw diëtist ;)

w00tw00t

Legacy Member
heb na avondje cafe super veel pindanootjes opgegetn. Niet veel alcohol gedronken en smorges moest ik braken met notenpap. Had er echt veel op want me buik deed zeer. Sindsdien eet ik ze zelden ^^

Raukaris

Legacy Member
w00tw00t zei:
heb na avondje cafe super veel pindanootjes opgegetn. Niet veel alcohol gedronken en smorges moest ik braken met notenpap. Had er echt veel op want me buik deed zeer. Sindsdien eet ik ze zelden ^^

nooit die nootjes eten met alcohol, moet je vankotsen :p

w00tw00t

Legacy Member
Raukaris zei:
nooit die nootjes eten met alcohol, moet je vankotsen :p
buh had er nooit last dervoor ma dees keer wss gewoon veel te veel binnegehad dan normaal.

D@SîR0

Legacy Member
wat noemt ge heel veel? enkele honderden grammen per dag?

het zout zal niet echt gezond zijn, maar niet in overdreven mate, ik zou mij dan eerder zorgen maken over andere ingrediënten of stoffen die in die nootjes zitten.

HighWire

Legacy Member
als ge der teveel van eet (en dan echt veel) krijde het vliegend schijt :) (heb da zelf ook al gehad, had zon 2 grote zakken opgegeten, bad idea... :) )

EA lover

Legacy Member
Te veel zout kan wel degelijk schadelijk zijn. Zout houdt het vocht binnen het lichaam. Door een te veel aan zout krijg je een hoge bloeddruk en kan je sterven.

Dit komt van gezondheid.be:

Wie teveel zout eet, loopt een verhoogd risico op maagkanker. Dat werd
aangetoond in een Japans onderzoek waarbij 2.742 personen ouder dan veertig jaar
gedurende 14 jaar gevolgd werden. Proefpersonen bij wie de consumptie van
zout meer dan 10 gr per dag bedraagt, zien het risico op kanker
verdubbelen in vergelijking met mensen die minder dan 10 gr zout per dag
consumeren…

BMW lover

Legacy Member
als je iets wil hebben voor te knabbelen kunde mss proberen met kauwgum?
voordelen: ge wordt er niet dik van
u adem ruikt goed

nadelen: bij sommige mensen die hele dagen door kauwen kan het een laxerend gevolg hebben

Dennoman

Legacy Member
Hmjah... noten zitten vol met plantaardige vetten en bevatten erg veel energiewaarde. Dat betekent dus veel calorieën en je moet oppassen dat je niet te snel bijkomt :)
Verder moet je inderdaad voornamelijk oppassen met de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt. Op lange termijn kun je problemen met je urinewegen of zelfs met je nieren krijgen, aangezien zout moeilijk door de nieren wordt verwerkt (ofzoiets, ben geen dokter).
Vervelend dat je met lactose-intolerantie zit, maar ik zou toch oppassen met die nootjes, of koop ze mss meer naturel (bedoel je trouwens die nootjes waarvan enkel de schil gezouten is?)
Trouwens, mijn Chinese vrienden (is misschien een niet heel bekend feit, maar een overgrote meerderheid van alle mensen uit het Mongolide (of gele) ras worden geboren met lactose-intolerantie) eten voornamelijk knabbels op basis van rijst. Uncle Ben's heeft speciale chips die van rijst gemaakt zijn, zowel met paprika en barbecue-smaak als met chocolade, vanille of karamel. Ze zijn echt heerlijk, ik kan ze aanraden. In de Sun Wah-supermarkt in Antwerpen kun je ook verschillende rijstcrackers krijgen van Chinese of Japanse origine met een hele grote verscheidenheid aan smaken. Allemaal heel goed te eten :)

Sir.Killalot

Legacy Member
Dennoman zei:
Hmjah... noten zitten vol met plantaardige vetten en bevatten erg veel energiewaarde. Dat betekent dus veel calorieën en je moet oppassen dat je niet te snel bijkomt :)
Verder moet je inderdaad voornamelijk oppassen met de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt. Op lange termijn kun je problemen met je urinewegen of zelfs met je nieren krijgen, aangezien zout moeilijk door de nieren wordt verwerkt (ofzoiets, ben geen dokter).
Vervelend dat je met lactose-intolerantie zit, maar ik zou toch oppassen met die nootjes, of koop ze mss meer naturel (bedoel je trouwens die nootjes waarvan enkel de schil gezouten is?)
Trouwens, mijn Chinese vrienden (is misschien een niet heel bekend feit, maar een overgrote meerderheid van alle mensen uit het Mongolide (of gele) ras worden geboren met lactose-intolerantie) eten voornamelijk knabbels op basis van rijst. Uncle Ben's heeft speciale chips die van rijst gemaakt zijn, zowel met paprika en barbecue-smaak als met chocolade, vanille of karamel. Ze zijn echt heerlijk, ik kan ze aanraden. In de Sun Wah-supermarkt in Antwerpen kun je ook verschillende rijstcrackers krijgen van Chinese of Japanse origine met een hele grote verscheidenheid aan smaken. Allemaal heel goed te eten :)

Hmm, interesant, bedankt :) Antwerpen is wel niet echt bij de deur:) Maar zal eens zoeken of ik hier in de buurt niks vind. Heb ook nog intolerantie voor tarwe en rogge, moet ik over een maand dus ook mee stoppen :sop:

Zal dan op rijst dieet staan :p sochtes rijstkoeken, smiddags rijstkoekek, savens rijst... Kwordt nu al gek :p

Zonder zout eet ik die nootjes niet echt graag :) ben nogal moeilijke eter, tgeeft wat problemen... :P

PureFun

Legacy Member
Als de ts lactose-intolerantie had in de zin van een groot deel van de asiaten had hij het wel al langer opgemerkt denk ik :p Ik zou me eerst afvragen of het wel een correcte diagnose is of de dokter niet gewoon het zekere voor het onzekere neemt en meteen de helft van je voedsel bant. Aangezien je hierover niks vermeldt is het natuurlijk ook mogelijk dat je toch al meerdere dokters hebt afgelopen en deze comment nutteloos is. Je reageert toch niet op alle dingen even erg ? Heb je zelf wel al opgemerkt dat je op al die dingen reageert ?

Je vindt zoute nootjes lekker, eet ze dan. Als je voedselallergie zo erg is als je het hier laat blijken zal je wsl toch niet lang van je 'gezonde dieet' kunnen genieten. Een leven lang op een extreem beperkt gezond dieet of een zorgeloos leven dat kan eindigen op 50 (terwijl je met je gezond dieet ook op elk moment door andere redenen kan sterven).

kakature

Legacy Member
BMW lover zei:
als je iets wil hebben voor te knabbelen kunde mss proberen met kauwgum?
voordelen: ge wordt er niet dik van
u adem ruikt goed

Ruikt goed? :p

Howitzer

Legacy Member
Let ook op:
Nootjes bevatten zeer veel vet, 100gr nootjes bevatten uw vethoeveelheid voor een HELE dag.

Sir.Killalot

Legacy Member
PureFun zei:

Je verward voedselalergie met voedselintolerantie.

Bij voedselalllergie ga je inderdaad direct de gevolgen zien als je die voedingsstof binnen krijgt, dat is niet het geval bij voedselintollerantie. Dat zijn chronische klachten die je dan hebt.
De bedoeling is ook niet dat ik voor de rest van mijn leven dit dieet volg :) 6 maand om mee te beginnen, dan nog is testen en dan eventueel nogs 6 maand.

XPlosiv

Legacy Member
Howitzer zei:
Let ook op:
Nootjes bevatten zeer veel vet, 100gr nootjes bevatten uw vethoeveelheid voor een HELE dag.

Inderdaad. Veel mensen die dit over het hoofd zien. Noot = Vet. :p

Dennoman

Legacy Member
Die chips van Uncle Ben's kun je overal krijgen hoor :)
Njah, klinkt mss lame, maar mijn hond heeft ook aangeboren voedselintolerantie :) met periodes mag ze niks anders eten dan paardenvlees en rijst :)
Allemaal goed en wel, totdat ge ziet hoeveel een paar kilo paardenvlees kost ;) en dan te denken dat wij onze vorige hond elke 2 weken maar 1 koeienmaag van 2 euro moesten kopen en die had ook weer gegeten :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan